Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-27, 23:44
  #1
Medlem
Tja!

Tänkte skaffa en bil för enklare pendling nu under vintern, till skolan o gym osv. Vill ha lite kraft i bilen men ingen fet motor som drar mycket, blev galen av att tanka min förra Aero. Har snöat in lite på en e45 318, helst facelift med 2.0 litersmotorn. Inbillar mig en den är lagom kul att leka med i vinter, drar relativt lite och har jävligt bra kvalité. Är det ett bra köp eller har ni bättre förslag? Bakhjulsdrift är ett stort plus men inget måste.
Citera
2017-09-28, 10:30
  #2
Medlem
Rickyklings avatar
Vad är din budget?
Vad är "rimlig" kostnad?
Citera
2017-09-28, 13:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickykling
Vad är din budget?
Vad är "rimlig" kostnad?

Trodde att det framgick av bilen jag nämnde, men runt 20-30k
Rimlig kostnad är lite billigare än 95an som jag nämnde som exempel
Citera
2017-09-28, 23:45
  #4
Medlem
Om du har tung högerfot spelar det nog ingen roll vilken bil du köper.
En 9-5 Aero drar runt 0,7-0,8 landsväg vid normalt tempo vilket inte är speciellt törstigt?

Kör du mycket stadstrafik kanske en mindre bil vore att rekommendera, typ Golf eller liknande.
Citera
2017-09-29, 12:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Om du har tung högerfot spelar det nog ingen roll vilken bil du köper.
En 9-5 Aero drar runt 0,7-0,8 landsväg vid normalt tempo vilket inte är speciellt törstigt?

Kör du mycket stadstrafik kanske en mindre bil vore att rekommendera, typ Golf eller liknande.

Bor i Stockholm, så några 0.7-0.8 fick jag aldrig!

Jo, är inne på det men tänker samtidigt att en 3serie med 4 cylindrar lär dra ganska lite?
Citera
2017-09-30, 09:25
  #6
Medlem
ninjatorrents avatar
För några år sedan fick jag gör mig att köpa en e46 318 aut. Vilken skit den gick nog aldrig under litern, så en manuell kanske är billigare i drift. Dock så borde du nog leta efter en annan typ av bil pm du vill ha något som går billigt. Ex fiesta micra aygo eller liknande. E46 är en stor och tung bil med rätt törstiga motorer. Som din Saab
Citera
2017-09-30, 10:07
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Att lägga 20-30 000kr på en BMW o tro att den blir billig är ett önsketänkande.
Inget ont om BMW just nu. Det är säkert en bra bil.
Men knappast om du ska ha en i den prisklassen. Den där kvalitén som din lokala pizzabagare pratar om kan du glömma. Det är samma skit som allt annat men med skillnaden att BMWs kvalitet kostar väldigt mycket mer än de flesta andra märken.
Nu tänker jag inte spotta fram andra märken då de som snöat in på tyska bilar oftas är svåra att övertyga om annat.
Men ett tips på "billigt" bilägande är att studera Biltemakatalogen. De märken som de säljer reservdelar till brukar jag rekomendera till de som köper en budgetbil.
Citera
2017-09-30, 10:18
  #8
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmithWill
Jo, är inne på det men tänker samtidigt att en 3serie med 4 cylindrar lär dra ganska lite?
Så snåla är de inte (klart säljaren påstår motsatsen) och ofta brukar tidigare ägare till sådana bilar ha kört rätt hårt så när man kommer till din prisklass brukar de redan vara slut och kosta multum att hålla liv i.

Och även om tidigare ägare visar på en eventuell färddator att denne minsann snittat låg förbrukning så betyder det ingenting, han/hon har då säkert kört/krupit runt i 50-70km/h ett tag innan du dök upp bara för att få fram dessa siffror....
Citera
2017-09-30, 10:55
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Att lägga 20-30 000kr på en BMW o tro att den blir billig är ett önsketänkande.
Inget ont om BMW just nu. Det är säkert en bra bil.
Men knappast om du ska ha en i den prisklassen. Den där kvalitén som din lokala pizzabagare pratar om kan du glömma. Det är samma skit som allt annat men med skillnaden att BMWs kvalitet kostar väldigt mycket mer än de flesta andra märken.
Nu tänker jag inte spotta fram andra märken då de som snöat in på tyska bilar oftas är svåra att övertyga om annat.
Men ett tips på "billigt" bilägande är att studera Biltemakatalogen. De märken som de säljer reservdelar till brukar jag rekomendera till de som köper en budgetbil.

Ligger mycket i det du säger. Vanligt att ungtuppar, vilket jag gissar TS är, vill ha BMW, Audi och liknande men saknar både relevant kunskap och budget för ägandet. Inte sällan har jag pratat med kompisars söner som är 18-30 och ska köpa bil och vill ha något "fräckt". Jag brukar fråga om:
-ungefär hur mycket kommer du köra (oftast har de inte en susning)
-på vilka vägar kommer du i huvudsak köra (landsväg, stad, blandat)
-Vad kommer du lägga som köpesumma
-vad har du för reparationsbudget
-hur långt kommer du köra.

Ofta har de inte tänkt igenom ovanstående och då brukar jag gå igenom och bena ut frågorna. Sen brukar det i alla fall sluta med att de köper en skrotig BMW eller Audi och att de gråter när de tankar samt inte har råd att reparera när de stup i kvarten går sönder.

Ska faktiskt säga att jag hjälpt till vid ett antal bilköp och att kvinnor brukar vara mera öppna för mina argument än killarna. Tycker det är bättre att köpa sig en Aygo om man är ung och mest kör i stan än en tysk skithög.
Citera
2017-10-01, 01:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ligger mycket i det du säger. Vanligt att ungtuppar, vilket jag gissar TS är, vill ha BMW, Audi och liknande men saknar både relevant kunskap och budget för ägandet. Inte sällan har jag pratat med kompisars söner som är 18-30 och ska köpa bil och vill ha något "fräckt". Jag brukar fråga om:
-ungefär hur mycket kommer du köra (oftast har de inte en susning)
-på vilka vägar kommer du i huvudsak köra (landsväg, stad, blandat)
-Vad kommer du lägga som köpesumma
-vad har du för reparationsbudget
-hur långt kommer du köra.

Ofta har de inte tänkt igenom ovanstående och då brukar jag gå igenom och bena ut frågorna. Sen brukar det i alla fall sluta med att de köper en skrotig BMW eller Audi och att de gråter när de tankar samt inte har råd att reparera när de stup i kvarten går sönder.

Ska faktiskt säga att jag hjälpt till vid ett antal bilköp och att kvinnor brukar vara mera öppna för mina argument än killarna. Tycker det är bättre att köpa sig en Aygo om man är ung och mest kör i stan än en tysk skithög.

Tack för input! Är 21 år, så gammal är jag inte! Enda anledningen till att jag tog upp BMWn var att jag läst mycket bra om den, plus att bakhjulsdrift alltid är kul vintertid. Men har absolut inte snöat in på något märke, tar gärna emot alla tips jag kan få
Citera
2017-10-01, 09:32
  #11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmithWill
Tack för input! Är 21 år, så gammal är jag inte! Enda anledningen till att jag tog upp BMWn var att jag läst mycket bra om den, plus att bakhjulsdrift alltid är kul vintertid. Men har absolut inte snöat in på något märke, tar gärna emot alla tips jag kan få
Hej. Ja det är rätt kul att leka lite med bakhjulsdrift ibland.
Frågan är hur mycket är bakhjulsdrift värt i förhållande till allt annat, då de flesta bilar är framhjulsdrivna. Jag tänker att bakhjulsdrift kostar extra då det är just vissa märken som har det.

Jag brukar som jag skrev i inlägget fråga hur den som ska köpa bil kommer använda den. Kommer du köra mest i stan? Då kan det räcka med en mindre bil. Ska du köra mycket landsväg, typ 15-25 mil eller mer i stöten? Ja då kanske man vill ha en lite större (tystare) bil.

Mina rekommendationer brukar hamna på Toyota. Lite tråkiga? Ja, kanske. Men driftspålitliga. KIA är väl kanske lite billigare men de brukar också funka fint. Det jag skulle rekommendera är modellmässigt är typ Yaris / Auris / Corolla från Toyota, vill du ha en större så kan ju även Toyota Avensis vara något. Annars finns ju KIA Ceed m fl.

Jag tänker att något som inte dricker allt för mycket soppa och som inte krånglar stup i kvarten. När det gäller BMW, MB, AUDI mf l så brukar ju de vara späckade med diverse extrautrustning och på en gammal bil brukar det inte sällan innebära problem. Ju mer saker tillverkaren tryckt in i en bil desto mer kommer krångla när den blir gammal och det blir dyrt.

Visst kommer kanske dina polare reta dig lite om du köper en gammal Yaris, men skrattar bäst som skrattar sist, den kommer sannolikt inte krångla särskilt mycket (slitdelar måste dock bytas på alla bilar). Du kommer kunna ha en pålitlig bil som inte kostar skjortan i underhåll. Och när det gäller tjejer så bryr de sig inte om vad du har för bil, huvudsaken är att den är hel och ren och att den inte ser ut som eller luktar som en soptipp inuti.

Lycka till med ditt köp!
Citera
2017-10-01, 18:47
  #12
Medlem
Baalzamons avatar
318i är bra bilar och eftersom motorn sitter åt rätt håll i ett motorutrymme gjort för sexcylindriga motorer är det relativt gott om plats och lättskruvat. Saker går alltid sönder på gamla bilar men det är åtminstone lätt att laga en 318i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback