Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-24, 09:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polishlandwhale
Idioterna tror de är smarta. De ska vara gratis 2) De går in lågt och sedan höjer. Jag hade aldrig handlat något för laddningen sker med elkraftel. Vindkraftel får man bara när det blåser friskt.

Läst flera företag starta upp denna typen av verksamhet runt om i landet. Låter ju bra men risken finns ju att det blir som i Kina där blivit jätte problem då cyklar har översvämmat städerna.

TheGuardian: Cykel berg i Kina

Youtube: HUGE bike GRAVEYARDS a symbol of China's EXCESS
Citera
2018-03-28, 13:16
  #14
Avstängd
pelegrins avatar
När jag gick runt på stan idag såg jag att de gamla Citybikes-ställen börjat fyllas med cyklar. Jag letade lite på nätet och hittade detta:

Citat:
Stockholmarna skulle få nya elcyklar.
Men efter överklaganden får vi trampa på som förut.
https://mitti.se/nyheter/eldrivna-lanecyklar-stockholm/

Det blir alltså samma som i fjol.
Citera
2018-03-29, 11:02
  #15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

3. Kanske kan det funka med elcyklarna. Hoppas det. Nu bor jag i o f i Göteborg och är har vi vanliga hyrcyklar genom styr och ställ. Funkar riktigt bra och jag tror det är framtiden. Ett årsabonnemang kostar 75 kr och du får använda cyklarna hur mycket som helst i 30 minutersintervaller. Jag använder de flera gånger i veckan, och ibland även i arbetet när jag måste förflytta mig inom centrum.

Har man inget befintligt plastkort av rätt typ så kostar det 225 kr extra för kortet. Det går dock att använda kollektivtrafikkort från de flesta län.

Nackdelen är att cyklarna bara går att hyra inom en liten del av centrala stan. Det går t.ex. inte att cykla till Sahlgrenska sjukhuset eller över älven. I framtida upphandling så skall dock området bli större. På hisingen finns det annat hyrcykelsystem för företag där man snarare abonnerar på cyklar.
Citera
2018-03-29, 17:35
  #16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har man inget befintligt plastkort av rätt typ så kostar det 225 kr extra för kortet. Det går dock att använda kollektivtrafikkort från de flesta län.

Nackdelen är att cyklarna bara går att hyra inom en liten del av centrala stan. Det går t.ex. inte att cykla till Sahlgrenska sjukhuset eller över älven. I framtida upphandling så skall dock området bli större. På hisingen finns det annat hyrcykelsystem för företag där man snarare abonnerar på cyklar.

Att Styr o ställ inte har en station på Sahlgrenska är så jävla korkat så man kan tro att en politiker varit inblandad. I alla fall så har det ju kommit upp lite nya stationer genom åren, men att Sahlgrenska inte har fått, är så urbota korkat. Finns ju på Linneplatsen och Chalmers b.la. Dessutom ändå borta vid Masthuggstorget, sen vid Svingeln i andra änden av stan. Jag tycker detta i grunden är en bra idé med dessa hyrcyklar.
Citera
2018-03-30, 16:17
  #17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Att Styr o ställ inte har en station på Sahlgrenska är så jävla korkat så man kan tro att en politiker varit inblandad. I alla fall så har det ju kommit upp lite nya stationer genom åren, men att Sahlgrenska inte har fått, är så urbota korkat. Finns ju på Linneplatsen och Chalmers b.la. Dessutom ändå borta vid Masthuggstorget, sen vid Svingeln i andra änden av stan. Jag tycker detta i grunden är en bra idé med dessa hyrcyklar.

Svingeln var inte med vid förra upphandlingen pga att det skulle byggas om där, därför hamnade nuvarande ställ en bra bit bort. I nästa upphandling kommer de dock med och utrymmet för dem förbereds nu. Vad jag förstått så skall sahlgrenska och olskroken komma med i nästa omgång samt fler ställ i andra ändan av slottskogen (mot frölundahållet till) och botaniska.
Citera
2018-03-30, 17:26
  #18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Svingeln var inte med vid förra upphandlingen pga att det skulle byggas om där, därför hamnade nuvarande ställ en bra bit bort. I nästa upphandling kommer de dock med och utrymmet för dem förbereds nu. Vad jag förstått så skall sahlgrenska och olskroken komma med i nästa omgång samt fler ställ i andra ändan av slottskogen (mot frölundahållet till) och botaniska.

Ja, det låter väl vettigt. Men det finns faktiskt en station precis vid Svingeln, vid Ranängsgatan, tror faktiskt den är nyuppsatt. Jag hoppas verkligen att man i denna upphandling gör det möjligt för en utökning av området som täcks. Det är helt obegripligt att man inte kunnat tillåta en snabbare utökning, det är bra för precis alla med möjlighet till utökning. Vi vill ju att folk ska röra på sig, dessutom så avlastar det kollektivtrafiken.
Citera
2018-03-30, 21:55
  #19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, det låter väl vettigt. Men det finns faktiskt en station precis vid Svingeln, vid Ranängsgatan, tror faktiskt den är nyuppsatt. Jag hoppas verkligen att man i denna upphandling gör det möjligt för en utökning av området som täcks. Det är helt obegripligt att man inte kunnat tillåta en snabbare utökning, det är bra för precis alla med möjlighet till utökning. Vi vill ju att folk ska röra på sig, dessutom så avlastar det kollektivtrafiken.

Den på Ranängsgatan har funnits länge. Det är den jag brukar använda mig av på sena kvällar när jag cyklar till svingeln för att ta nattbussen hem. Dock är den ofta full så man får lämpa av cykeln närmare stan. Det har dock satts upp ytterligare en på friggagatan som är rätt ny. Och den nya på Olskroken är redan klar ser jag i kartan.

Studenterna på hälsovetarbacken har önskat sig en station nedanför Hagakyrkan men jag vet inte om det blir någon där. Det är dock starkt efterfrågat av de som snabbt vill ta sig till Linneplatsen, Järntorget eller Stenpiren och vice versa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback