Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-01, 13:15
  #25
Medlem
Brochets avatar
Det enda som är värt att tänka på är väl att köpa ett märke och därefter hålla dig till det så du slipper 4 olika batterier, laddare osv osv.

I övrigt så tycker jag att de flesta av stormärkerna Makita, Milwaukee, DeWalt och Hitachi håller ungefär samma mått och slår därför sällan fel (om man nu inte köper deras billigaste varianter).
Citera
2017-10-02, 19:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har faktiskt chuck på båda. Skillnaden är väl mest effekten på maskinerna. "Millan" är inte sladdlös och har max vrid på 400 Nm. DeWalten är stark, men inte riktigt så stark (80 Nm).

Om vi återgår till Topic, rådet till TS, så vill han/hon tydligen ha en "allt-i-allo-maskin" att ha hemma. Då skulle jag rekommendera en sladdlös borrmaskin, eller "skruvdragare" om man hellre vill säga så. Funkar i nio fall av tio för jobben hemma. Sällan man behöver kraftigare maskiner.
Bra märke, dubbla batterier och laddare på köpet. Vissa säljs utan laddare och batteri, sådana är svindyra kompletta. Något för yrkesmannen möjligen, onödigt för hembruk.

TS skriver inget annat än att de är en slagskruvdragare det handlar om. Ett mycket bra verktyg om man ska dra många skruv. Snällare mot handlederna och oftast lägre vikt än en skruvdragare.

Min egen erfarenhet är att de funkar bäst på torx-skruv, det är lätt hänt att köra sönder spåret på traditionell stjärnskruv, spårskruv funkar inte alls.

De jag själv använt är:
B&D - Ok funktion, dåligt batteri
Elu - Mycket bra maskin
Makita - Bra maskin

Här är ett test men det har några år på nacken. Ingen av dessa maskiner har chuck. http://smartson.se/test/hem-tradgard...uvdragare.html
__________________
Senast redigerad av martie666 2017-10-02 kl. 19:56.
Citera
2017-10-02, 19:58
  #27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
TS skriver inget annat än att de är en slagskruvdragare det handlar om. Ett mycket bra verktyg om man ska dra många skruv. Snällare mot handlederna och oftast lägre vikt än en skruvdragare.

De jag själv använt är:
B&D - Ok funktion, dåligt batteri
Elu - Mycket bra maskin
Makita - Bra maskin

Jovisst, men för att ha hemma, och största exemplifierade jobbet som TS ger oss är att skruva ihop en altan?

Vanlig skruvdragare ("sladdlös borrmaskin") med dubbla batterier är bästa valet för TS. Givetvis bra märke, hellre DeWalt än B&D, även om B&D äger DeWalt. Finns några andra som jag redan tipsat om. Elu finns inte kvar längre, men Makita (och Hitachi) är bra maskiner. För en vanlig hemmafixare (även på "turbo") så räcker dessa maskiner nog hela livet, även om batterierna bara håller fem år.
Citera
2017-10-09, 15:15
  #28
Medlem
Hej!

Återkopplar till min trådstart, jag surfade runt och fann ett bra pris på ett set Makita. En dtd153 och ddf484. Alltså en slagskruvdragare och en skruvdragare med 3 batterier.

Att jag inte köpt en slagis tidigare förstår jag inte! Drar långa skruvar som ingenting. Reglade ett golv och drog 140x6 skruvar som det vore trallskruv!
Minus att det knackar på rätt bra (jobbigt för eventuella grannar eller sovande barn) men annars är det mitt nya favorit verktyg.

Skruvdragaren har jag knappt testat än, men kvaliteten känns riktig bra! Hade inte behövt en ny dragare egentligen men passade på när jag fick den så billigt "på köpet".

Så till er som inte har en slagskruvdragare än..köp en
Citera
2017-10-09, 15:40
  #29
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Hej!

Återkopplar till min trådstart, jag surfade runt och fann ett bra pris på ett set Makita. En dtd153 och ddf484. Alltså en slagskruvdragare och en skruvdragare med 3 batterier.

Att jag inte köpt en slagis tidigare förstår jag inte! Drar långa skruvar som ingenting. Reglade ett golv och drog 140x6 skruvar som det vore trallskruv!
Minus att det knackar på rätt bra (jobbigt för eventuella grannar eller sovande barn) men annars är det mitt nya favorit verktyg.

Skruvdragaren har jag knappt testat än, men kvaliteten känns riktig bra! Hade inte behövt en ny dragare egentligen men passade på när jag fick den så billigt "på köpet".

Så till er som inte har en slagskruvdragare än..köp en
Kul att få en återkoppling, det är sällan det händer.
Bra val av maskin, utan tvekan.
Slaget blir jobbigt och i trånga utrymmen knackar det ordentligt. Använd hörselskydd i de fallen.
Och ja, det är imponerande hur mycket en liten knack klarar jämfört med en stor konventionell dragare. Det är bara att gratulera.
Citera
2017-10-09, 16:34
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Kul att få en återkoppling, det är sällan det händer.
Bra val av maskin, utan tvekan.
Slaget blir jobbigt och i trånga utrymmen knackar det ordentligt. Använd hörselskydd i de fallen.
Och ja, det är imponerande hur mycket en liten knack klarar jämfört med en stor konventionell dragare. Det är bara att gratulera.

Ja en maskinkropp på 13 cm är imponerande! Så kompakt och lätt men samtidigt ett kraftpaket.
Blir nog fler makita maskiner vad det lider då jag har tre 5ah batterier nu. Nakna maskiner är hyfsat billiga, även värstingarna.
Citera
2018-04-23, 12:11
  #31
Medlem
snivlems avatar
Slagskruvdragare vad fan är det? slagfunktion när man borrar i betong vet jag ju vad det är !!

men alltså? är det en allt i ett maskin? skruvdragare och slagborrmaskin?????
Citera
2018-04-23, 20:12
  #32
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Slagskruvdragare vad fan är det? slagfunktion när man borrar i betong vet jag ju vad det är !!

men alltså? är det en allt i ett maskin? skruvdragare och slagborrmaskin?????
Slagskruvdragaren är avsedd för skruv. Den är smidigare, starkare och den använder sig av slag för att få ner skruven. Gå in på youtube och sök på impact driver.
Citera
2018-04-23, 22:14
  #33
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Slagskruvdragare vad fan är det? slagfunktion när man borrar i betong vet jag ju vad det är !!

men alltså? är det en allt i ett maskin? skruvdragare och slagborrmaskin?????

Tänk dig en mutterdragare men med bitsfäste. Den kan driva ner grövre skruvar mycket effektivare än en vanlig skruvdragare. Rätt onödigt för vanlig träskruv men som franskskruv och grova trässkruvar är den mycket användbar. Jag har en Hitachi som jag mest använder som mutterdragare men drar ibland i lite skruv med den. Jag har även en billig black & decker som man kan byta huvud på för att köra den antingen som skruvdragare eller slagskruvdragare och sticksåg och cirkelsåg också.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback