Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-28, 06:31
  #1
Avstängd
bobbylous avatar
Är det helt ok att spela upp video klipp i datorn från ett inkopplat USB eller extern-HD till en stationär dator.

För mig känns det som om filen bör flyttas och vara på den stationära datorn för uppspelning för att ej orsaka något strul eller skador på USB eller den stationära.

Någon som vet om detta är ok i längden?
Citera
2017-09-28, 07:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbylou
Är det helt ok att spela upp video klipp i datorn från ett inkopplat USB eller extern-HD till en stationär dator.

För mig känns det som om filen bör flyttas och vara på den stationära datorn för uppspelning för att ej orsaka något strul eller skador på USB eller den stationära.

Någon som vet om detta är ok i längden?
Varför skulle det inte vara ok? Jag spelar upp från hårddiskar inkopplade i annan dator på nätverket hela tiden och har gjort så i åratal utan problem.
Citera
2017-09-28, 08:26
  #3
Medlem
Ehum. Varför känner du så TS? Har du någon teknisk expertis som får dig att tro att det du känner är korrekt? Verkar otroligt konstigt att dra sådana slutsatser utan någon som helst kännedom om elektroniken.

Det du tänker på, om något, är att det inte går att skriva till SSDs oändligt många gånger innan de går sönder. Flash drives, i.e usb-drives är ännu sämre på att skrivas till eftersom de generellt har mer primitiva kretskort för att hantera skrivningen av information. Men eftersom det inte ligger ett operativsystem som skriver tusentals filer varje minut så har du ingenting att frukta. Sen skriver du inte heller utan du läser endast.

För att besvara din fråga: Du kommer ligga 3 meter ner i marken innan din USB-pinne går sönder av att du har tittat på för mycket film.
Citera
2017-09-29, 09:10
  #4
Avstängd
bobbylous avatar
Ok! Tack!

Vet ej jag får ej ihop det i min skalle. Jag alltid trott att jag måste lägga video filen eller musikfilen först på stationära för att undvika problem på externa hårddisken/USB.

Tror hela min grej kommer från att jobba med dokument, att jag alltid tar över dokumeneten på stationära för att kunna jobba med dom.
Citera
2017-09-29, 13:05
  #5
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbylou
Vet ej jag får ej ihop det i min skalle. Jag alltid trott att jag måste lägga video filen eller musikfilen först på stationära för att undvika problem på externa hårddisken/USB.
Jag förstår känslan lite grann.

Förr i tiden när det var floppy disks som gällde för extern datalagring så var det inte rekommenderat att sitta och arbeta direkt mot en fil som låg på en sådan. Disketterna var mekaniska och inte särskilt driftsäkra och ständiga läs/skriv-operationer kunde slita ut dem så att allt arbete gick om intet.
Därför fick man som inrotad vana att alltid jobba mot filer på datorns hårddisk och bara använda disketter när man ville göra en backupkopia, eller om en fil skulle flyttas till en annan dator.

Än idag kan jag känna ett gammalt ryggmärgsmotstånd mot att jobba mot kopior på externa minnesenheter, men det är så klart helt irrationellt eftersom nutida minnesteknik är mycket stabilare och driftsäkrare.
Citera
2017-10-06, 20:26
  #6
Avstängd
bobbylous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag förstår känslan lite grann.

Förr i tiden när det var floppy disks som gällde för extern datalagring så var det inte rekommenderat att sitta och arbeta direkt mot en fil som låg på en sådan. Disketterna var mekaniska och inte särskilt driftsäkra och ständiga läs/skriv-operationer kunde slita ut dem så att allt arbete gick om intet.
Därför fick man som inrotad vana att alltid jobba mot filer på datorns hårddisk och bara använda disketter när man ville göra en backupkopia, eller om en fil skulle flyttas till en annan dator.

Än idag kan jag känna ett gammalt ryggmärgsmotstånd mot att jobba mot kopior på externa minnesenheter, men det är så klart helt irrationellt eftersom nutida minnesteknik är mycket stabilare och driftsäkrare.
Tack för din delning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback