• 1
  • 2
2017-09-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Man balanserar på två sätt: statiskt och dynamiskt. Därför på två ställen. Lite förenklat kan man säga att man balanserar insidan och utsidan - som Generalknase påpekat.
Det är sällsynt att man behöver lägga vikter > 100g och då skulle jag bli misstänksam och man kan säga att ju billigare däck, desto större toleranser (och risk för mer vikter). Men att inte behöva sätta på vikter alls - på ena eller andra sidan - är också rätt ovanligt.
Sen glömmer gummiverkstäder (eller känner inte till) att montera däcket så att den gula eller röda punkten hamnar vid ventilen. Där är däcket som lättast och det är därför man har gjort denna märkning. Har fått berätta detta för fler än en montör...

Nu får du det att låta som om alla däck har en röd eller gul punkt vilket inte är fallet, snarare är det väl så att det är vanligare att den inte finns.
Sen glömmer inte gummiverkstäderna det oftast skiter de i den helt enkelt därför att det inte alls är säkert att det ska sitta som du påstår då det varierar från märke till märke, ibland ska det sitta som du säger ibland ska punkten vara mitt emot ventilen och ibland tio över ventilen osv, inte ens den duktigaste montören kan hålla reda på detta om de säljer fler än 3 märken.
Citera
2017-09-28, 14:23
Moderator
Citat:
Man balanserar på två sätt: statiskt och dynamiskt. Därför på två ställen. Lite förenklat kan man säga att man balanserar insidan och utsidan - som Generalknase påpekat.
Det är sällsynt att man behöver lägga vikter > 100g och då skulle jag bli misstänksam och man kan säga att ju billigare däck, desto större toleranser (och risk för mer vikter). Men att inte behöva sätta på vikter alls - på ena eller andra sidan - är också rätt ovanligt.
Sen glömmer gummiverkstäder (eller känner inte till) att montera däcket så att den gula eller röda punkten hamnar vid ventilen. Där är däcket som lättast och det är därför man har gjort denna märkning. Har fått berätta detta för fler än en montör...
Inte alla däck har den markeringen, men det är helt korrekt att i de fallen den finns så ska den sitta för ventilen.

Edit: Eller kanske inte ^
Citera
2017-09-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Låter ju som en normal balansering, lite fundersam på hur bra den är, men det lär du ju märka, jag har balanserat en hel del hjul och jag har endast ett fåtal gånger upplevt att både däck och fälg haft så bra balans att det endast behövts vikter på en sida.

Tack så mycket, jag hoppas att det blev rätt.Men jag får tyvärr vänta sen till våren.Men jag har fått bra info här hur det funkar nu med balanseringar med vikter och så.

mvh...
Citera
2017-09-28, 18:12
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Nu får du det att låta som om alla däck har en röd eller gul punkt vilket inte är fallet, snarare är det väl så att det är vanligare att den inte finns.
Sen glömmer inte gummiverkstäderna det oftast skiter de i den helt enkelt därför att det inte alls är säkert att det ska sitta som du påstår då det varierar från märke till märke, ibland ska det sitta som du säger ibland ska punkten vara mitt emot ventilen och ibland tio över ventilen osv, inte ens den duktigaste montören kan hålla reda på detta om de säljer fler än 3 märken.

Alla märkesdäck har det. Har jobbat med detta. Men visst, ibland var den faktiskt vit men som däckmontör så fattar man varför markeringen finns där (annars ska man söka annat jobb). Kinadäcken kanske inte har det, kan inte svara på det.
Men hur svårt kan det vara att sikta in däcket på detta när det monteras? Tar det en sekund extra?
Och detta visar exakt var ventilen bör finnas, inget annat. Ingen mitt över eller ett kvarts varv medsols eller nåt annat konstigt.
Citera
2017-09-28, 19:47
Medlem
Citat:
Alla märkesdäck har det. Har jobbat med detta. Men visst, ibland var den faktiskt vit men som däckmontör så fattar man varför markeringen finns där (annars ska man söka annat jobb). Kinadäcken kanske inte har det, kan inte svara på det.
Men hur svårt kan det vara att sikta in däcket på detta när det monteras? Tar det en sekund extra?
Och detta visar exakt var ventilen bör finnas, inget annat. Ingen mitt över eller ett kvarts varv medsols eller nåt annat konstigt.

Jasså det har jag också du.

För närvarande kör jag på Good year och där finns inga sådana lika med vinterdäcken som är Nokian men jag gissar då att du inte räknar dessa som märkesdäck. Förra sommardäcken var Michelin inte heller där fanns det.

Och jo det är olika mellan märken, det är synd att googlande tramsare ska förstöra trådar vilket du bevisat ett otal gånger i andra trådar.
Citera
2017-09-28, 21:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Den röda fläcken på Michelindäck har tydligen inte gått hem på verkstäderna.
När jag bytte däck själv så läste jag bruksanvisningen och då står det ju att röda fläcken ska vara vid ventilen. Jag behövde inte balansera däcken efteråt överhuvudtaget.

Krängde av de gamla däcken genom att trampa med träskor på kanten och sen använda däckavtagare. Vid punktering lade jag in en innerslang. Det var tider det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in