Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-09-29, 08:54
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokidoki
Ja, med tanke på att svensken är andra klassens medborgare i en stat som han i huvudsak skapade så är det ganska konstigt.
Annars har folkförrädarna skrivit in i grundlagen att Sverige är mångkulturellt och de tar in rasfrämlingar i en exempellös takt så det vore helt otänkbart att staten skulle vara med på någon annan lista än de MINST rasistiska om definitionen är den gängse, d.v.s. att bruna folk inte blir översköljda med bidrag.

1. På vilket sätt skulle den etniska svensken vara en andra klassens medborgare idag?

2. Att det står skrivit in i grundlagen att Sverige är mångkulturellt betyder inte att det finns en faktisk tolerans för etniska och religiösa minoriteter i landet. Man får skilja på officiella dokument och de facto bedriven politik. Jag menar på vilka principer har integrationen i det mångkulturella svenska samhället i praktiken sedan 1975 grundats på?
Citera
2017-09-29, 19:02
  #38
Medlem
retepm.s avatar
Trodde naivt att Swedistan skulle vara nummer ett. Vi är fan inte ens med. Fuck you Löfven.
Citera
2017-09-29, 19:16
  #39
Medlem
stone_sleepers avatar
Så här svarade svenskarna i den första studien som nämndes i TS (den som gjordes på uppdrag av Washington Post)

http://www.worldvaluessurvey.org/WVS...ntationWV6.jsp

Klicka på Sweden så öppnas en sida där man kan ladda ner PDF:en
WV6_Results_Sweden_2011_v_2016_01_01.pdf

Det går inte att länka direkt till den, skulle gjort det annars



Finns massor av frågor som handlar om allt möjligt, men här är några som handlar om rasism, sexism, homofobi och liknande
------------------


- När det är ont om jobb bör arbetsgivarna välja
svenskar framför invandrare.

Agree 14,3 %
Neither 11,5 %
Disagree 73 %


- När det är ont om jobb skall män få företräde till
jobben före kvinnor.

Agree 2.0 %
Neither 4.5 %
Disagree 93.1 %




Finns det några på kortet som Du INTE skulle vilja ha som grannar?


- Narkomaner

Mentioned 74.7 %
Not mentioned 25.3 %



- Människor av annan ras

Mentioned 2.8 %
Not mentioned 97.2 %


- Personer som har AIDS
Mentioned 6.4 %
Not mentioned 93.6 %

-- Invandrare/arbetare från andra länder

Mentioned 3.5 %
Not mentioned 96.5 %


- Homosexuella

Mentioned 4.2 %
Not mentioned 95.8 %

- Människor med en annan religion

Mentioned 3.7 %
Not mentioned 96.3 %

- Alkoholister

Mentioned 51.4 %
Not mentioned 48.6 %

- Sambos som inte är gifta

Mentioned 0.3 %
Not mentioned 99.7 %

- Människor som talar ett annat språk
Mentioned 3.2 %
Not mentioned 96.8 %
Citera
2017-09-29, 19:47
  #40
Medlem
stone_sleepers avatar
Samma institution som gör dessa studier har även gjort en kulturkarta som baseras på människors värderingar... Ganska intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=AiIpymGeGoo

Citat:
Kulturkartan är ett av de mest kända resultaten av World Values Survey. Den är baserad på ett urval frågor ur studien och visar hur olika länder i världen placerar sig utifrån medborgarnas värderingar.
Citera
2017-09-29, 20:19
  #41
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Svenska ungdomar kanske ska ta vara på alla möjligheter de har framför sig och utbilda sig så man slipper söka ett skitjobb via AF istället? Hur svårt ska det vara?

Erfarenhet kan du aldrig utbilda dig till.
Staten ska sluta med att betala företagen för att anställa utlänningar när det samtidigt finns arbetslösa svenska ungdomar.
Citera
2017-09-30, 02:05
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Svenska ungdomar ska ha ambitioner utöver att bli städare. Du blir inte ersatt av en knappt läskunnig afrikan om du har lite innanför pannbenet. Man får ta mig fan anstränga sig lite.

Jag känner svenskar, som har ganska mycket innanför pannbenet, och som har studerat vid universitet, med mycket bra resultat.

Deras problem är, att de har det som populärt kallas diagnoser, eller bristande social kompetens. Det är inte ett problem, som man kan lösa genom att "anstränga sig lite". Det kan tvärtom bli värre, om man försöker vara social på "fel sätt", och arbetskamraterna tycker att man är en konstig person, som det är bäst att undvika.

I en sådan situation kan man antagligen bli sjukskriven på obestämd tid. Man kan också försöka få ett så kallat skitjobb, där det inte behövs någon social kompetens.
Citera
2017-09-30, 06:47
  #43
Medlem
Tocadiscos avatar
Nu kan jag inte svara för alla länderna på listan, men att Filippinerna rankas som Östasiens mest rasistiska land stämmer inte alls, skulle säga att sanningen snarare är det motsatta. Att de finns så högt upp beror nog på att många av invånarna svarade ett ärligt nej till..

"The second survey was more direct, asking whether respondents had seen or experienced racism. All answers that we not a direct “no not at all”, were considered as a check next to racism."

.. och sköt sig själva i foten.

Som halv svensk, halv filipin och boendes i landet sedan 5 år tillbaka så backar jag de som aldrig har sett eller upplevt någon form av rasism här. Jag tror dem. Iallafall det som jag uppfattar som rasism.
Dock verkar allt gå att vridas till rasism bara man vill. Trams!
Citera
2017-09-30, 11:01
  #44
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2017-09-30, 17:30
  #45
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Jag känner svenskar, som har ganska mycket innanför pannbenet, och som har studerat vid universitet, med mycket bra resultat.

Deras problem är, att de har det som populärt kallas diagnoser, eller bristande social kompetens. Det är inte ett problem, som man kan lösa genom att "anstränga sig lite". Det kan tvärtom bli värre, om man försöker vara social på "fel sätt", och arbetskamraterna tycker att man är en konstig person, som det är bäst att undvika.

I en sådan situation kan man antagligen bli sjukskriven på obestämd tid. Man kan också försöka få ett så kallat skitjobb, där det inte behövs någon social kompetens.

Skitsnack. I min bransch(mjukvarukonsult/IT) är fan 80% autister som varken har social kompetens eller är särskilt duktiga på sina jobb. De blir ta mig fan anställda ändå eftersom det är så otrolig brist på komptens i Sverige (förutsatt att du inte är helt efterbliven och utbildar dig till något inom en marknad som redan är mättad).

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Erfarenhet kan du aldrig utbilda dig till.
Staten ska sluta med att betala företagen för att anställa utlänningar när det samtidigt finns arbetslösa svenska ungdomar.

Du behöver ingen erfarenhet om du väljer rätt utbildning. Kom igen nu. Man får fan vara liiiite smart när man ska spendera 3-5 år på universitetet.
Citera
2017-10-02, 19:02
  #46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Så här svarade svenskarna i den första studien som nämndes i TS (den som gjordes på uppdrag av Washington Post)

http://www.worldvaluessurvey.org/WVS...ntationWV6.jsp

Klicka på Sweden så öppnas en sida där man kan ladda ner PDF:en
WV6_Results_Sweden_2011_v_2016_01_01.pdf

Det går inte att länka direkt till den, skulle gjort det annars



Finns massor av frågor som handlar om allt möjligt, men här är några som handlar om rasism, sexism, homofobi och liknande
------------------


- När det är ont om jobb bör arbetsgivarna välja
svenskar framför invandrare.

Agree 14,3 %
Neither 11,5 %
Disagree 73 %


- När det är ont om jobb skall män få företräde till
jobben före kvinnor.

Agree 2.0 %
Neither 4.5 %
Disagree 93.1 %




Finns det några på kortet som Du INTE skulle vilja ha som grannar?


- Narkomaner

Mentioned 74.7 %
Not mentioned 25.3 %



- Människor av annan ras

Mentioned 2.8 %
Not mentioned 97.2 %


- Personer som har AIDS
Mentioned 6.4 %
Not mentioned 93.6 %

-- Invandrare/arbetare från andra länder

Mentioned 3.5 %
Not mentioned 96.5 %


- Homosexuella

Mentioned 4.2 %
Not mentioned 95.8 %

- Människor med en annan religion

Mentioned 3.7 %
Not mentioned 96.3 %

- Alkoholister

Mentioned 51.4 %
Not mentioned 48.6 %

- Sambos som inte är gifta

Mentioned 0.3 %
Not mentioned 99.7 %

- Människor som talar ett annat språk
Mentioned 3.2 %
Not mentioned 96.8 %

Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Samma institution som gör dessa studier har även gjort en kulturkarta som baseras på människors värderingar... Ganska intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=AiIpymGeGoo

WVS gör, givetvis, sina egna studier, (dock ibland med samarbete med ett institut som undersöker europeiska värderinga).

Annars så är det kul att du hänvisar till WVS. Där kan man hitta mycket intressant. Jag visste inte att man kunde på en PDF om specifika länder, tack! Jag kan å andra sidan tipsa om hur man får rangordningen mellan olika länder för specifika variabler:

Gå in på deras hemsida och klicka på: data&dokumentation ; Online analysis ; Välj undersökningsvåg ; Välj länder du vill jämföra ; Välj variabel ; Klicka på "Show" ; för att sedan jämföra hur olika länder ligger till i förhållande till varandra för den aktuella variablen så klicka på "maps". Då kan du se både grafiskt och i en tabell vid högra sidan hur länderna förhåller sig till varandra. I detta fall hade jag valt variablen "Would not like to have as neighbors: People of other race". (V 37, undersökningsvåg 6)) Då ser man på kartan att Libyen ligger skyhögt, studerar man tabellen så ser man också att Azerbajdzjan ligger ännu högre.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-10-02 kl. 19:11.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback