Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-29, 10:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jo, ge honom en bra allsidig träning till dess han är 1,5-2 år gammal så han bygger upp en sund rörlighet, smidighet och leder och senor hinner utvecklas och bli sunda.

Därefter från 1,5 års ålder kan du försiktigt börja att lägga in styrketränings-uppgifter ex wp. Efter styrketräningspasset ska hunden äta proteinrikt foder närmaste timmen efteråt.
Styrketräning bygger upp muskelmassa om hunden äter bra!

Samtidigt som hunden tränar styrka, äter och bygger muskler så kommer den även öka underhudsfettet. Därför måste du i perioder konditionsträna hunden mer för att deffa ner underhudsfettet så musklerna syns mer (eller så hunden kan tävla i lägre viktklass trots att den har stora starka muskler).

Deffar du hunden med för mycket med konditionsträning och för lite mat kommer den tappa muskelmassa och bli smal.

Tack för tipset.

Kommer köra en hel del kondition innan han är cirkus 2 år fyllda. Men kortare intervaller bygger väl ändå en hyfsat fysik med bra och proteinrikt foder?
Citera
2017-09-29, 10:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Acana har flera olika produkter i sitt sortiment med olika inriktningar som bland annat utgår ifrån hundens storlek som vuxen så det funkar för hundar i alla möjliga storlekar.

Hur som helst så skulle jag påstå att det är betydligt bättre att sikta in sig på färskfoder eller BARF om man är inne på att ge hunden bästa möjliga foder för att växa och lägga på sig muskler.

Min hund ökade strax över 15% i vikt på ungefär tre månader samtidigt som hon blev smalare, fick tydligare och mer definierade muskler när jag gick från just Acana till Vom och hundemat (Visserligen tränade vi mycket fys då men foderväxlingen gjorde definitivt sitt.). Inget direkt fel på Acana (Orijens produkter ligger väl på samma proteinnivå.), men jag tror inte att torrfoder egentligen är optimalt. Finns väl en anledning till varför det är så många som tränar WP eller annan dragsport med sina hundar som kör på färskfoder och inte torrfoder...

Springpole kan vara riktigt bra träning om man vill definiera musklerna och få en riktigt "rippad" hund och beroende på mängden markkontakt hunden har styr man lätt vilka muskler det är som tränas, men det är absolut inte en lämplig träningsform om man vill att hunden ska bli så muskulös och bullig som möjligt. Dragweight (Främst "Start & Stopp" med tyngre kedjor.) och weightpull är betydligt bättre träning för att bygga volym, om det nu är just det som är målet.


Tack för tipset!

Körde faktiskt BARF med honom ett tag. Vi körde det finska märket, MUSCH tror jag det heter. Tyvärr tog det för mycket plats i frysen så det var inte optimalt.

Eftersom jag med honom till jobbet dagligen så blir det smidigare med torrfoder.

Men om man kör tex. Acana/Orijens och adderar lite grönsaker, 2 äggulor i veckan samt lite nötkött borde väl det duga?

Målet är väl inte att han ska bli buffig. Utan som du nämner, rippad och muskelös!

Är det då intervaller, löpning och Springpole de bästa träningsmetoderna?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback