Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-02, 14:36
  #25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uman231
Ett script skulle ju lösa detta lilla problem på nolltid. Men frågan är om inte it-avdelningen bör hitta en lösning till er.
Ingen aning om vad det är, men det är tänkbart.

Men, dataavdelningen har gjort sig oanträffbar, och den där gamla farbrorn är bara att ignorera.
Citera
2017-10-02, 16:21
  #26
Medlem
uman231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ingen aning om vad det är, men det är tänkbart.

Men, dataavdelningen har gjort sig oanträffbar, och den där gamla farbrorn är bara att ignorera.
Ett script är ett litet program som jag kunde hjälpa med
Citera
2017-10-02, 16:32
  #27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uman231
Ett script är ett litet program som jag kunde hjälpa med
Mycket vänligt, men jag måste nog avböja ert erbjudande.
Det är nog inte så poppis att börja fibbla i bolagets dataprogram.
Citera
2017-10-02, 18:03
  #28
Medlem
uman231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Mycket vänligt, men jag måste nog avböja ert erbjudande.
Det är nog inte så poppis att börja fibbla i bolagets dataprogram.
Precis det jag menade med
Citat:
Men frågan är om inte it-avdelningen bör hitta en lösning till er.
Citera
2017-10-02, 18:08
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ett nytt datasystem infördes för en tid sedan där jag arbetar.
Den listar saker väldigt konstigt.
1
10
11
2
3
.
.
8
9

Varför väljer man en sådan listning, när vill man ha det så ? (kommer inte på något skäl)

Då jag ofta hanterar långa listor, så måste jag överföra dom till excel, och sedan lista dom i normal nummerordning.

Är det Microsoft Dynamics AX?
Citera
2017-10-02, 19:32
  #30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, inte det minsta, eftersom man sorterar enligt ett givet alfabetiskt system.

MEN, när man använder samma sorteringssystem till numeriska tal, så blir det väldigt konstigt.
Se mitt exempel.

Jag vill aldrig ha 12345 före 2, eller vill du det ?
Varför skulle jag vilja det? Den stora (enda?) fördelen med alfanumerisk sortering är väl att alla tecken hanteras enligt samma (givna) regler, något som din hjärna inte verkar trivas med. Min hjärna är för övrigt inte heller särskilt bekväm med det.
Citera
2018-03-28, 11:05
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag vill aldrig ha 12345 före 2, eller vill du det ?
I alla situationer när datan jag sorterar ska betraktas som strängar och inte nummer vill jag ha det så. Det skulle bara bli jätteknasigt och svårförutsägbart om sorteringsalgoritmen fungerar olika baserat på indatan.

Du kan ju till exempel ha en lista med lösenord som du vill ha sorterad. Hur skulle du vilja sortera dessa?
1234
hejsan1
11hej1
1hej1
12hej1
Citera
2018-03-28, 11:45
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
I alla situationer när datan jag sorterar ska betraktas som strängar och inte nummer vill jag ha det så. Det skulle bara bli jätteknasigt och svårförutsägbart om sorteringsalgoritmen fungerar olika baserat på indatan.

Du kan ju till exempel ha en lista med lösenord som du vill ha sorterad. Hur skulle du vilja sortera dessa?
1234
hejsan1
11hej1
1hej1
12hej1
Även jag vill ha sortering av strängar på samma vis.
Då återstår frågan om artikelnummer ska representeras som tal eller strängar. Skulle jag utveckla ett generellt program/databas som innehöll artikelnummer skulle jag definitivt välja att representera artikelnummer som strängar. Artikelnummer kan ju idag ta vilka former som helst.
Som exempel kan alina (alina.se) tas där ett artikelnummer kan se ut som 'FD-CA-DEF-XL-R2-BL'.
Ett annat exempel är Dustin där de listar både det interna artikelnummret '5011028956' och tillverkarens artikelnummer '1WY59EA#UUW'. Så att tänka på artikelnummer som tal är nog ganska förlegat.
Citera
2018-03-28, 11:51
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Även jag vill ha sortering av strängar på samma vis.
Då återstår frågan om artikelnummer ska representeras som tal eller strängar. Skulle jag utveckla ett generellt program/databas som innehöll artikelnummer skulle jag definitivt välja att representera artikelnummer som strängar. Artikelnummer kan ju idag ta vilka former som helst.
Som exempel kan alina (alina.se) tas där ett artikelnummer kan se ut som 'FD-CA-DEF-XL-R2-BL'.
Ett annat exempel är Dustin där de listar både det interna artikelnummret '5011028956' och tillverkarens artikelnummer '1WY59EA#UUW'. Så att tänka på artikelnummer som tal är nog ganska förlegat.
Även om artikelnumret bara skulle bestå av siffror skulle jag vilja ha alfanumerisk sortering, eftersom artikelnumren inte betyder något i relation till talet som artikelnumret består av. Ett annat exempel är telefonnummer. Dessa skulle jag också vilja ha i alfanumerisk sortering.
Citera
2018-03-28, 22:24
  #34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
I alla situationer när datan jag sorterar ska betraktas som strängar och inte nummer vill jag ha det så. Det skulle bara bli jätteknasigt och svårförutsägbart om sorteringsalgoritmen fungerar olika baserat på indatan.

Du kan ju till exempel ha en lista med lösenord som du vill ha sorterad. Hur skulle du vilja sortera dessa?
1234
hejsan1
11hej1
1hej1
12hej1
Det här med datorer erkänner jag att jag inte är helt hemma på, ännu en generationsgrej, där yngre oftast växt upp med datorer.

Aldrig stött på problemet med siffror och bokstäver blandade hejvilt, och därför aldrig ägnat det en tanke.

Antagligen vill jag ha allt sorterat i bokstavsordning, där siffror räknas efter "ö".
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback