Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 17:53
  #1
Medlem
Tjena folket, jag tänkte börja investera månadsvis i fonder för 10000.

Tanken är ett par års sparande upp till 10 år. Framtiden är svår att förutspå och det kan hända att jag säljer fonderna i förväg med avkastning annars säljer jag dem inte. Jag har 160000 på annat sparkonto så fonderna kommer jag med största sannolikhet att låta vara.

Vad tror ni om följande fonder och fördelning på dessa? Jag har blivit tipsad att lägga 30% på räntefonder med de verkar inte gå så jättebra för, ska jag skippa dessa helt? Har även blivit tipsad om Swedbank Robur Ny Teknik vad tror ni om att klämma in denna fond någonstans? Har ni tips på fler fonder att klämma in/byta ut? Eller någon fond att ta bort helt?

Väldigt tacksam för tips och råd!

SPP Aktiefond Global A 15%
Länsförsäkringar Global Indexnära 15%
DNB Global Indeks 15%

AMF Räntefond Lång 10%
Spiltan Räntefond Sverige 10%
IKC Avkastningsfond 10%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
AVANZA ZERO 5%

Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
Citera
2017-09-26, 18:21
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Jag undrar lite vad du har för tanke med den långa räntefonden?

Sådana ger knappt ett skit i avkastning idag men har en stor nedsida vid ränteuppgång.

Jag skulle flytta de pengarna till Spiltan räntefond eller kanske t o m en ren penningmarknadsfond. Du får ingen avkastning på det sistnämnda men har friska pengar att köpa för efter en nedgång på börsen t ex.

Annars kan man som småsparare också ha pengarna på bankkonto med bunden ränta. Det är bättre ränta än korta räntefonder med svenska statspapper och staten garanterar pengarna ändå.
Citera
2017-09-26, 19:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag undrar lite vad du har för tanke med den långa räntefonden?

Sådana ger knappt ett skit i avkastning idag men har en stor nedsida vid ränteuppgång.

Jag skulle flytta de pengarna till Spiltan räntefond eller kanske t o m en ren penningmarknadsfond. Du får ingen avkastning på det sistnämnda men har friska pengar att köpa för efter en nedgång på börsen t ex.

Annars kan man som småsparare också ha pengarna på bankkonto med bunden ränta. Det är bättre ränta än korta räntefonder med svenska statspapper och staten garanterar pengarna ändå.

Tack för tipset! Jag tänker i samma banor och har sparade pengar (160.000) på GCC Capitals obundna sparkonto. Jag kommer gissningsvis att sätta in 2-4000 i månaden där utöver fondsparandet.
Citera
2017-09-26, 20:20
  #4
Medlem
Verkar ju onödigt att ha 3 globalfonder samt 3 räntefonder.
Jag kör 1 globalfond (LF Global) samt 1 räntefond (Spiltan).

Det är mitt tips

Min portfölj:

LF Global
Avanza Zero
Spiltan Investmentbolag
Spiltan (Kort ränta)
Swedbank Robur Ny Teknik
Carnegie Corp Bond
__________________
Senast redigerad av Razornaggaa 2017-09-26 kl. 20:23.
Citera
2017-09-26, 21:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Verkar ju onödigt att ha 3 globalfonder samt 3 räntefonder.
Jag kör 1 globalfond (LF Global) samt 1 räntefond (Spiltan).

Det är mitt tips

Min portfölj:

LF Global
Avanza Zero
Spiltan Investmentbolag
Spiltan (Kort ränta)
Swedbank Robur Ny Teknik
Carnegie Corp Bond

Nu när du säger det högt ut kunde det inte låta mer logiskt! Hur ser din fördelning ut i % om jag får fråga? Carnegie Corp Bond fonden måste jag säga ser väldigt intressant ut även om sharpe ration kunde varit högre (men den kanske ska ligga där omkring?).
Citera
2017-09-26, 22:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan90
Nu när du säger det högt ut kunde det inte låta mer logiskt! Hur ser din fördelning ut i % om jag får fråga? Carnegie Corp Bond fonden måste jag säga ser väldigt intressant ut även om sharpe ration kunde varit högre (men den kanske ska ligga där omkring?).

För tillfället ligger det mesta i räntor. Har ingen plan vad gäller fördelning riktigt, månadsspar i början av månaden lika % i alla fonder. Sedan sätter jag in lite extra varje månad där jag känner för i slutet av månaden av de pengar som finns kvar på kontot.
Citera
2017-09-26, 23:06
  #7
Medlem
För det första behöver du inte va så jävla feg och ha 3 globalfonder som i princip går exakt likadant. En räcker.

Sen lång räntefond nej, för lite Sverige osv

Dålig portfölj enligt mig men du kommer väl gå som index fast sämre med tanke på all ränta

Det här är bättre:
50% global
25% Asien
25% Sverige

All in du kan vänta 10 år
__________________
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2017-09-26 kl. 23:11.
Citera
2017-09-26, 23:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
För det första behöver du inte va så jävla feg och ha 3 globalfonder som i princip går exakt likadant. En räcker.

Sen lång räntefond nej, för lite Sverige

Dålig portfölj enligt mig men du kommer väl gå som index fast sämre med tanke på all ränta

Tack för feedback! Efter lite input dig, andra i tråden och egna analyser har jag preliminärt ändrat fondportföljen till följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 45%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
IKC Avkastningsfond 10%
Spiltan Räntefond Sverige 10%
Carnegie Corporate Bond A 10%
Avanza Zero 5%

Skulle eventuellt kunna dra ner på företagsobligations/räntefonderna för mer avkastning över tid, men detta känns (finns inga känslor i detta, jag vet) som en bra balans. Vad tror ni?

EDIT: Såg din redigering nu! Intressant! Enda nackdelen är med 100% aktiefonder är att börsen kan svänga väldigt (dock har den historiskt sett alltid gått uppåt efteråt). Tack för bra tips! Vilken Asienfond tror du är att föredra?
__________________
Senast redigerad av Stefan90 2017-09-26 kl. 23:33.
Citera
2017-09-27, 00:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan90
Tack för feedback! Efter lite input dig, andra i tråden och egna analyser har jag preliminärt ändrat fondportföljen till följande:

Länsförsäkringar Global Indexnära 45%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
IKC Avkastningsfond 10%
Spiltan Räntefond Sverige 10%
Carnegie Corporate Bond A 10%
Avanza Zero 5%

Skulle eventuellt kunna dra ner på företagsobligations/räntefonderna för mer avkastning över tid, men detta känns (finns inga känslor i detta, jag vet) som en bra balans. Vad tror ni?

EDIT: Såg din redigering nu! Intressant! Enda nackdelen är med 100% aktiefonder är att börsen kan svänga väldigt (dock har den historiskt sett alltid gått uppåt efteråt). Tack för bra tips! Vilken Asienfond tror du är att föredra?

Ser bättre ut.

Alltså det viktigaste när du ska bestämma andelen aktier/räntor är ju hur lång tid du kan vara utan pengarna. Säg att du sparar till tidig pension och kan låta pengarna va o 10-30 år så är det bäst att bara köra all in och säga "fuck off" till den rädda delen i ditt huvud som vill vara trygg.

Billigaste Asien fonden just nu är robur acces Asien så kör på den

Sen behöver du inte krångla till det så mkt precis nu i början utan det viktiga är att få dina pengar i arbete och sen läs, läs och läs, tills du känner dig helt bekväm med hur du investerar.

Typ
Citera
2017-09-27, 00:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ser bättre ut.

Alltså det viktigaste när du ska bestämma andelen aktier/räntor är ju hur lång tid du kan vara utan pengarna. Säg att du sparar till tidig pension och kan låta pengarna va o 10-30 år så är det bäst att bara köra all in och säga "fuck off" till den rädda delen i ditt huvud som vill vara trygg.

Billigaste Asien fonden just nu är robur acces Asien så kör på den

Sen behöver du inte krångla till det så mkt precis nu i början utan det viktiga är att få dina pengar i arbete och sen läs, läs och läs, tills du känner dig helt bekväm med hur du investerar.

Typ

Väldigt bra tips, tack! Efter omtanke har jag nu bestämt mig för 100% aktiefonder för bäst avkastning över tid. Jag har svårt att se mig ta ut dessa pengar i förtid. Och när börsen dyker (det kommer att ske) är det inte hela världen. Historiskt sett har den alltid vänt.

Länsförsäkringar Global Indexnära 60 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Swedbank Robur Access Asien 20%

Som alltid är jag tacksam för förslag/kritik!
Citera
2017-09-27, 01:09
  #11
Medlem
[quote=Stefan90|61898829]Väldigt bra tips, tack! Efter omtanke har jag nu bestämt mig för 100% aktiefonder för bäst avkastning över tid. Jag har svårt att se mig ta ut dessa pengar i förtid. Och när börsen dyker (det kommer att ske) är det inte hela världen. Historiskt sett har den alltid vänt.

Länsförsäkringar Global Indexnära 60 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Swedbank Robur Access Asien 20%

Som alltid är jag tacksam för förslag/kritik![/QUOTE

Klockrent helt perfekt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback