Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-26, 21:21
  #1
Medlem
Nu meddelar Saudiarabien att kvinnor ska få köra bil.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...i-saudiarabien

Vad tycks om det?
Citera
2017-09-26, 21:28
  #2
Medlem
Mupp08s avatar
Det är bra, förutsatt att det finns en manlig person i bilen.
Citera
2017-09-26, 21:35
  #3
Medlem
Overklighetss avatar
Jag skulle inte vilja köra och veta att vissa kör runt med bara en liten glipa att se igenom.
Citera
2017-09-26, 21:38
  #4
Medlem
kommer gå åt helvete
Citera
2017-09-26, 21:52
  #5
Medlem
Ola Schuberts avatar
Varje myrsteg som KSA tar för att komma bort ifrån sina extremt patriarkala traditioner är givetvis bra.
Citera
2017-09-26, 22:03
  #6
Medlem
Tarstans avatar
Gillade slutklämmen:
"Kvinnor kommer dock inte få börja köra bil omedelbart och det finns ännu inget officiellt datum för när förbudet kommer upphävas. Detta bland annat på grund av att landet ännu inte har något system för hur kvinnor ska kunna lära sig köra bil och sedermera ta körkort.
Polisen kommer även behöva utbildas i hur man interagerar med kvinnor, vilket de annars sällan gör i ett land där kvinnor och män som varken är släkt eller gifta sällan interagerar med varandra."

Det behövs ett kvinnligt system för att ta körkort tydligen.

Äh, detta är bara kosmetika. Demokrati och mänskliga rättigheter kan glömmas, nu får kvinnorna köra bil.
Citera
2017-09-26, 22:35
  #7
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag har för mig att de hade sagt samma sak för några år sen. De har tydligen inte kommit längre...
Citera
2017-09-26, 22:45
  #8
Medlem
Kul att de åtminstone tar myrsteg närmare civilisation. Grattis alla tältninjor!
Citera
2017-09-26, 22:46
  #9
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag har för mig att de hade sagt samma sak för några år sen. De har tydligen inte kommit längre...
Nej, hur får fram ett kvinnligt system för att köra bil? Helt stört uttalande.
Hur ska man komma fram till vad det är? Kan bli bli ett problem... Om inte svaret finns i Koranen är det nog kört.
Citera
2017-09-26, 23:58
  #10
Medlem
Detta är Saudiarabiens ivriga försök att lugna sin föryngrade befolkning. Den nya generationen har fått möjlighet att bilda sin egen uppfattning och har haft tillgång till social media där västs livsstil exponeras. Därav har de inte alls samma synsätt vad gäller kvinnor. Sanningen är att den nya generationen är sjukt uttråkad och de ser även de priviligier som unga människor har runt om i världen, i synnerhet väst.

Det är på den nivån att inte ens den sociala infrastrukturen i form av nöjen såsom bio saknas i landet. För regimens egen existens så måste dom anpassa sig efter dessa förändringar.

Bra.
Citera
2017-09-27, 00:18
  #11
Medlem
Ja det är ju bevisat att män är bättre förare än kvinnor generellt, så det är ett väldigt risktagande beslut men man får hoppas att det går bra!
Citera
2017-09-27, 00:22
  #12
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradaron
Ja det är ju bevisat att män är bättre förare än kvinnor generellt, så det är ett väldigt risktagande beslut men man får hoppas att det går bra!
Jaså? Kvinnorna får ju inte köra bil, männen står för 100% av olyckorna.

enligt wiki:
saudi arabien 119,7 döda/100k bilar
Sverige: 4,7 döda/100k bilar
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2017-09-27 kl. 00:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback