• 1
  • 2
2017-09-27, 18:46
Medlem
Hej!

En fråga bara, jag beställde nya däck och Aluminiumfälgar till min Bil...Jag fick hem dessa igår.

Jag såg att balenseringsvikterna fanns, men på 3 av dessa däck så finns vikterna på framsidan och på den ena så fanns den på baksidan?

Spelar det någon roll? Oftast så ska alla vara på en och samma sida på Aluminiumfälgarna...

Många vill ha dessa på baksidan och så vidare.Men nu var det bara på ett däck balanseringsvikten var på baksidan av fälgen..

Ska slänga på däckerna sen till våren.

Tack!
Citera
2017-09-27, 18:53
Medlem
Shoffens avatar
Vikterna behövs där de sitter om det är en kunnig person som gjort det.
Kan hålla med om att det ej är snyggt.
Kan bero på dålig kvalitet på däcken till skador eller dålig kvalitet på fälgarna.
Men när man balanserar hjulet så visar maskinen exakt var oman sätter vikterna och hur mycket de ska väga.
Citera
2017-09-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Vikterna behövs där de sitter om det är en kunnig person som gjort det.
Kan hålla med om att det ej är snyggt.
Kan bero på dålig kvalitet på däcken till skador eller dålig kvalitet på fälgarna.
Men när man balanserar hjulet så visar maskinen exakt var oman sätter vikterna och hur mycket de ska väga.

Tack, så är det ju-Jag är ju van med att ha balenseringsvikterna på en och samma sida.Jag undrar bara mest om detta påverkar balansen sen.Isåfall får däckverkstaden ändra på vikten sen på den ena däcken.Däcken är Michelin och helt nya.Men jag reagerade på att ena vikten fanns på baksidan.

Men det kanske inte spelar någon roll, huvudsaken är ju att vikten finns, eller jag vet inte faktiskt...
Citera
2017-09-27, 19:07
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steven.Seagal
Tack, så är det ju-Jag är ju van med att ha balenseringsvikterna på en och samma sida.Jag undrar bara mest om detta påverkar balansen sen.Isåfall får däckverkstaden ändra på vikten sen på den ena däcken.Däcken är Michelin och helt nya.Men jag reagerade på att ena vikten fanns på baksidan.

Men det kanske inte spelar någon roll, huvudsaken är ju att vikten finns, eller jag vet inte faktiskt...

Man balanserar in- och utsida var för sig, så det är rätt som du har fått det.
Citera
2017-09-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Man balanserar in- och utsida var för sig, så det är rätt som du har fått det.

Tack, så då blev det så att på den ena däcken så hamnade balanseringsvikten på baksidan plötsligt?

Samt på de 3 andra på framsidan...
Citera
2017-09-27, 19:13
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Tack, så då blev det så att på den ena däcken så hamnade balanseringsvikten på baksidan plötsligt?

Samt på de 3 andra på framsidan...

Ja, precis. Maskinen sade att det skulle vara så. Att du fick så pass få vikter tyder på att de gjorde ett ordentligt jobb. Jag har också Michelin på originalfälgar och jag fick upp till 60 gram per däck eftersom de inte roterade däcken på fälgarna vid balanseringen. Men jag brydde mig inte, för de rullar bra ändå.
Citera
2017-09-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Ja, precis. Maskinen sade att det skulle vara så. Att du fick så pass få vikter tyder på att de gjorde ett ordentligt jobb. Jag har också Michelin på originalfälgar och jag fick upp till 60 gram per däck eftersom de inte roterade däcken på fälgarna vid balanseringen. Men jag brydde mig inte, för de rullar bra ändå.

Tack för ett bra svar, skönt att veta att det är rätt nu i allafall.Ja de rullar ju iallafall, det är väl detta som är det viktigaste.
Citera
2017-09-27, 19:54
Moderator
Citat:
Hej!

En fråga bara, jag beställde nya däck och Aluminiumfälgar till min Bil...Jag fick hem dessa igår.

Jag såg att balenseringsvikterna fanns, men på 3 av dessa däck så finns vikterna på framsidan och på den ena så fanns den på baksidan?

Spelar det någon roll? Oftast så ska alla vara på en och samma sida på Aluminiumfälgarna...

Många vill ha dessa på baksidan och så vidare.Men nu var det bara på ett däck balanseringsvikten var på baksidan av fälgen..

Ska slänga på däckerna sen till våren.

Tack!
Beror ju lite på ... Menar du att det sitter vikter på kanten på utsidan på tre av fälgarna men ingen på insidan av fälgen och på den sista så sitter det ingen på utsidan men på kanten på insidan?
Eller sitter de på insidan av ekrarna på den sista?

Anledningen att jag frågar är att man balanserar olika saker beroende på var man sätter vikterna, de som sitter på utsidan (kanten), men som går att sätta på insidan av ekrarna så nära utsidan som möjligt, är för dynamisk balansering av hjulet.
De som sitter på insidan är statiskt balansering, men då sitter de på fälgkanten längst in eller så nära den som möjligt om det är klistervikter.
Citera
2017-09-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Beror ju lite på ... Menar du att det sitter vikter på kanten på utsidan på tre av fälgarna men ingen på insidan av fälgen och på den sista så sitter det ingen på utsidan men på kanten på insidan?
Eller sitter de på insidan av ekrarna på den sista?

Anledningen att jag frågar är att man balanserar olika saker beroende på var man sätter vikterna, de som sitter på utsidan (kanten), men som går att sätta på insidan av ekrarna så nära utsidan som möjligt, är för dynamisk balansering av hjulet.
De som sitter på insidan är statiskt balansering, men då sitter de på fälgkanten längst in eller så nära den som möjligt om det är klistervikter.

På 3 av fälgarna så sitter de en vikt på varje fälg på fälgkanten på utsidan, sen på den ena fälgen så sitter det en vikt på insidan av fälgkanten.
Senast redigerad av Steven.Seagal 2017-09-27 kl. 20:16.
Citera
2017-09-27, 21:11
Moderator
Citat:
På 3 av fälgarna så sitter de en vikt på varje fälg på fälgkanten på utsidan, sen på den ena fälgen så sitter det en vikt på insidan av fälgkanten.

Låter ju som en normal balansering, lite fundersam på hur bra den är, men det lär du ju märka, jag har balanserat en hel del hjul och jag har endast ett fåtal gånger upplevt att både däck och fälg haft så bra balans att det endast behövts vikter på en sida.
Citera
2017-09-28, 13:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Låter ju som en normal balansering, lite fundersam på hur bra den är, men det lär du ju märka, jag har balanserat en hel del hjul och jag har endast ett fåtal gånger upplevt att både däck och fälg haft så bra balans att det endast behövts vikter på en sida.

Sen gäller det att vikterna placeras på rätt ställe. Fick en gång klistervikter monterade mitt i insidan av fälgarna. Problemet var bara att bromsoken tog i vikterna så däcken kunde inte sitta på framaxeln. Jag fick balansera om däcken så att de gick att använda fram (dvs kunde skifta mellan fram och bak för varje säsong). Det var alltså originalfälgar till bilen.
Citera
2017-09-28, 14:04
Medlem
zoombos avatar
Man balanserar på två sätt: statiskt och dynamiskt. Därför på två ställen. Lite förenklat kan man säga att man balanserar insidan och utsidan - som Generalknase påpekat.
Det är sällsynt att man behöver lägga vikter > 100g och då skulle jag bli misstänksam och man kan säga att ju billigare däck, desto större toleranser (och risk för mer vikter). Men att inte behöva sätta på vikter alls - på ena eller andra sidan - är också rätt ovanligt.
Sen glömmer gummiverkstäder (eller känner inte till) att montera däcket så att den gula eller röda punkten hamnar vid ventilen. Där är däcket som lättast och det är därför man har gjort denna märkning. Har fått berätta detta för fler än en montör...
Senast redigerad av zoombo 2017-09-28 kl. 14:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in