Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 21:46
  #1
Avstängd
Har hört från tidigare studenter att folk gick in för att skada varandra i sparring och sedan använde sina kampsportskunskaper för att slåss på gatan. Att det helt enkelt drog till sig fel folk.

Var det en helt annan atmosfär i klubbarna på 80-talet eller är det mest sällsynta fall som folk minns bättre?

Det låter väldigt kaotiskt och främmande från hur det är idag där de flesta är polare med varandra.
Citera
2017-09-26, 22:53
  #2
Medlem
megacoolmans avatar
Jag började med Karate på slutet av 80-talet och höll på i ca 10-12 år. Det var inte speciellt stökigt.
Visst var det väl några som kunde ryka ihop lite ibland men inget allvarligt, vad jag vet.

Någon hamnade väl i bråk på stan någon gång, men det var ingen som sprang runt och muckade gräl.

Minns att vi ibland tävlade mot klubbar med många invandrare från MENA. Där var attityden helt annan. Mycket aggressivare och brist på respekt. Jag kan tänka mig att de hade mer problem med medlemmar som slogs på stan.
Citera
2017-09-26, 23:10
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jag började med Karate på slutet av 80-talet och höll på i ca 10-12 år. Det var inte speciellt stökigt.
Visst var det väl några som kunde ryka ihop lite ibland men inget allvarligt, vad jag vet.

Någon hamnade väl i bråk på stan någon gång, men det var ingen som sprang runt och muckade gräl.

Minns att vi ibland tävlade mot klubbar med många invandrare från MENA. Där var attityden helt annan. Mycket aggressivare och brist på respekt. Jag kan tänka mig att de hade mer problem med medlemmar som slogs på stan.

Du började alltså när jag föddes! Hade "Karatevågen" dött ut när du slutade?
Citera
2017-09-28, 20:10
  #4
Medlem
Energiknippes avatar
"Örnligan" med Paolo Roberto i spetsen kom ju från en tkd-klubb med en örn som logo. Inte den bästa reklamen
Citera
2017-09-28, 20:55
  #5
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Du började alltså när jag föddes! Hade "Karatevågen" dött ut när du slutade?

Vet inte om jag kände av någon karatevåg direkt. Visst var det ju en del som blev lite inspirerade av filmen Karate kid men många tröttnade när de märkte att det var en massa hård träning och inte lika flashigt som på film.
Jag tror min gamla klubb har lika många medlemmar nu, om inte fler.
Citera
2017-09-30, 09:21
  #6
Medlem
Apologists avatar
Många av de "värstingar" som jag kände tränade Karate, Kung Fu eller TDK. Problemet var det att de tränade för att lära sig slåss på gatan medans klubbarna hade en annan målsättning. Dessa "värstingar" slutade oftast efter några bältesgraderingar eller bättrade på sig. De flesta som tränade på 80talet hade ädla o goda motiv så "värstingarna" passande knappt in i gänget.

Något som var dock vanligt i skolorna var att "skolans värsting" gick omkring med balisong kniv och gjorde hoppande rundsparkar (med eller utan kampsports kunskap).
Citera
2017-11-01, 19:15
  #7
Medlem
Jag tränade TKD på den tiden och det var kaos! Skäms när jag tänker tillbaka på den tiden.
Nu har jag tränat olika kampsporter i 25 år och är instruktör sedan många år så jag har bortgjort mig sedan länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback