Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 20:57
  #1
Medlem
Var våra förfäder snurriga när de tittade upp på stjärnhimlen, var de kanske berusade? En salig blandning av mjöd och svampar och kanske bolmört i södra delarna av Europa? Hur annars kan man förklara att de namngett de så kallade stjärnbilderna helt åt helvete?

Exempel:

Stora Björnen = ser ut som en kastrull. Likhet med en björn? Ingen!

Vattumannen: Vet inte? Med lite fantasi kan man där se en missbildad elefant, men en man som kastar vatten?!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattum...uarius_IAU.svg

Bildhuggaren - Ser ut som en trasig pinne?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bildhu...ulptor_IAU.svg

Giraffen - Ser ut som en trearmad hakkors?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Giraff...rdalis_IAU.svg

Eller är det mig det är fel i huvet på, som inte ser hur bilderna ska föreställa vad de heter?!
Citera
2017-09-26, 21:32
  #2
Medlem
Mupp08s avatar
Du måste lära dig att allt stavas inte som det låter. Jag tänker på "huvet".
OnT: Jag ser inga större problem med namnen på stjärnbilderna.
Citera
2017-09-27, 03:33
  #3
Medlem
Europes avatar
Den som är mer kunnig än jag (d.v.s. överhuvudtaget kunnig) om stjärnbilder får gärna rätta mig om jag har fel, men: det TS verkar syfta till är i första hand asterismer och vissa stjärnor i en viss stjärnbild, en hop av stjärnor (de mer klart lysande, gissar jag) som man redan i gamla civilisationer illustrerades genom att man har dragit linjer mellan dessa på ett visst sätt. Stjärnbilderna är däremot områden på stjärnhimlen (med samtliga de stjärnor som finns i dem). Förvisso har Vattumannens stjärnbild en för ögat synlig konstellation av stjärnor som endast ingår i Vattumannens stjärnbild och som just illustreras ofta med streck mellan sig, men själva stjärnbilden är ändå ett område på himlen. Jag skulle gissa (då jag inte vet) att även dessa linjer är ju något som människan har hittat på, precis som man har hittat på ett namn åt stjärnbilder och asterismer, medan uppe på himlen syns ju bara olika starkt lysande stjärnor som varken bildar en kastrull eller något annat än enbart lysande punkter. Namngivningen av stjärnbilder (och asterismer) vid ekvatorn och norra halvklotet går tillbaka till antiken och namnen är föga oväntat tagna från mytologin, naturen (djur) o.s.v.
Citera
2017-09-27, 03:44
  #4
Moderator
Psilosophers avatar
Läs Himlavalvets Sällsamheter av Peter Nilson så får du en redogörelse för stjärnbildernas historia.
Citera
2017-09-27, 05:48
  #5
Medlem
På den tiden man namngav stjärnbilder så tilläts narkotika. Det fanns ingen stat som förhindrade en att bli hög, och som du ser så såg man saker när man var hög som man inte gör när man är normal.
Citera
2017-09-29, 23:49
  #6
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Astronomi och rymdfart --> Socialantropologi

/Moderator
Citera
2017-09-30, 13:50
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarKineser
Var våra förfäder snurriga när de tittade upp på stjärnhimlen, var de kanske berusade? En salig blandning av mjöd och svampar och kanske bolmört i södra delarna av Europa? Hur annars kan man förklara att de namngett de så kallade stjärnbilderna helt åt helvete?

Exempel:

Stora Björnen = ser ut som en kastrull. Likhet med en björn? Ingen!

Vattumannen: Vet inte? Med lite fantasi kan man där se en missbildad elefant, men en man som kastar vatten?!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattum...uarius_IAU.svg

Bildhuggaren - Ser ut som en trasig pinne?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bildhu...ulptor_IAU.svg

Giraffen - Ser ut som en trearmad hakkors?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Giraff...rdalis_IAU.svg

Eller är det mig det är fel i huvet på, som inte ser hur bilderna ska föreställa vad de heter?!
För Forntidens människor var stjärnhimlen som ett slags "bibliotek."

Forntidens människor hade ju inget skriftspråk, inga papper eller pennor eller å. De hade bara sina munnar och sina ord.
Men de levde och fick på det sättet både erfarenheter och kunskaper. Som var för dem tillräckligt viktiga för att de skulle vara värda att bevara för de efterkommande generationerna.

Men för att komma ihåg väldigt viktiga saker så måste man ju ha något som man han "hänga upp" kunskaperna på, som aldrig förändrar sig.
Som alltid är där och "aldrig kommer för sent."

Planeterna och stjärntecknen rör ju på sig, de följer både dygnsrytm och årstiderna
Det upptäckte de forntida urmänniskorna.
och de lärde sig att vissa "stjärnor" alltid ök upp när det tex var bäst tid för att flytta till vinterbetet, eller rätt tid för att så grödorna, eller när det var dags att skörda ... osv.

Som tex Venus. Den har kopplats samman symboliskt med Fruktbarhetsgudinnan. och Venus dyker upp i början av året. Dvs samtidigt som det var dags att börja ploga åkern och så grödorna.
Inte så konstigt att de började associera Venus med just Fruktbarhet, eller hur ... ?



och de 12 zodiaktecknen följer ju året, månad för månad. En för varje månad.
Så du förstår att det var en uråldrig "almanacka".
Det var inte så viktigt Hur Stjärntecknen Såg Ut ... eller ens vilka namn de hade.
Det som var viktigt var att alla visste vilka de var, att alla visste vad de representerade, att alla visste när de skulle dyka upp på himlen.
Det var Det som var det viktiga.
Så de "satte namn" på det, på samma sätt som vi kan sätta namn på en bil tex, eller på ett hus, eller på vad som helst. Vi namnger saker & ting för att det ska bli enklare att minnas det.

---

Du Övertolkar stjärntecknen och dess symbolik. Du tänker dig något mer "bokstavligt".
Men, som jag förklarat, så var det ju inte så det var tänkt från början.

Från början var det bara ett sätt att "spara viktiga kunskaper".


Idag använder ju vi oss av GPS för navigering.
Men det var inte så länge sedan vi använde stjärnorna. Alla sjömän kunde navigera efter stjärnorna ända fram till 1900-talet. Det var bara det som var lika för alla, bara det som var beständigt och alrig förändrades.

Men det mesta om "astrologin" har vi glömt bort. Bara lite om agrikultur, och lite mer om navigering, har vi bevarat och fortsatt använda.
Men jag tycker det är väldigt fascinerande faktiskt, att så pass Uråldriga kunskaper har fortsatt att spela så stor roll för oss under så otroligt lång tid av vår mänskliga historia - ända fram till vår egen tid.
och det är ju Fortfarande precis lika användbart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback