Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-27, 10:46
  #1
Medlem
Worldnatures avatar
Hej!

Hur gör man en array som ska sortera nummer ordning (maximum) från högst till lägst och parametern är numbers?
Citera
2017-09-27, 10:55
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Du menar antagligen hur man gör en funktion som sorterar en array av nummer som fås som inparameter i fallande ordning?

Luktar skoluppgift, exakt vad behöver du hjälp med och hur långt har du kommit själv?

/K
Citera
2017-09-27, 11:26
  #3
Medlem
kodsnickrarns avatar
Svarar i tråden:

Citat:
Hej! ja det är en skoluppgift
function descriptiveStatistics (numbers) {
function maximum(source) {
let maximum = source[0];
for (let i = 1; i < source.length; ++i) {
if (source[i] > maximum) {
maximum = source[i];
}
}
return maximum;
}
}

exports.descriptiveStatistics = descriptiveStatistics
exports.maximum = maximum
exports.mean = mean
exports.median = median
Jag testade att skriva detta, men det fungerar inte alls tyvärr. Jag försöker få tag i de siffror som finns inne i filen app.js men lyckas inte riktigt och har försökt på alla möjliga olika sett men känns som jag är helt fel ute.

Ska retunera detta så det kommer ut i storleksordning. Vad är det för fel jag gör? Har precis börjat med javascript med

Är inte säker på att jag fattar din kod, den verkar inte ha ett dugg med din fråga att göra?
Du har gjort en funktion som hittar största värdet i en array. Det där sista med exports.xxx verkar antyda att du ska hitta lite statistika data över värdena i en array?

Om nu uppgiften är att skriva en sorteringsfunktion så googla lite på "javascript bubble sort" så kommer du få massor med tips på en enkel sorteringsalgoritm.

/K
Citera
2017-09-27, 12:06
  #4
Medlem
Worldnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Svarar i tråden:



Är inte säker på att jag fattar din kod, den verkar inte ha ett dugg med din fråga att göra?
Du har gjort en funktion som hittar största värdet i en array. Det där sista med exports.xxx verkar antyda att du ska hitta lite statistika data över värdena i en array?

Om nu uppgiften är att skriva en sorteringsfunktion så googla lite på "javascript bubble sort" så kommer du få massor med tips på en enkel sorteringsalgoritm.

/K


tack (Y) problemet är att jag försöker hämta parametern numbers från app.js

var a = [numbers];

function maximum(a)
{
var maximum;
do {
maximum = false;
for (var i=0; i < a.length-1; i++) {
if (a[i] > a[i+1]) {
var temp = a[i];
a[i] = a[i+1];
a[i+1] = temp;
maximum = true;
}
}
} while (maximum);
}

maximum(a);
console.log(a);

men det fungerar inte, vad gör jag för fel? För finns massa siffror i filen app.js som jag ska hämta information ifrån, vilket är parametern numbers
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback