Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-26, 22:47
  #1
Medlem
Hej! Jag har en kymco fever som jag inte får någon gnista på, jag har testat att
byta tändstift, byta tändhatt men inget hjälper. Det kommer ström fram till tändhatten men ingen gnista.
Någon som vet vad problemet kan vara?

/Kevin
Citera
2017-09-27, 13:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buskevin
Hej! Jag har en kymco fever som jag inte får någon gnista på, jag har testat att
byta tändstift, byta tändhatt men inget hjälper. Det kommer ström fram till tändhatten men ingen gnista.
Någon som vet vad problemet kan vara?

/Kevin
Jag har haft samma problem hundratals gånger med moppar, gräsklippare, fyrhjulingar och annat motordrivet. Det enda som i princip alltid funkar är startgas. Köpes på närmsta bensinmack. Lycka till!
Citera
2017-09-27, 14:08
  #3
Medlem
INTPs avatar
Startgas kan inte hjälpa om det inte finns någon gnista som kan antända den.

Gör en grundlig felsökning av tändsystemet. Resistansmät spolarna på tändplattan, kontrollera att tändningslås (och eventuella andra dödare) inte är kortslutna, och så vidare.
Citera
2017-09-27, 18:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Startgas kan inte hjälpa om det inte finns någon gnista som kan antända den.

Gör en grundlig felsökning av tändsystemet. Resistansmät spolarna på tändplattan, kontrollera att tändningslås (och eventuella andra dödare) inte är kortslutna, och så vidare.
Heey, imed att det kommer ström fram till tändhatten när jag försöker starta så borde de väll inte vara tändningslåset? Har iaf beställt tändspole o hoppas på att de hjälper
Citera
2017-09-28, 03:48
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Steg 1, byt tändstift
Citera
2017-09-28, 04:01
  #6
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Steg 1, byt tändstift


Är du full?

Citat:
jag har testat att
byta tändstift, byta tändhatt men inget hjälper.
Citera
2017-09-28, 04:14
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Är du full?
Nejdå men du är tydligen för korkad för att förstå att tändstift är förbrukningsvara som dessutom kan vara trasigt ur paket.
Citera
2017-09-28, 04:17
  #8
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nejdå men du är tydligen för korkad för att förstå att tändstift är förbrukningsvara som dessutom kan vara trasigt ur paket.

Ok hans stift går sönder han går och köper ett nytt det är också trasigt, ibland vinner man ju 70 miljoner på lotto.
Citera
2017-09-28, 17:10
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56Kmodem
Ok hans stift går sönder han går och köper ett nytt det är också trasigt, ibland vinner man ju 70 miljoner på lotto.
JAg har köpt 3 tändstift på raken som inte fungerat, 2 av dom ngk...min erfarenhet är att tändproblem till 99% beror på tändstiftet och ts skriver att det kommer ström fram till tändhatten.
Citera
2017-09-28, 18:45
  #10
Avstängd
56Kmodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
JAg har köpt 3 tändstift på raken som inte fungerat, 2 av dom ngk...min erfarenhet är att tändproblem till 99% beror på tändstiftet och ts skriver att det kommer ström fram till tändhatten.

Jag har ALDRIG köpt ett defekt tändstift!

Min erfarenhet säger tändstift, brytare, cdi, spole, tändhatt, ärgad tändkabel.
__________________
Senast redigerad av 56Kmodem 2017-09-28 kl. 18:49.
Citera
2017-09-29, 14:48
  #11
Medlem
Har du bytt till ett likadant tändstift som du hade? Har du kollat upp att det var rätt sort från början? Kan vara värt att kolla upp vad för stift som ska sitta i original.
Citera
2017-09-30, 15:05
  #12
Medlem
Gretzzs avatar
Jag kan kanske komma med ett tips, då jag tidigare drabbats av liknande fel på min fyrhjuling.
Jag hade gnista på stiftet när jag hade det löst, när jag satte tändhatten på stiftet i motorn så gick den inte alls, det visade sig att jag hade ett brott på tändkabeln när jag testade med löst stift fick jag gnista och när tändkabeln böjdes en aning när jag satte på den på stiftet var det avbrott.

Jag bytte tändspole med tillhörande tändkabel sedan var problemet löst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback