Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-27, 10:17
  #1
Medlem
Öppnade just en av DN:s "sektionsettor" (ekonomi, Stockholm, kultur osv) på nätet och så fort sidan är igång så hör jag en brummande sydländsk röst som säger "Hej, jag heter Pepe..." och läser upp en uppenbar reklamtext om pasta, kryddor och hans mysiga restaurang. Jag börjar spana efter vilket videoklipp det är för at kunna stänga av det, men det verkar inte finnas något, bara den här reklam-monologen (och på datorn ifråga går det varken att stänga av ljudet på en enstaka tab eller att installera Adblock. Det är ganska irriterande att ha en påträngande röst som snackar på om något man inte alls är intresserad av just då...

Jag har varit med om samma sak på ett par andra sidor nyligen, en reklamsnutt i högt tonläge och ibland med skrällig musik sätter igång, men enbart som audio, och går därmed inte att stänga av... Är det här ett nytt trick från de arma tidningsmogulerna för att tvinga på oss deras reklam?
Citera
2017-09-27, 12:09
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Reklambranschen försöker alltid att hitta nya vägar att nå sina "offer", ungefär som malariamyggorna letar hål i myggnäten..

Adblock och liknande är de uppriktigt sagt livrädda för, deras räddning är väl att många fortfarande saknar nödvändig kunskap för att skaffa annonsblockerare. Själv har jag både Adblock och uBlock installerat på Firefox/Win10 och jag upplever inte samma som du på DN:s hemsida. Hör inte ett smack av någon reklam, ser inte heller för den delen.

Hade inte reklam varit så hjärndöd (och upprepande) så hade jag kanske struntat i Adblock och liknande. Men tyvärr är det inte så, reklam är bara annoying pain in the ass. Reklambranschen behöver nytt blod! (Inte för att kringgå annonsblockerare, utan för att få folk att tycka annorlunda så de "uppskattar" reklamen).
Citera
2017-09-27, 13:07
  #3
Medlem
Man tycker ju att någon på DN. Aftonbladet osv borde kontrollera vilken reklam som slängs in och gallra ut omöjligt frustrerande blaffor som riskerar att förstöra läsupplevelsen. Överlastningen av reklam i svenska dagstidningar på nätet är påtaglig om man jämför med utlandet, t ex Guardian eller franska dagstidningar.

Håller med om att de svenska reklam-/webbyråerna är fullpackade med amatörer och fördettingar som gillar tung javascript, plonkiga spel, gimmicks och självstartande videoklipp. Dessutom verkar de aldrig testa sina inventioner på något annat än en 40-tums Safari-skärm.
Citera
2017-10-18, 12:53
  #4
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Någon som kan tips om ett bra tillägg för Chrome som stoppar Aftonbladets jävla autoplay av reklam så fort man trycker på en artikel.
Citera
2017-10-18, 13:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Man tycker ju att någon på DN. Aftonbladet osv borde kontrollera vilken reklam som slängs in och gallra ut omöjligt frustrerande blaffor som riskerar att förstöra läsupplevelsen. Överlastningen av reklam i svenska dagstidningar på nätet är påtaglig om man jämför med utlandet, t ex Guardian eller franska dagstidningar.
Rättvis jämförelse är väl med brittiska kvällspressen snarare. De är fulla med massa reklam för bluffprodukter, malware och fakenewsartiklar från Outbrain och liknande.
Citera
2017-10-26, 16:22
  #6
Medlem
Autoplayreklam får mig att se rött. Det är det största bad-will som man kan göra för sin produkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback