Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-28, 13:51
  #1
Avstängd
KimWalls avatar
Vad menas egentligen när man säger detta?

Är det brist på all typer av bostäder eller menar man bara hyresrätter?

Har folk som har jobbat och har råd lätt att hitta bostäder? Alltså sånna där man köper för ett par miljoner? Sånna är det väl ej brist på?
Citera
2017-09-28, 13:59
  #2
Medlem
franges avatar
För en person som kanske inte har råd att betala/låna ett par miljoner för att köpa en bostadsrätt så kan det vara mer eller mindre omöjligt att hitta bostad - i synnerhet om det handlar om ett relativt akutläge (skilsmässa, nytt jobb i annan kommun etc).

Att man måste köa i flera år för att ens få erbjudande om en sunkig hyresrätt i no go-zonerna, och att det är tjogtals år i kötid som gäller för hyresrätter (med svart/förstahandskontrakt som säljs för hundratusentals kronor) i de största städerna, är väl ett rätt tydligt exempel på att det är bostadsbrist?

För ungefär 15 år sedan i min hemkommun så stod många hyresrätter tomma, och man kunde näst intill få betalt för att bo där. Normala bostadsrätter med 5min gångväg till Stora Torget gick att få för 20-30 tusen.

Idag - 15 år senare och med massiv mångkultur - så är det flera års kötid ens för en sunkig etta där det varje kväll är blinkande blåljus nedanför balkongen - och bostadsrätterna ovan nämnda ligger mellan halvmiljonen och uppåt en miljon utgångspris...
Citera
2017-09-28, 14:18
  #3
Avstängd
KimWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
För en person som kanske inte har råd att betala/låna ett par miljoner för att köpa en bostadsrätt så kan det vara mer eller mindre omöjligt att hitta bostad - i synnerhet om det handlar om ett relativt akutläge (skilsmässa, nytt jobb i annan kommun etc).

Att man måste köa i flera år för att ens få erbjudande om en sunkig hyresrätt i no go-zonerna, och att det är tjogtals år i kötid som gäller för hyresrätter (med svart/förstahandskontrakt som säljs för hundratusentals kronor) i de största städerna, är väl ett rätt tydligt exempel på att det är bostadsbrist?

För ungefär 15 år sedan i min hemkommun så stod många hyresrätter tomma, och man kunde näst intill få betalt för att bo där. Normala bostadsrätter med 5min gångväg till Stora Torget gick att få för 20-30 tusen.

Idag - 15 år senare och med massiv mångkultur - så är det flera års kötid ens för en sunkig etta där det varje kväll är blinkande blåljus nedanför balkongen - och bostadsrätterna ovan nämnda ligger mellan halvmiljonen och uppåt en miljon utgångspris...

Jag hoppas att du vet att det bara är i Sverige som vi har en sådan här misär just när det kommer till bostäderna fast vi betalar en så mängder i skatter. I mitt hemland så byggs det hela tiden och vi tar inte hänsyn till miljön lika mycket som man gör så sjukligt överdrivet här.


Det finns bostadsrätter och hyresrätter som bara står tomma i mitt hemland.

Att hyresrätter säljs måste vara något nytt, låter sjukt!

Det finns en läsning, att hyra in kinesiska arbetare i hundratusenals.

Men en halmiljon för bostadsrätterna säger du? Låter billigt för att vara Sverige. Egetnligen kostar en trea 500 000 alltså, 'egentligen', idag får du en etta för 3 miljoner i Stockholm

Hur har det blivit så här miserabelt? Självklart är invandring ett stort problem. Men man bygger så sakta här, och det är för mycket bråk mellan kommuner. De kan aldrig komma överens.

Men jag menar om man har jobbat i 3-4 år med en inkomst på 25 tusen och sen är man gift med ngn som har den lönen också, om vi snackar dom två, dom kan väl knappt ha bostadskris? För de har råd? Men för de som bara vill hyra, de går inte i dagens Sverige.
Citera
2017-09-28, 14:31
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimWall

Jag hoppas att du vet att det bara är i Sverige som vi har en sådan här misär just när det kommer till bostäderna fast vi betalar en så mängder i skatter. I mitt hemland så byggs det hela tiden och vi tar inte hänsyn till miljön lika mycket som man gör så sjukligt överdrivet här.


Det finns bostadsrätter och hyresrätter som bara står tomma i mitt hemland.

Att hyresrätter säljs måste vara något nytt, låter sjukt!

Å jo, jag vet mycket väl om att det inte är så här illa ens i grannländerna.

Angående svartkontrakt finns det mycket att läsa om bara man letar
https://www.hemhyra.se/nyheter/svart...ansat-fenomen/
https://www.svd.se/hyrestvaan-ar-din-for-300000
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...an-nar-man-sal
Det gällde bara Sthlm. Notera att SVD-artikeln är från 2013...

Citat:
Ursprungligen postat av KimWall
Men en halmiljon för bostadsrätterna säger du? Låter billigt för att vara Sverige. Egetnligen kostar en trea 500 000 alltså, 'egentligen', idag får du en etta för 3 miljoner i Stockholm

Jo jag vet, det är dock en medelstor stad med runt 50k invånare där det var stor arbetslöshet runt millennieskiftet pga de större industrierna i kommunen lade ner eller flyttade utomlands.

Nu som sagt är det grav bostadsbrist - trots att det fortfarande finns en del arbetslösa...

Men priserna på bostadsrätter har i många fall tjugodubblats på mindre än 15år - priserna på villor ligger i snitt 5ggr så högt som vad de gjorde för 15 år sedan. Återigen - det är inte i en storstad - utan en före detta bruksort.

Citat:
Ursprungligen postat av KimWall
Men jag menar om man har jobbat i 3-4 år med en inkomst på 25 tusen och sen är man gift med ngn som har den lönen också, om vi snackar dom två, dom kan väl knappt ha bostadskris? För de har råd? Men för de som bara vill hyra, de går inte i dagens Sverige.

Även om man är ett par som har jobb och hyfsat ställt ekonomiskt kanske man drar sig för att belåna sig upp över öronen - i synnerhet nu när det börjar talas om att bostadsbubblan kanske är på väg att spricka. Och är man dessutom ensamstående i 25årsåldern - så är det ju än mindre lockande att belåna sig över öronen.
Citera
2017-09-28, 19:49
  #5
Medlem
Jag definierar det som följande:

Bostadsbrist = tillgång < efterfrågan, det är lite trixigt att hitta bostad men det är inte omöjligt.

Bostadskris = tillgång << efterfrågan, till den vida grad att det får negativa ekonomiska konsekvenser för regioner eller nationen som helhet. Detta pga att folk inte kan vara flexibla, folk som inte kan flytta till Sthlm för att göra karriär då bostadsbristen är den största tröskeln. Betänk att mycket kompetent arbetskraft kommer utifrån/utrikes.
Citera
2017-09-29, 16:19
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimWall
Vad menas egentligen när man säger detta?

Är det brist på all typer av bostäder eller menar man bara hyresrätter?

Har folk som har jobbat och har råd lätt att hitta bostäder? Alltså sånna där man köper för ett par miljoner? Sånna är det väl ej brist på?

Det är stor brist på billiga hyresrätter vilket är vad många efterfrågar. Det är inte lönsamt att bygga hyresrätter så därför tillkommer inte så många nya. För närvarande är det överskott på bostadsrätter vilket gör att det går trögt med nybyggnation eftersom de inte säljs före byggnationen (dvs det finns inga pengar för att bygga dem)

Det är också stor brist på billiga småhus och tomter inom kort pendlingsavstånd. Det byggs i princip inget idag annat än på lång pendelavstånd.

Eftersom priserna är för höga i förhållande till inkomster och kommande ränteökningar så kommer det att snart ske ett stort prisfall och då vill heller inte byggföretagen ha för stora investeringar i byggen som kan gå med förlust.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback