Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-12-19, 18:54
  #37
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Har Spiltan Aktiefond Investmentbolag nån framtid? Tycker mest den stått och trampat vatten den senaste tiden. Sen undrar jag också hur en fallande bostadsmarknad inverkar på investmentbolag?

Ja den har en framtid, hela svenska börsen har gått sämre en exempelvis USA den senaste tiden. Inga konstigheter, investeringar i fonder bör vara ett maraton, inte ett 100 m sprint. Kolla på statistiken från 2012.
En snabbt fallande bostadsmarknad kommer påverka hela Sveriges ekonomi negativt och således även investmentbolag.
Citera
2017-12-20, 09:09
  #38
Medlem
Då tror jag inte det är lönt att behålla Spiltan Investmentbolag. Fallet på bostadsmarknaden har ju börjat. Känns nästan som man skulle överge den svenska marknaden. Men å andra sidan brukar jag ha fel!
Citera
2017-12-20, 11:52
  #39
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Då tror jag inte det är lönt att behålla Spiltan Investmentbolag. Fallet på bostadsmarknaden har ju börjat. Känns nästan som man skulle överge den svenska marknaden. Men å andra sidan brukar jag ha fel!

Ja vi gör alla som vi vill. Vi får se vad som händer med bostadsmarknaden, sitter för tillfället i en hyresrätt sedan jag sålde bostadsrätten för två år sedan. Rent personligt hoppas jag ju på en krasch så jag kan gå in igen till ett bra pris, men tror "tyvärr" att inte det kommer hända hehe. Vi får se
Citera
2017-12-21, 17:20
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Då tror jag inte det är lönt att behålla Spiltan Investmentbolag. Fallet på bostadsmarknaden har ju börjat. Känns nästan som man skulle överge den svenska marknaden. Men å andra sidan brukar jag ha fel!

Om du håller på och spekulerar och går ut och in sådär beroende på vad du tror kommer hända, så kommer dock spiltan gå bättre än din portföl, bara så du vet
Citera
2019-04-17, 07:34
  #41
Medlem
Bump,

Räknade fel angående mid cap exponeringen i Spiltan Aktiefond Investmentbolag ifall den inte ändrats för som det ser ut nu så är hela 60% i mid cap, bara ca 30% i large cap och resten i small cap vilket betyder att man får en betydande del mindre bolag genom denna än jag trodde från början.

Sedan denna tråd var aktuell har jag dumpat Spiltan Aktiefond Investmentbolag och bara haft AZ men funderar nu igen på att lägga till Spiltan Aktiefond Investmentbolag som komplement till AZ.

Vad tycker ni?
Citera
2019-04-17, 15:31
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Bump,

Räknade fel angående mid cap exponeringen i Spiltan Aktiefond Investmentbolag ifall den inte ändrats för som det ser ut nu så är hela 60% i mid cap, bara ca 30% i large cap och resten i small cap vilket betyder att man får en betydande del mindre bolag genom denna än jag trodde från början.

Sedan denna tråd var aktuell har jag dumpat Spiltan Aktiefond Investmentbolag och bara haft AZ men funderar nu igen på att lägga till Spiltan Aktiefond Investmentbolag som komplement till AZ.

Vad tycker ni?

Ingen dum ide men för ytterligare bredd och större exponeringen mot midcap och smallcap hade jag splittat 50/50 SEB Sverige Index och Spiltan.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback