Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-29, 05:06
  #1
Medlem
Det är nog bara i styrkesporter sambandet mellan större muskler och bättre utövande är uppenbarare. Om man är fysiskt stark och har killer instinct är man bra på att brottas oavsett om man tränat brottning eller inte. Har jag fel? I såna fall varför?
__________________
Senast redigerad av Youngling 2017-09-29 kl. 05:23.
Citera
2017-09-29, 06:26
  #2
Medlem
bombaccis avatar
Du har fel. Kolla på gladiatorerna, en kille på 70 kg som tränade brottning vann eller nästan vann mot killar på 100 kg muskler. Givetvis vinner en stor stark mot en mindre om de har samma teknikkunskaper o uthållighet men annars vinner teknik mot styrka i typ nio fall av tio.
Citera
2017-09-29, 10:27
  #3
Medlem
bravehs avatar
Kombination av kroppsvikt, teknik och styrka.

En person som kan lite brottning har en enormt försprång mot någon som inte kan något alls.
Citera
2017-09-29, 10:28
  #4
Avstängd
Brottare tenderar att vara de starkaste kampsportsutövarna. Så en mindre person som brottar ner en större är oftast starkare relativt sin vikt, än den större. Men är fler faktorer också som spelar in
Citera
2017-09-29, 10:30
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Kombination av kroppsvikt, teknik och styrka.

En person som kan lite brottning har en enormt försprång mot någon som inte kan något alls.

Inte alltid. Jag har brottat en brottare på runt 168cm.. Och han fick inte ner mig på 185. Men jag fick inte ner honom heller.
Citera
2017-09-29, 10:55
  #6
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Inte alltid. Jag har brottat en brottare på runt 168cm.. Och han fick inte ner mig på 185. Men jag fick inte ner honom heller.
Från min erfarenhet : om du inte är beredd/inte kan take down defence så är det i princip omöjligt att stå upp när nån gör en double-leg på dig.
Citera
2017-09-29, 16:13
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Från min erfarenhet : om du inte är beredd/inte kan take down defence så är det i princip omöjligt att stå upp när nån gör en double-leg på dig.

Men nu är inte du jag och double leg var precis vad han försökte.
Citera
2017-09-30, 21:09
  #8
Medlem
Körde BJJ nångång och sparrades med en tonårig brottare som prövade på, var en liten fjärt på 65 kg typ. Var brutalt imponerad av hans explosivitet och styrka.
Citera
2017-10-13, 23:49
  #9
Medlem
Brottargalnings avatar
Du har som tidigare användare sagt, helt fel.

Finns ett roligt klipp från en finsk brottningsmatch på 1980-talet då en kroppsbyggare får stryk av en mindre brottare. Det är ett bra exempel på vad som händer om en person inte har någon brottningsträning.

80kgs brottare vs 140kgs kroppsbyggare:
https://www.youtube.com/watch?v=b8U3G-rI9t4

Tränar du brottning är det först och främst viktklasser så du biffar inte upp dig direkt. När du tränar brottning siktar du på att vara bättre än din motståndare på alla plan, du siktar inte på att vara bäst brottare utan bäst atlet. Du ska vara starkast, snabbast, uthålligast osv, samtidigt som du ska ha vassast brottningstekniker.
Citera
2017-11-01, 19:04
  #10
Medlem
Både och så klart!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback