Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-27, 22:32
  #25
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Hur definierar du vad som "är bättre" gällande subjektiva ting?

Jag är inte tatuerare. Dock gaddat mig ett par gånger i yngre år samt umgåtts med tatuerare så kan väl tänka några exempel:

- Placering. Huden förändras olika på olika ställen på kroppen.

- Färgkombinationer. För mycket vitt kan t.ex se lustigt ut i kombination med annan färg.

- För lite konturer. Tatueringen kommer "flyta ihop"

- För smått.

Saken är den att du kan göra en liten vit kanin på magen utan konturer när du är 18. Men kanske inte är så snygg efter bara några år. Har respekt för att en tatuerare säger nej då.
Citera
2017-09-27, 23:15
  #26
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
"Vem är du att avgöra vad deras jobb är"? Dummaste jag läst på ett tag. Tatuerare tatuerar, per definition. Visst, de kan "tatuera" annat än människor, så som kanvaspapper eller väggar, men då kallas det något annat. Får de inga kunder så tjänar de inga pengar vilket resulterar i arbetslöshet. Vad är detta ens att diskutera?

Tro inte att folk tar sig till tatueringsstudios och betalar relativt höga summor för att sedan leka på TATUERARENS villkor. En tatuering är ett livsåtagande, något personen i fråga bär med sig för resten av sitt liv - de flesta vill ha sina egna idéer och tankar klädda på sin kropp, inte vad någon annan anser skulle vara "bättre" eller "snyggare".

Om det var det dummaste du läst på ett tag så förstår jag det som att du inte läser dina egna inlägg. Tatueraren har hand om sin ekonomi och kan neka kunder, liksom en krögare inte behöver servera eller släppa in vem som helst.

Det är väl klart det är på tatuerarens villkor? Är det din studio, din utrustning, du som gör jobbet? De har all rätt att tacka nej till idioter, men det finns sunkiga ställen där du kan få gå ändå.


OnT: Som många redan sagt är det för att de inte vill förknippas med undermåliga tatueringar. Om de tycker tatueringen kommer bli ful så gör de inte den för när du sen visar och berättar om din tatuering och varje gång någon frågar om den så kan hans namn komma upp, samt studions namn. Vilket är skitbra för dem om det handlar om snygga tatueringar men inte så bra om det ser anskrämligt ut.

Men efter att ha läst tråden har jag fått det förstått för mig att många av deras kunder är helt efterblivna och otrevliga. Så det kan ju också vara en bra anledning att neka.
Citera
2017-09-28, 00:12
  #27
Medlem
självklsrt skall tatueraren säga tex att denna tatueringen fungerar inte på en arm som är smal utan bättre på låret...vill kunden ändå ha den på armen så skall den ju få det. Är det däremot en tatuering som tatueraren känner inte e alls genomtänkt/stötande/ eller bara korkad så tycker jag de ska säga att visst jag kan göra denna om en månad om du fortfarande är säker på att du vill ha den. Fundera några veckor och återkom. Vet en frissa som fick in en tjej som hade långt hår och ville snagga sej, hon sa så att har du verkligen funderar igenom detta? -ja svarade kunden men hon kände att njaaa detta e nig inte mer än ett infall...ok då får du en tid om några dagar så jag vet att du verkligen är säker. Tjejen kom tillbaka och tackade frissan och sa att hon va i en manisk fas och nu hade hon mått jättedåligt om hon verkligen hade gjort det
Citera
2017-10-19, 17:38
  #28
Medlem
Det där är ju inte utmärkande för tatuerare. Alla som är bra på sitt jobb vet vad som funkar och inte funkar. Min faster är frisör, och får varje vecka in tonårstjejer som vill klippa av allt hår i knasiga frisyrer. Hon säger alltid nej, eftersom hon vet att tonåringar är nyckfulla varelser som ständigt ångrar sig.
Citera
2017-11-29, 15:56
  #29
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Tatuerare är inga tjänstehjon inte heller är de försäljare.

Att du har pengar betyder inte att du får som du vill.
Det fina med att vara tatuerare och egenföretagare är att man kan välja vilka motiv och människor man vill arbeta med. Är musiker, artister och städföretag (för att ta några exempel) tvungna att ta alla arbeten de erbjuds? Nej.

Man säger inte nej för att man vill kränka någon man säger nej för att man är i sin fulla rätt att göra det
Citera
2017-12-05, 20:21
  #30
Medlem
billinge1992s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det finns väl flera skäl till varför en tatuerare skulle neka dig.

1) De anser att de inte kan göra motivet rättvisa pga stil eller kompetens.
2) Motivet kommer inte bli bra pga för många detaljer, storlek eller placering.
3) Motivet är en annan tatuerares och de gillar inte att plagiera.
4) Moraliska skäl; de vill inte göra vissa motiv helt enkelt.
Alla ovanstående argument har ju med att göra att tatuerare är sitt eget varumärke och att göra saker utanför sin kompetens, som de inte kan stå för eller som de vet på förhand inte blir bra motverkar sin egen buissnes.

5) Kunden verkar vara en idiot och det är lättare att neka motiven än säga det rakt ut till kunden.

Precis detta är dem anledningarna jag har förstått och varit med om varför en tatuerare nekar dig.

Framförallt så har tatuerare nekat tatueringar som dem själva inte varit "säkra" på att dem kan utföra korrekt. Och dem vet att 1 dålig tatuering och deras rykte är sabbat. Hade en tjejkompis som ville göra en tatuering i helvitt, alltså bara med vit färg. Tatueraren förklarade lugnt och översende att en tatuering som är gjort enbart med vit färg ser "bra" ut när dem är helt ny, alltså dem bilderna man ser på nätet. Men väntar du 6-12 månader så ser det ut som du har ärr bara, därför vägrar han göra motiv med bara vitt t.ex.
Citera
2017-12-20, 21:26
  #31
Medlem
0xerxes0s avatar
Blev nekad av två tatuerare när jag ville tatuera sidan på skallen. Tredje sa ja. Alla jobbade på samma studio.
Dom frågade om motiv, placering, hårväxt och lite sånt.
Har gott om hår så nu under vintern så låter jag det växa ut och då syns den inte.
Vet inte varför de två första sa nej.
Är inte en ungkyckling heller, var äldre än två av tatuerarna, så det handlar knappast om för låg ålder.
Citera
2017-12-22, 13:58
  #32
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Man har fått höra en del historier från polare och bekanta som har velat göra en speciell sorts tatuering/tatuera ett visst område på kroppen, för att tatueraren sedan sätter sig på tvären med att "de vill inte göra det" eller liknande. Vad beror detta på? Det är ju uppenbarligen deras jobb att kladda ned vad folk vill ha på deras egna kroppar, och det är inte heller så att de får dåligt betalt för arbetet.

När det gäller riktigt radikala saker så som att kunder vill få en tjock svastika tatuerad i fejset förstår jag varför tatueraren då eventuellt skulle neka förfrågan på grund av risk att det hela skulle kunna bakskjuta på ett eller annat vis (kund ångrar sig och lägger skuld på tatueraren/kund hamnar i trubbel p.g.a. tatueringen och lägger över skuld osv), men nu tänker jag på saker som att tatuera långt upp på handleder eller att tatuera fingrar t.ex.

Varför är tatuerare så restriktiva med var deras "konst" skall sättas?
Den enda valuta man har som tatuerare är sitt rykte. Man kan inte förbehållninslöst tatuera precis vad som helst som nu kunden hade tänkt sig. Om motivet inte kommer fungera så är det bara dumdristigt att låta kunden upptäcka det själv. Om man är hantverkare kanske man kan komma undan med att utföra helt vansinniga byggnationer som kunden insisterar på, och t om tjäna på att göra om och rätt när kunden sedan står och gråter. En tatuering är ju däremot svår att göra om när kunden upptäckt att den faktiskt var en dum idé. Men jag tror inte det ens är särskilt vanligt i någon branch, att man lämnar ifrån sig jobb som bryter mot hantverkets regler bara för att kunden insisterar på det.

Jag läste exempelvis någon artikel om plastikkirurger som upplever en problematik med små trådsmala tjejer som ofta vill ha helt gigantiska silikonbröst. Som då bortsett från det rent oestetiska kan vara rentav medicinskt farligt att ordna. Så även om man slänger upp en mille på bordet så kommer plastikkirurger oftast vägra att utföra ingrepp som helst enkelt är både farligt och estetiskt oförsvarbart.

Att tatuera på handleden ser jag rent principiellt inga problem med. Men det beror ju lite på motivet. Vill man ha ett fotorealistiskt familjeporträtt på handleden så kommer inte detaljerna fungera helt enkelt. Fingrarna är däremot ett principiellt problem. Huden på fingrarna byts ut så ofta att tatueringar nedanför första knogarna helt enkelt försvinner inom något år.

Ett tag var det poppis att skaffa Rihanna's fingertatuering. https://bodyartguru.com/wp-content/u...016/08/shh.jpg
Folk blev irriterade och förbryllade när man påpekar att tatueringen kommer försvinna inom något år. De påpekar hetsigt att Rihanna ju haft sin tatuering jättemycket längre än ett år. Utan att reflektera över att Rihanna förmodligen inte har några större ekonomiska problem att fylla i sin tatuering två gånger per år. Lik förbaskat har det hänt att folk accepterat tatuerarens varningar i tron om att det är bullshit, för att sedan komma tillbaka och gråta efter ett år. Vilket bara är dumt att gå med på som tatuerare. Kunden kommer aldrig i livet förstå att det är deras eget fel. Det är tatueraren som är dum och taskig.

Utöver det finns det också ett etiskt ställningstagande. Det finns en hel del individer som tänker sig att deras karaktär kommer att förändras drastiskt av vissa tatueringar. Exempel på det är helt vanliga svennebanan som föreställer sig att de kommer få någon slags "respekt" och harem av kvinnor om de tatuerar "Thug"/"Gangsta"/"Warrior" på halsen. Eller liknande kreativa slagord över fingrarna. Eller unga kvinnor vill ha en ryggtavla med liemannen som första tatuering, för att bli accepterad i sin nya gemenskap ute i förorten.

Kort sagt är det spontant påkomna tatueringar som är helt out of character så att säga. Jag har ingen rätt att ha synpunkter på vad folk vill representera med sina tatueringar. Lika lite som en plastikkirurg har rätt att ha subjektiva åsikter om taniga gymnasieflickors önskan att skaffa bröst som väger mer än deras kroppsvikt. Men om man ska vara realistisk så förändrar det en persons framtid om man nu tatuerar "Thug" över deras hals. Det verkar säkert som en ascool idé när man är arton och vill få respekt på skolgården. Tyvärr uppstår det med nuvarande samhällsklimat dock vissa friktionsytor om man försöker få jobb inom vissa yrken när man har "Thug" över halsen.

Det är ett ansvar man måste överväga som tatuerare. Det är en bedömningsfråga. En Hells Angels-medlem med hela kroppen full med tatueringar hade jag haft mindre problem med vad det gäller slagord på halsen. En artonårig kille i snedbena och WoW-tröja blir man mycket mer restriktiv med. Diskriminering? Nej, egentligen inte. Artonåringen kan få en tatuering lite vart han vill, men inte i ansiktet eller på halsen.

För att förenkla saken finns det en outtalad policy att inte tatuera fingrar eller hals om inte kunden redan har fulla sleeves på armarna. Har man sleeves har man åtminstone provat hur det fungerar med det sociala. Man har redan upptäckt att man inte blev kvarterets Scarface eller fick tvåhundra tjejer bara för det. Tatueringar rakt i ansiktet vägrar de flesta tatuerara kategoriskt. Men man har säkert större chans om man redan har en avsevärd mängd med tatueringar att visa att man vet vad man ger sig in på.

Jag förstår om du personligen tycker det är skittaskigt att tatuerare är motvilliga till vissa tatueringar. Men det finns alltså ett estetiskt och etiskt ställningstagande bakom. Det handlar mycket sällan om höga hästar eller att tatueraren är för fin för dina tilltänkta motiv. Även om det säkert förekommer i viss mån, men jag vågar påstå att det är sällsynt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback