2017-09-27, 13:56
Medlem
Horrorgrams avatar
Tja!

Som tråden ovan så har jag alltså en extern hårddisk hemma.
Jag har saker på den som jag förlorat för en tid sedan. Så jag vill återställa filerna i den externa hårddisken, det är bland annat bilder och musik som jag vill återställa.

Jag har använt mig av recuva, ett gratis program för återställning och allt till synes verkar ju gå vägen men när jag ska då titta på en bild som jag då återställt då går det inte. Inte heller spela upp musiken som jag återställt. I recuva är en del bilder och musik även röda och när jag då återställer dom så får jag bara upp att det inte går spela upp varken musiken eller kolla på bilderna.

Så om nu filerna är trasiga på något sätt, är det kört då? Oavsett viket program jag skulle använda mig av?

Det är musik jag gjort bland annat så det är ett mindre helvete om det nu är totalt kört.

Tack på förhand.

H
Citera
2017-09-27, 15:42
Medlem
X_surfers avatar
Börja med att se om du kan öppna dina filer med t ex Gimp och Audacity.

Har du använt disken något sen du förloade filerna på den?
I så fall är risken stor att dina filer har blivit överskrivna.

Det kan också vara så att disken är såpass fragmenterad att det blir svrt för Recuva att sätta ihop dina filer igen.

Du kan försöka med TestDisk eller photoRec

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Programmet ignorerar filsystemet fullständigt, så du kommer inte att få tillbaka katalogstrukturen.
Senast redigerad av X_surfer 2017-09-27 kl. 15:44.
Citera
2017-09-27, 16:06
Medlem
crispy-lips avatar
Recuva fullständigt suger, har aldrig lyckats återställa något alls med det, oavsett hur snabbt efter att disken korrupterats jag kört det. På sin höjd har programmet lyckats återställa små TXT-dokument och andra småfiler, samt partiellt räddat lite JPG-bilder, fast då fyllda med errors och därmed oanvändbara. Dessa errors har även funnits på filer som Recuva hävdat att det lyckats återställa till 100% utan fel.
Har å andra sidan ej heller hittat något annat program som fungerat bättre än Recuva de gånger jag letat.

Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Tja!

Jag har saker på den som jag förlorat för en tid sedan. Så jag vill återställa filerna i den externa hårddisken, det är bland annat bilder och musik som jag vill återställa.

Jag har använt mig av recuva, ett gratis program för återställning och allt till synes verkar ju gå vägen men när jag ska då titta på en bild som jag då återställt då går det inte. Inte heller spela upp musiken som jag återställt. I recuva är en del bilder och musik även röda och när jag då återställer dom så får jag bara upp att det inte går spela upp varken musiken eller kolla på bilderna.

Så om nu filerna är trasiga på något sätt, är det kört då? Oavsett viket program jag skulle använda mig av?

Det är musik jag gjort bland annat så det är ett mindre helvete om det nu är totalt kört.

Tack på förhand.

H
Senast redigerad av crispy-lip 2017-09-27 kl. 16:08.
Citera
2017-09-27, 17:50
Bannlyst
Citat:
Tja!

Jag har saker på den som jag förlorat för en tid sedan.
Så jag vill återställa filerna i den externa hårddisken

det är bland annat bilder och musik som jag vill återställa.

Jag har använt mig av recuva,
ett gratis program för återställning
och allt till synes verkar ju gå vägen men

H

Gyllene regler för all sorts dataräddning.

1. Värdera innehållet först.
Är det ovärderligt eller låt säga värt ett antal tusenlappar bör man alltid lämna in en hårddisk/lagringsmedia till ett proffs-företag som kan sin grej.

(gäller speciellt om man har mekaniskt haveri /defekta läshuvud osv)

2. Ska du göra detta själv?

3. Börja alltid med att göra en sektor-by-sektor kloning av hela disken.

Finns program som körs på usb-stickor, etc som du gör i en annan värddator.
Disken ska således monteras som "read-only" utan att användas i något gästoperativsystem utan endast speglas med sådan mjukvara som finns

DD rescue, mfl

4. Därefter har du nu skapat en identisk avspegling av din disk (image)

Den tar förmodligen en del plats och bör sparas som ett original.
Därefter använder du en kopia.
den har också de "defekter" och förlorade filer som originalet.

5. Kopian kan sedan monteras
som image/raw data /disk i något forensiskt program.
EnCase, mfl

På denna "arbetskopia" kan du sedan köra alla dessa uppgifter/jobb som du hittills kört på disken!

(Det är som att träna på en dummy docka istället för att transplantera hjärnan på sig själv levande med i bästa fall 1 försök till att förvärra situationen)

6. Använd Get Data Back -for NTFS

Alla googlar om andras problem, och skapar sig blandade perifer kunskap som nödvändigtvis inte gäller. Men nu ska jag rekommendera vad jag använder för att sen hitta förlorade filer.

Det stavas GetDataBack och är populärt bland gamla nördar.
Det finns i olika versioner beroende på om det är NTFS, eller FAT lagring.

Man kan säga att detta program kan läsa av en hel disk, och därefter hitta det mesta som går rädda.
Återskapar index, filindex osv med header-footer
Senast redigerad av .RIHTT 2017-09-27 kl. 17:56.
Citera
2017-09-28, 22:14
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2017-10-02, 05:46
Medlem
Citat:
Tja!

Tack på förhand.

H

Möjligen har du återställt filer som delvis eller helt blivit överskrivna. Det är också därför som ibland märker att den hittar mer än vad som finns plats på disken.

När man ska välja vilka filer man ska återställa så bruka det finnas en kolumn som säger hur stor chansen är att filen funkar. Du ska bara välja dom som det är stor chans.

Du kan testa med andra program om du tror det går bättre.
Senast redigerad av panpo98 2017-10-02 kl. 05:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in