Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 18:15
  #1
Medlem
Hallå folket, planen är att köpa ny datorskärm för film/sport/serie tittande. I dagsläget har jag en Asus VH242H som inte är något fel på men känner att en uppgradering inte skulle skada. Är en 4k datorskärm värd priset? Skulle även behöva en ny dator men det är en annan historia.

Valet står mellan dessa:

https://www.elgiganten.se/product/da...skarm-u28e590d

https://www.elgiganten.se/product/da...ldskarm-silver

Vad tror ni, är acern värd prisskillnaden?
Citera
2017-09-26, 18:21
  #2
Medlem
vreksolteos avatar
1440p känns som en sweetspot både vid spel och mediakonsumtion. Du får i runda slängar dubbelt så många fps på 1440p som på 4k-skärmen då 4k innehåller dubbelt så många pixlar. Det gör att du kommer längre med mindre dyr hårdvara och inte kommer att märka större skillnad på pixeldensitet ändå.

1440p144hz-skärm skulle vara drömmen.
Citera
2017-09-26, 18:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
1440p känns som en sweetspot både vid spel och mediakonsumtion. Du får i runda slängar dubbelt så många fps på 1440p som på 4k-skärmen då 4k innehåller dubbelt så många pixlar. Det gör att du kommer längre med mindre dyr hårdvara och inte kommer att märka större skillnad på pixeldensitet ändå.

1440p144hz-skärm skulle vara drömmen.
Det står ju inte något om att han kommer att spela och då spelar ju inte det så stor roll.
Finns knappt video i 1440p formatet, skulle vara vissa youtube videos i så fall.
Vill man se på film mm. i högre upplösning så är det klart att det är 4K man vill ha.

Dock så behöver ju TS ha tillgång till någon streamingtjänst eller liknande som erbjuder 4K, för annars behövs ju ingen uppgradering.
Citera
2017-09-26, 19:17
  #4
Medlem
Tack för goda råd! Angående spelandet så vet man aldrig hur det ser ut i framtiden men just nu spelar jag inga spel. Sen är frågan om min dator rent prestandamässigt klarar av 4K-streaming, men det lär jag märka. Den dagen den sorgen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback