Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 22:16
  #1
Medlem
Hur ser du på nationalism? Om du inte vill kalla dig själv för nationalist vad är anledningen till detta?
Citera
2017-09-26, 22:29
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Vad är din uppfattning av begreppet nationalist? Vad är en nationalist enligt dig? När jag har fått höra detta kan jag svara bättre.
Citera
2017-09-26, 22:51
  #3
Medlem
Trivselgruppens avatar
Det är väl mest folk i puberteten som försöker definiera sina personligheter genom att identifiera sig med färdiglagade ideologier? Själv har jag lämnat tonåren bakom mig och ser ingen anledning att hålla på med dylikt trams.
Citera
2017-09-27, 00:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Det är väl mest folk i puberteten som försöker definiera sina personligheter genom att identifiera sig med färdiglagade ideologier? Själv har jag lämnat tonåren bakom mig och ser ingen anledning att hålla på med dylikt trams.
Ja det var ju också ett svar. Frågan gäller dock inte hur man vill styla sin personlighet utan vilken politik man föredrar, eller inte.
Citera
2017-09-27, 00:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Vad är din uppfattning av begreppet nationalist? Vad är en nationalist enligt dig? När jag har fått höra detta kan jag svara bättre.
Jag har flera uppfattningar av nationalism. Dels så är det den gemensamma kulturen, språket, lagarna, historian, religionen, identiteten, e.t.c. Men rent geopolitiskt är det en kompromiss mellan klansamhälle och imperialism. Nationalismen kan därmed ses som en vilja till folklig autonomi, självständighet och befrielse från främmande makt och en inre förening och solidaritet mellan inbördes klaner av jämförelsemässigt lika börd, språk och kultur. Så som jag ser det så ifall man inte är nationalist då är man antingen imperialist eller tribalist/klanist. Men har du en bättre definition får du gärna lägga fram den.
Citera
2017-09-28, 14:17
  #6
Medlem
Orsaken till att jag inte vill kallas nationalist är att jag helst vill bli sedd som en individualist. Jag vill ha möjligheten att åka världen runt och helst också kunna bosätta mig var som helst. Det blir hyckleri om man motsätter sig den rätten till andra. Självklart är det inte fråga om att kunna flytta någonstans och få hjälp av skattebetalarna på något sätt.

Sedan vill jag på inte associeras med svenska folket eftersom jag har så dåliga erfarenheter och upplevelser av svenskar. Det är verkligen inte det moderna, teknokratiska, storsinta och ädla folk som vissa nationalister vill få det till.

Jag har haft enorma problem med svenskar i mitt jobb, särskilt landsbygdsbor och gamlingar. Alltså det är fördjävligt hur dessa kan komma och ställa krav på mig som tjänsteman och tro att jag är skyldiga dom någonting. Här finns ingenting av respekten som borde finnas hos mina medsvenskar för mig som en representant för staten. Det finns undantag naturligtvis, men vanligtvis så tror svensken att de har rätt att få allting på ett silverfat för att de betalat in någon krona i skatt i sina oproduktiva liv.

Invandrare är på många sätt likadana, men de är knappast värre än svensken.

Nationalism som grundar sig på kärlek till folket är skrattretande. Jag är nationalist på så sätt att jag önskar ett land där jag alltid har rätt att bosätta mig och kunna köpa mark, rösta och ha en grundläggande trygghet i form av polis och militär som bevakar landet.

Det innebär inte att jag anser mig ha någon skyldighet till invånarna - "medsvenskarna" -i landet.
__________________
Senast redigerad av Falsehood 2017-09-28 kl. 14:35.
Citera
2017-09-28, 18:56
  #7
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Ja det var ju också ett svar. Frågan gäller dock inte hur man vill styla sin personlighet utan vilken politik man föredrar, eller inte.
Min poäng är alltså att det inte finns någon större poäng för en fullvuxen person att etikettera sig utifrån ideologier hit och dit (jag kan meddela att begreppet "nationalist" är en ideologisk etikett).
Citera
2017-09-28, 20:24
  #8
Avstängd
DisSids avatar
Jag är inte nationalist eftersom jag bor i ett land där en inte delar rastillhörighet med majoritetsbefolkningen som fortfarande utgörs av pursvenskar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback