Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 17:22
  #1
Avstängd
Mina problem beror på att jag tänker. Jag är dålig på att tänka. Jag förvirrar mig själv. Jag ska nu sluta tänka. Men jag behöver tips, för det är väldigt svårt att klara sig utan att tänka och reflektera.

Hur fortsätter man att utecklas och vara kritisk när man bestämt sig för att inte tänka något mer? Jag vill inte sluta upp som muslim eller kristen.

Men jag får inte tänka mer för mina tankar är väldigt sjuka och psykotiska.
Citera
2017-09-26, 17:31
  #2
Medlem
Jag brukade lägga mycket tid i studion på att försöka få fram den bästa möjliga idén innan jag började måla medan en polare bara satte igång.

Till slut sa han till mig, "Don't you know that thinking is unproductive?", tror det är bland det bästa jag någonsin hört.
Citera
2017-09-26, 17:46
  #3
Medlem
Förträngning fungera men kräver övning. Finns vissa saker jag helst inte tänker på, så fort jag tänker på det så tänker jag bara; nej! och tänker på något annat, fungerar nästan alltid, men det tog ett tag. Att inte tanka alls är omöjligt, det är lite konstigt att det är helt omöjligt att inte tänka alls, eller tänka på en och samma sak, t.ex. en bild av ett hav, ganska snabbt så kommer bilden förvrängas, saker adderas och tankarna skenar iväg.
Citera
2017-09-26, 17:50
  #4
Medlem
Shadowcrafts avatar
Meditera! Men du kommer aldrig kunna sluta tänka. Även i meditation tänker du fast du lägger bara inte fokus där utan på medvetenhet på andra saker som framförallt andningen.
Citera
2017-09-26, 18:58
  #5
Medlem
Lobotomi... Då utvecklas du och kommer lära dig nya saker igen . ..

Om du inte väljer det.... så är det dags att börja jobba med dina tankar och låta din vilja bli starkare än dina irrande tankar ... där har du svaret.
Citera
2017-09-26, 22:45
  #6
Medlem
Ta en gummisnodd.

Sätt den på handleden.

När du tänker på saker du inte vill tänka på så drar du upp snodden och släpper med smärta som följd.

Till slut associerar hjärnan dessa tankar med smärta och slutar därför tänka dem.

Bra va?

Själv har jag inte prövat men det låter som det kan funka.
Citera
2017-09-26, 22:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ta en gummisnodd.

Sätt den på handleden.

När du tänker på saker du inte vill tänka på så drar du upp snodden och släpper med smärta som följd.

Till slut associerar hjärnan dessa tankar med smärta och slutar därför tänka dem.

Bra va?

Själv har jag inte prövat men det låter som det kan funka.

Byt gummisnodden mot spikpistol för snabbare effekt!
Citera
2017-09-26, 22:50
  #8
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ta en gummisnodd.

Sätt den på handleden.

När du tänker på saker du inte vill tänka på så drar du upp snodden och släpper med smärta som följd.

Till slut associerar hjärnan dessa tankar med smärta och slutar därför tänka dem.

Bra va?

Själv har jag inte prövat men det låter som det kan funka.

Ny ide. Bra. Jag tror man kan sluta TÄNKA. Jag VET att man kan sluta tänka. Du kan sluta tänka och börja vara/uppleva. DET är en annan sak!
Tänka är reflektera, ifrågasätta, fundera, analysera.
Bort.
Vara är höra, se känna UTAN reflektion.
HUR inte VARFÖR.

Vilsamt, bra.
Citera
2017-09-27, 20:12
  #9
Medlem
Mario Pancieras avatar
Sätt ett finger på mot halspulsådern och räkna fyra slag högt och tydligt: ett, två, tre, fyra. Räkna högt, gör det en gång till för säkerhets skull.

Gör samma sak igen, fast den här gången räknar du tyst i huvudet.

Räkna tyst en gång till, och notera att räkneorden endast existerar i form av tankar, precis som alla andra tankar. Notera att tankarna uppstår i takt med hjärtslagen: ett, två, tre, fyra; ett, två, tre, fyra.

Tankarna är hjärnans motsvarighet till hjärtats puls.

Mellan varje hjärtslag finns ett tomrum; mellan varje tanke finns en tystnad.

Att sluta tänka innebär inte att tankeverksamheten upphör, men vad det innebär är att det inte längre finns någon tänkare i huvudet, lika lite som det finns gudar bland molnen. Ta bort gudarna, och det regnar ändå; radera dig själv som tänkaren, och allting flyter på precis som vanligt, fast med mindre friktion.

De självreferentiella tankarna och deras konung vid namn Jag är inte mer personliga än räkneorden i övningen ovan.

Du är inte hjärtslagen, och du är inte tankarna; du är tomrummet, du är tystnaden.

Kanske.
__________________
Senast redigerad av Mario Panciera 2017-09-27 kl. 20:14.
Citera
2017-09-28, 10:24
  #10
Medlem
schiklgrubers avatar
Jag brukar supa eller stoppa i mig vad som finns till hands för tillfället för att lugna ner huvudet på mig, alternativt bli så trött att jag helt enkelt somnar.
Man tänker inte så mycket när man sover.

Sov.
Citera
2017-09-28, 17:51
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av schiklgruber
Jag brukar supa eller stoppa i mig vad som finns till hands för tillfället för att lugna ner huvudet på mig, alternativt bli så trött att jag helt enkelt somnar.
Man tänker inte så mycket när man sover.

Sov.

Snälla, kära du.. älskling.. söta snälla rara fina vackra.

Du kanske har någon emotionell instabilitet? Du behöver hjälp för att få kontroll på dem, för att må bra. Det finns mycket effektivare metoder än alkohol och droger. Det du använder är bara 10% så effektivt som riktig behandling.

Hjärtat, sök hjälp. Det finns professionella kunniga experter som kan göra livet bättre för dig och vill hjälpa dig och som bryr sig.
__________________
Senast redigerad av kundvagnsohlsson 2017-09-28 kl. 17:54.
Citera
2017-09-28, 18:11
  #12
Medlem
Jag tycker inte att det är en dålig idé alls du har!

Denna bok kommer förändra ditt liv och jag tror att du är redo för den: Eckhart Tolle: Lev livet fullt ut.

Meditation är också bra, som någon skrev.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback