Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-03-03, 09:35
  #73
Medlem
haresEars avatar
Folk verkar triggas av detta. Jag har läst många kommentarer av slaget - turistfälla, jag åt en gång på världens bästa, sök dig dit bla bla.

Herregud i en storstad som Rom ska man väl med enkelhet hitta bra käk. Nej Italien är hypad, försök inte ens jämföra med andra kök som det franska eller svenska för då blir man lätt besviken.

Rätterna är oftast smaklösa och tråkiga, ungefär som skolmaten man var van vid.

Och ja, jag har bott i Italien ett par år, även i Frankrike, Schweiz och Spanien.

Italien å Schweiz kommer med enkelhet sist på listan över riktigt tråkig mat. Italien vinner förlusten med av all hype.
Citera
2018-03-03, 09:40
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Folk verkar triggas av detta. Jag har läst många kommentarer av slaget - turistfälla, jag åt en gång på världens bästa, sök dig dit bla bla.

Herregud i en storstad som Rom ska man väl med enkelhet hitta bra käk. Nej Italien är hypad, försök inte ens jämföra med andra kök som det franska eller svenska för då blir man lätt besviken.

Rätterna är oftast smaklösa och tråkiga, ungefär som skolmaten man var van vid.

Och ja, jag har bott i Italien ett par år, även i Frankrike, Schweiz och Spanien.

Italien å Schweiz kommer med enkelhet sist på listan över riktigt tråkig mat. Italien vinner förlusten med av all hype.

Därför att hela norra Italien har förlorat sin själ för länge sen. Bara ett kommersiellt skitställe som vilken annan plats i västvärlden.

Vill ni uppleva det äkta Italien, åker ni till södra Italien som i många fall är "orörd". Där får ni känna av det ni förväntar er. Undvik då turistställen som levererar skit.

Skit i Rom och åk hellre till Kampanien eller Kalabrien, småorter.
Citera
2018-03-03, 11:50
  #75
Medlem
MeanMEs avatar
Bästa sättet att få bra mat i Italien är som i alla andra länder, gå dit befolkningen själva går och äter så slipper man bli besviken.

/Case closed.
Citera
2018-03-03, 20:39
  #76
Medlem
Smag og behag er forskellig, og har altid været det.

Norditalien kan bestemt godt præstere top kvalitet, (ikke mindst inden for vin) og hvis nogen vil kalde det turist fælde må de gerne det.

Men prøv f.eks. I Caffi i Acqui Terme, der får man mad som i hvert tilfælde ikke laves bedre til samme pris i Danmark


https://en.tripadvisor.com.hk/Restau..._Piedmont.html
Citera
2018-03-08, 23:33
  #77
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Är en jämn nivå på maten något dåligt om maten i övrigt faktiskt är bra? Varför? Du säger ju själv att maten inte var dålig, utan det var en tråkig och jämn nivå på maten. Men jag förstår inte hur det skulle vara något negativt om maten faktiskt är bra.

Jag tror att du hade alldeles för höga förväntningar på maten, och därför blev besviken. Det var inte så att det faktiskt var du som förväntade dig att någon gammal farmor skulle laga sin ultrahemliga lasagne någonstans, och att den skulle vara helt fantastisk (såpass bra att du skulle få ståkuk i veckor framöver, för att använda ditt uttryck)? Visst, jag förstår att du aldrig upplevde någon wow-känsla. Men samtidigt serverades du aldrig någon dålig mat heller.

Jag håller inte med om att italiensk mat är extremt överskattad. Speciellt inte om du anser det bara för att du blev extremt besviken på avsaknad av wow-faktor. Hade du blivit serverad dålig mat överallt under 2 veckors tid, så kanske vi hade kunnat snacka om överskattat mat. Men å andra sidan, det hade ju lika gärna kunnat handla om att du hade gått till 'fel' ställen i sådana fall. Nu fick du ju ändå bra mat, men i slutändan handlar det om att du föredrar svenska pizzor och hemmagjord pasta. En smaksak med andra ord. Det betyder inte att italiensk mat är extremt överskattad.
Efter att ha skummat igenom tråden och tagit del av en del av gnällinläggen så får jag en känsla av det handlar om snobbism, en vilja att verka världsvan, von-oben-blasé - och tvärtemot. Man vill kanske också vara den som krossar en myt.

Smaken är som baken, och man utgår ju ofta från det man är van vid. Har man svenska pizzor som referens så kan ju italienska pizzor upplevas som avvikande på ett negativt sätt.
Framförallt om pizza med kebab är favoriten...
Jag gillar svensk pizza, åt en god pizza i Italien härom året men tyckte att det ”saknades nåt” - detta då jag ”förväntade” mig en ”svensk” pizzasmak, tror det främst var osten det berodde på, och att man här hos oss saltar maten mer.

Apropå pizza. När pizzan slagit igenom här blev svenskar upprörda när de kom till Italien och stötte på de tjockare pizzorna.
”Men det här är ju inte pizza!”, utbrast de...
Citera
2018-03-09, 00:30
  #78
Medlem
Håller med om att Italien är överskattat på vissa sätt. Har själv varit runt i Rom-trakten inkl slumområdena utanför och sett dokumentärer, man behöver bara komma ur stadskärnorna för att se en standard som kan mätas på u-landsnivå. Den intressantaste dokumentären som även visar slummen är ''inside gangstas code - ITA''

Samtidigt är det ett intressant land med härlig mat, allt från alperna till solstränder.
Citera
2018-03-09, 12:05
  #79
Medlem
Amandishs avatar
Jag älskar enkelheten i det italienska köket och skillnaderna i olika regioners traditioner. Enkla råvaror och kryddor som tillsammans bildar magi vid rätt tillagning. Synd bara att pasta är väldigt onyttigt.

Att kalla det italienska köket överskattat är som att åka till Kina och hävda att maten inte är god för att det inte serveras friterad kyckling.
Citera
2018-03-09, 21:46
  #80
Medlem
Har ätit massor av fantastisk mat i Italien, i Piemonte var maten riktigt bra när vi var där för-förra sommaren. Bilade från Milano ner till Piemonte, Alba, drack massor med Barolo och åt massvis med tryffel, och sedan vidare ner till Cinque Terre. Åt massor med fantastisk pasta, bland annat ravioli med salviasmör var en riktig favorit, med ett eller tre glas fin Barolo till
Citera
2023-05-02, 23:19
  #81
Medlem
senhackarens avatar
Jag äter hellre på mc Donalds än sliskig spaggekäk. Det säger det mesta om italiensk hundmat.
Citera
2023-05-02, 23:22
  #82
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluppblupp
Har ätit massor av fantastisk mat i Italien, i Piemonte var maten riktigt bra när vi var där för-förra sommaren. Bilade från Milano ner till Piemonte, Alba, drack massor med Barolo och åt massvis med tryffel, och sedan vidare ner till Cinque Terre. Åt massor med fantastisk pasta, bland annat ravioli med salviasmör var en riktig favorit, med ett eller tre glas fin Barolo till

Hund och grismat. Fy fan för spaggemat. Om man nu ens kan kalla det för mat.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback