Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-28, 08:56
  #1
Medlem
HotFreaks avatar
Hejsan!
Ända sen i måndags så har jag sovit konstant! Det började med att jag sov 10tim, vaknade o var uppe ksk si sådär 1-2tim sedan la jag mig o sov i 10tim igen! Och så har det varit hela veckan nu. Har sovit hur mycket som helst men vaknat och gått upp nån timme bara.
Vill även tillägga att jag tagit mirtazapin 30mg i söndags, jag brukar slockna på dem, men har inte tagit mer än i lördags!! Har även såna sjuka drömmar också!

Vad kan detta bero på? Mår kroppen dåligt på något sätt? Mår jag dåligt på nåt sätt som kan orsaka detta?

Tacksam för seriösa svar!
__________________
Senast redigerad av HotFreak 2017-09-28 kl. 09:02.
Citera
2017-09-28, 08:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotFreak
Hejsan!
Ända sen i måndags så har jag sovit konstant! Det började med att jag sov 10tim, vaknade o var uppe ksk si sådär 1-2tim sedan la jag mig o sov i 10tim igen! Och så har det varit hela veckan nu. Har sovit hur mycket som helst men vaknat och gått upp nån timme bara.
Vill även tillägga att jag tagit mirtazapin 30mg i söndags, jag brukar slockna på dem, men har inte tagit mer än i lördags!!

Vad kan detta bero på? Mår kroppen dåligt på något sätt? Mår jag dåligt på nåt sätt som kan orsaka detta?

Tacksam för seriösa svar!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mirtazapin
Biverkningar[redigera | redigera wikitext]
Vanliga biverkningar är ökad aptit, sömnighet, allmänna eller lokala ödem, ryggont, illamående och yrsel, särskilt vid insättning eller ökning av dos av preparatet. Mindre vanliga biverkningar är smakförändringar, diarré, muntorrhet. En känsla av att det "kryper i kroppen" och en brinnande känsla i benen kan infinna sig omedelbart efter intag dvs. agitation, medan trötthet infinner sig en stund senare. Därav tas preparatet främst till kvällen. Dagtröttheten brukar klinga av under behandlingens gång och mirtazapin är mindre sederande i högre doser (45 el 60 mg om dagen).
Citera
2017-09-28, 09:03
  #3
Medlem
HotFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mirtazapin
Biverkningar[redigera | redigera wikitext]
Vanliga biverkningar är ökad aptit, sömnighet, allmänna eller lokala ödem, ryggont, illamående och yrsel, särskilt vid insättning eller ökning av dos av preparatet. Mindre vanliga biverkningar är smakförändringar, diarré, muntorrhet. En känsla av att det "kryper i kroppen" och en brinnande känsla i benen kan infinna sig omedelbart efter intag dvs. agitation, medan trötthet infinner sig en stund senare. Därav tas preparatet främst till kvällen. Dagtröttheten brukar klinga av under behandlingens gång och mirtazapin är mindre sederande i högre doser (45 el 60 mg om dagen).

jaha, jag trodde att det där bara gällde när man tagit preparatet, inte även efteråt :/
Citera
2017-09-28, 09:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotFreak
jaha, jag trodde att det där bara gällde när man tagit preparatet, inte även efteråt :/

Du kanske bör byta till SSRI?
Citera
2017-09-28, 10:13
  #5
Medlem
Hur länge har du tagit Mirtazapin?
__________________
Senast redigerad av Phosphene 2017-09-28 kl. 10:28.
Citera
2017-09-28, 12:11
  #6
Medlem
HotFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du kanske bör byta till SSRI?

tar redan sertralin även duloxetine dom vaknar man till lite på dock, men sover ändå hela tin
Citera
2017-09-28, 12:23
  #7
Medlem
kan ju vara järnbrist också då blir man sjukt trött hela tiden.
det kan du testa på vårdcentralen eller så köper du lite
järntillskott i affär/apotek.

blir det ingen skillnad efter en vecka så är det tyvärr något
annat.

när jag tagit mirtzapin 15 mg sover jag nästan exakt 5 timmar
men efter jag vaknar kan jag inte somna om längre.

lycka till!
Citera
2017-09-28, 16:05
  #8
Medlem
HotFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
kan ju vara järnbrist också då blir man sjukt trött hela tiden.
det kan du testa på vårdcentralen eller så köper du lite
järntillskott i affär/apotek.

blir det ingen skillnad efter en vecka så är det tyvärr något
annat.

när jag tagit mirtzapin 15 mg sover jag nästan exakt 5 timmar
men efter jag vaknar kan jag inte somna om längre.

lycka till!

järnbrist vet jag att jag har. Men jag har aldrig blivit så här trött förut! Jag har järntabletter här hemma samt en medicin som innehåller vätska med järn i som man ska droppa lite över måltider osv.
Citera
2017-09-28, 16:07
  #9
Medlem
HotFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphene
Hur länge har du tagit Mirtazapin?

ca 3v
Citera
2017-10-02, 22:22
  #10
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotFreak
Hejsan!

....
Vad kan detta bero på?
....
Tacksam för seriösa svar!

drick kvalitet kaffe vet du så fixar allt sig, det som du har är obalans i Ying
Citera
2017-10-02, 22:29
  #11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ännu inte upptäckt diabetes ?
Citera
2017-10-11, 22:38
  #12
Medlem
Mirtazapin fungerar kanon för insomningsbesvär... mirakelmedel... tyvärr hade den biverkningen att jag blev för trött dagen efter. Spelade ingen roll om jag sov 5h eller 10h, alltid samma seghet. Trött hela tiden. Biverkningen gick aldrig över så jag slutade med preparatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback