Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-28, 14:36
  #493
Medlem
Kan man börja klättra om man är totalt otränad? Eller måste man styrketräna lite först? Jag är nog lite överviktig med hög fettprocent... behöver komma igång med nån typ av träning....
Citera
2021-05-08, 23:28
  #494
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seenowz
Kan man börja klättra om man är totalt otränad? Eller måste man styrketräna lite först? Jag är nog lite överviktig med hög fettprocent... behöver komma igång med nån typ av träning....

Man kan börja klättra ändå, i början kommer det vara tufft oavsett då de flesta inte är särskilt starka i underarmar och fingrar. Ett tips om du är helt otränad är att börja med bouldering och inte med topprep (som du oavsett behöver ta ett cert för på de ställen jag känner till som erbjuder inomhusklättring) eftersom topprep kräver mer uthållighet.

Om du vill komma i lite bättre form hade jag satsat på bouldering (börja lugnt med 4r och sedan gå vidare när det känns för lätt eller om det gör det direkt) som bra helkroppsträning och sedan kört lite konditionsträning parallellt.
Citera
2021-05-21, 23:53
  #495
Medlem
Mithrandirs avatar
Finns det något bra ställe att köra bouldering i Värmland/Örebro?
Citera
2021-07-12, 20:15
  #496
Medlem
För dom av er som likt mig gillar att kolla på klättring, missa inte att VM och Världscupen i klättring direktsänds regelbundet på Olympic Channel sen flera år tillbaka i 1080p, så bl a just i detta ögonblick Måndag/Tisdag från Chamonix.

Tror även sändningarna parallellsänds på Youtube, men där är det å andra sidan konstanta ryck i streamen pga felkonvertering från 50 till 30fps(likt det är i 99% av alla sportsändningar från Europa på Youtube), så jag föredrar att casta streamen från Olympic Channel med WebVideoCast, som oftast alltid är i fungerande 25fps från original-feedens 50fps.

Ska tilläggas att jag gillar iofs inte att kolla på Speed, bara Boulder och Lead, Speed går för fort och jag tycker det ser overkligt ut, som en illusion, eller som om dom dras upp av repet.
Citera
2022-04-04, 15:30
  #497
Medlem
Missa inte att årets Världscup i klättring börjar till helgen i Meiringen, Schweiz. Direktsänds i Olympic Channel-appen för AppleTV, AndroidTV och FireTV. Även Youtube, men dom sändningarna är sannolikt som vanligt felkonverterade med hårdkodade ryck i bilden(möjligtvis med undantag för dom amerikanska tävlingarna), och därmed inte speciellt snygga på en storbilds-TV.

Årets kalender:

Citat:
IFSC - Climbing World Cup (B) - Meiringen (SUI) 2022, 8 April - 10 April 2022
BOULDER Men
BOULDER Women

IFSC - Climbing World Cup (B) - Japan (JPN) 2022 - POSTPONED, 28 April - 1 May 2022
BOULDER Men
BOULDER Women

IFSC - Climbing World Cup (B,S) - Seoul (KOR) 2022, 6 May - 8 May 2022
BOULDER Men
BOULDER Women
SPEED Men
SPEED Women

IFSC - Climbing World Cup (B) - Salt Lake City (USA) 2022, 20 May - 22 May 2022
BOULDER Men
BOULDER Women

IFSC - Climbing World Cup (B,S) - Salt Lake City (USA) 2022, 27 May - 29 May 2022
BOULDER Men
BOULDER Women
SPEED Men
SPEED Women

IFSC - Climbing World Cup (B) - Brixen (ITA) 2022, 10 June - 12 June 2022
BOULDER Men
BOULDER Women

IFSC - Climbing World Cup (B,L) - Innsbruck (AUT) 2022, 22 June - 26 June 2022
BOULDER Men
BOULDER Women
LEAD Men
LEAD Women

IFSC - Climbing World Cup (L,S) - Villars (SUI) 2022, 30 June - 2 July 2022
LEAD Men
LEAD Women
SPEED Men
SPEED Women

IFSC - Climbing World Cup (L,S) - Chamonix (FRA) 2022, 8 July - 10 July 2022
LEAD Men
LEAD Women
SPEED Men
SPEED Women

IFSC - Climbing World Cup (L) - Briançon (FRA) 2022, 22 July - 23 July 2022
LEAD Men
LEAD Women

IFSC - Climbing World Cup (L) - Koper (SLO) 2022, 2 September - 3 September 2022
LEAD Men
LEAD Women

IFSC - Climbing World Cup (L,S) - Bali (INA) 2022, 24 September - 26 September 2022
LEAD Men
LEAD Women
SPEED Men
SPEED Women

IFSC - Climbing World Cup (L,S) - Wujiang (CHN) 2022, 30 September - 2 October 2022
LEAD Men
LEAD Women
SPEED Men
SPEED Women

IFSC - Climbing World Cup (B&L) - Chongqing (CHN) 2022, 6 October - 9 October 2022
COMBINED Men
COMBINED Women
Citera
2022-06-04, 00:18
  #498
Medlem
Jag har nyss skaffat grön kort och skall fixa lite utrustning. Slängde iväg en anmälan till klätterförbundet, är det någon som har koll på vad för rabatter man drabbas av som medlem?
Citera
2022-07-02, 22:52
  #499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Pingu
Jag har nyss skaffat grön kort och skall fixa lite utrustning. Slängde iväg en anmälan till klätterförbundet, är det någon som har koll på vad för rabatter man drabbas av som medlem?
Vad jag minns får du genom förbundet rabatt på addnature, outnorth, outdoorexperten och climbing247. Brukar ligga på mellan 10 och 20 på de olika butikerna men det kan ändras ibland.
Citera
2022-07-10, 10:54
  #500
Medlem
Om vi bortser från att jag gjorde ett felaktigt antagande i posten ovan inför årets världscup om att den skulle sändas på OlympicChannel, då den i år enbart sänds på EurosportPlayer/Discovery+ och finalerna också linjära Eurosport-kanalerna vad jag har sett, så kan dagens Lead-finaler i för publiken urvackra Chamonix-tävlingen bli intressanta för svenskar, då svenske Hannes Puman nu nyss i semifinalerna klättrat upp till 36+, och leder än så länge efter 9st klättrare. Kommentatorerna var imponerade.

Laura Rogara som nådde damtoppen och var superglad blev snabbt nertagen på jorden av domarna då hon åkte på ett straff och sänktes till 28+, så det är omkastningar. Hon kommer dock fortfarande gå till finalen på den höjden.

Dagens sändningsschema för klättringen är som följer:

Söndag 10 juli

09:55 - 12:15 CLIMBING, World Cup, Men's & Women's Lead, Semi-Finals - Chamonix, EurosportPlayer/Discovery+

20:25 - 22:25 CLIMBING, W.CUP, Men's & Women's Lead, Finals - Chamonix, Eurosport1

Edit: Nu har Rogara fått tillbaka sin topp-poäng, måste ha överklagat framgångsrikt.

Efter 17 kvalade män utav 20(detta är jag inte helt 100 på just nu) ligger Puman 5'a. Top 8 går till final. Så det borde vara klart med Puman till final..
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-10 kl. 11:52.
Citera
2022-10-08, 16:50
  #501
Medlem
Hjv9s avatar
JSM/SM i lead live från Uppsala: https://www.youtube.com/watch?v=aGPI1txRovw
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback