Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-30, 22:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLeeroy
På kontrollenboxen står det bara en massa på kinesiska, vilket jag tror inte säger nån så mkt.

Google translate i Android är ganska bra på att översätta fotografi av tryckt kinesisk skrift.
Citera
2017-10-01, 01:19
  #14
Medlem
Jag skulle gissa på dålig programvara.

När batterierna är dåligt laddade och motorn kopplas in så sjunker spänningen under cut-off varvid elektroniken kopplar ur motorn. Direkt hoppar spänningen upp igen eftersom batterierna nu är obelastade - och den korkade programvaran tycker då direkt att det är ok att koppla in motorn igen.

Dvs blir en självsvängning med motor som kopplas i/ur/i/ur/i/ur/... för att någon har glömt lägga in hysteres i styrprogramvaran.
Citera
2017-10-01, 13:28
  #15
Moderator
Tystnads avatar
Westhud gav en ganska bra beskrivning av hur laddning av moderna batterier skall gå till.

Tyvärr tror många att man kan köra slut på dom innan laddning, men så funkar det inte.

En elmoped jag vet (helt ny) laddades inte korrekt av föraren, den kördes långt under laddningsnivå samt stod utomhus vintertid under lunch/raster med "urladdat" batteri.
I detta fall fanns det dessutom en röd varningslampa för batteri nivå som ignorerades av föraren

Batteriet tog skada och gick sönder inom 2 år.
Var ingen billig reperation kan jag säga.

Med detta sagt: Hur har du laddat batteriet under tiden du ägt den?

Har den inte laddats korrekt kan den mycket väl vara slut batteriet.
Citera
2017-10-01, 20:58
  #16
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Westhud gav en ganska bra beskrivning av hur laddning av moderna batterier skall gå till.

Tyvärr tror många att man kan köra slut på dom innan laddning, men så funkar det inte.

En elmoped jag vet (helt ny) laddades inte korrekt av föraren, den kördes långt under laddningsnivå samt stod utomhus vintertid under lunch/raster med "urladdat" batteri.
I detta fall fanns det dessutom en röd varningslampa för batteri nivå som ignorerades av föraren

Batteriet tog skada och gick sönder inom 2 år.
Var ingen billig reperation kan jag säga.

Med detta sagt: Hur har du laddat batteriet under tiden du ägt den?

Har den inte laddats korrekt kan den mycket väl vara slut batteriet.
Elmoppar brukar, förutom de dyraste modellerna, vara försedda med blybatterier. Dessa tar skada av att inte vara fulladdade, tål inte att stå mer än några veckor helt urladdade, och kan frysa sönder vid låg laddnivå.
Det finns elcyklar med blybatterier, men alla vettiga har litium. Dessa tar mer skada av att vara helt fulladdade, står sig bäst om de är laddade till under 80%, tål att stå tomma, och ger sämre prestanda men går inte sönder av minusgrader.
Citera
2017-10-01, 21:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Elmoppar brukar, förutom de dyraste modellerna, vara försedda med blybatterier. Dessa tar skada av att inte vara fulladdade, tål inte att stå mer än några veckor helt urladdade, och kan frysa sönder vid låg laddnivå.
Det finns elcyklar med blybatterier, men alla vettiga har litium. Dessa tar mer skada av att vara helt fulladdade, står sig bäst om de är laddade till under 80%, tål att stå tomma, och ger sämre prestanda men går inte sönder av minusgrader.
LiIon skall inte stå tomma - blir de för urladdade så spärrar laddkretsen från att de får laddas igen pga risk för brand. Så 50-75% är en bra nivå att "parkera" dem på för långtidsförvaring.
Citera
2017-10-02, 08:04
  #18
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
LiIon skall inte stå tomma - blir de för urladdade så spärrar laddkretsen från att de får laddas igen pga risk för brand. Så 50-75% är en bra nivå att "parkera" dem på för långtidsförvaring.
Sant, men då handlar det om månader till år. Att köra dem tomma och ladda igen är inget problem, förutom att cykeln är seg och opålitlig nära botten. Att behandla bly på samma sätt är batterimord.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback