Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-27, 22:13
  #13
Medlem
CelenoIIs avatar
Nej det är inte onödigt. Vill man inte vikta helt mot investmentbolag så går det utmärkt att inte ligga helt i en fond som nästan enbart består av just investmentbolag.
Citera
2017-09-27, 22:19
  #14
Medlem
Lysepinnes avatar
Om du ser till de 5 senaste åren och jämför dem så kan du se att korrelationen mellan dem är hög. Spiltan har lite högre standardavvikelse men bättre Sharpe. Jag skulle nog tycka det vore onödigt att äga båda då du inte direkt minskar risken genom det.
Citera
2017-09-28, 18:41
  #15
Medlem
Det skadar iaf inte
Citera
2017-09-29, 13:25
  #16
Medlem
trailblasers avatar
Jag har inga direkta förklaringar men jag kör endast med Spiltan när det gäller Sverige samt en branschfond (Ny teknik). Det känns för mycket "tårta på tårta" att ha båda.
Citera
2017-09-29, 13:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag har inga direkta förklaringar men jag kör endast med Spiltan när det gäller Sverige samt en branschfond (Ny teknik). Det känns för mycket "tårta på tårta" att ha båda.

Jag håller med och samtidigt inte. Egentligen spelar det typ ingen roll, är med att man ska va nöjd och tro på sina innehav så man kan hålla dom väldigt länge.

AZ
Spiltan investmentbolag
AMF småbolag

Vill ha alla tre samtidigt som jag vill minimera innehaven. Om en av dom måste försvinna är det nog AZ
Citera
2017-09-29, 21:38
  #18
Medlem
Varför inte köpa Spiltans aktie istället? De har en stor andel i Paradox som är en pengamaskin, en liten del i Berkshire Hathaway och Pepins Group bl a.
Citera
2017-09-29, 22:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydag
Varför inte köpa Spiltans aktie istället? De har en stor andel i Paradox som är en pengamaskin, en liten del i Berkshire Hathaway och Pepins Group bl a.

Tycker bättre om fonder, berkshire Hathaway gillar jag dock
Citera
2017-10-25, 00:09
  #20
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag vet vad det är, jag vill bara veta om man får i princip alla bolag som AZ har genom spiltan.

Kan du leta upp och lista alla AZ:s innehav samt alla spiltans innehav, och då menar jag inte vilka investmentbolag det är utan de underliggande bolagen fonden har totalt.

Vad sägs om att du gör det själv? Det är ju trots allt du som undrar.....
Citera
2017-10-25, 09:16
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Vad sägs om att du gör det själv? Det är ju trots allt du som undrar.....

Ja och så kan alla som undrar saker ta reda på det själva så kan vi stänga ner Fb också. Ett forum är till för att undra saker
Citera
2017-10-25, 12:49
  #22
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja och så kan alla som undrar saker ta reda på det själva så kan vi stänga ner Fb också. Ett forum är till för att undra saker

Du bad dock inte denna gången om någon annans kunskap, utan du bad om att någon annan skulle leta åt dig. Vilket ger ett lat intryck, som vissa kan störa sig på.

Ot slut.
Citera
2017-10-25, 16:55
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Du bad dock inte denna gången om någon annans kunskap, utan du bad om att någon annan skulle leta åt dig. Vilket ger ett lat intryck, som vissa kan störa sig på.

Ot slut.

Ja jag är lat och? undrade om nån kunde kolla upp det för jag lyckades inte, du kan väl skita i o skriva nästa du stör dig för ingen vill höra ditt gnäll
Citera
2017-10-25, 19:12
  #24
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja jag är lat och? undrade om nån kunde kolla upp det för jag lyckades inte, du kan väl skita i o skriva nästa du stör dig för ingen vill höra ditt gnäll

Ingen vill dock höra ditt gnäll om andras gnäll, så du kan väl skita i att skriva nästa gång du stör dig på att någon stör sig på dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback