Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 12:37
  #217
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag har bott omväxlande i Trosa och Vagnhärad sedan 1992 och jag skulle gärna vilja veta var denna bakväg till Trosa finns/fanns med järnvägsövergång? Det finns bara två vägar in till Trosa. Antingen väg 218 eller väg 219. Ingen av dom har järnvägsövergång. När det gäller X2000 förbi Vagnhärad sker detta endast då den normala vägen förbi Järna har problem. Händer några få gånger per år. STH för X2000 förbi Vagnhärad är 135 km/t eller 80 km/t om man måste gå genom växlarna. Vad jag vet är det inte okomfortabelt. Sträckan Stockholm SYD-Nyköping tillhör stamnätet och är i MYCKET gott skick.
218 går från Vagnhärad till Trosa.
219 går inte till Trosa utan från Vagnhärad och vidare mot Studsvik.

Västerleden går in i Trosa, liksom Studsviksvägen, samt 218.
Både 218 och 219 leds över järnvägen -- och såvitt jag vet har ingen av de vägarna någon övergång där tåg och bil korsas i samma plan i det här området.

Småvägar korsar järnvägen mellan Vagnhärad och Västerljung.

https://www.google.se/maps/place/Tro...5!4d17.5494637
__________________
Senast redigerad av micro113 2017-11-07 kl. 12:41.
Citera
2017-11-07, 23:17
  #218
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6815322

Ingen SHK-utredning heller.
Fan, det hade ju ändå varit intressant om det kom ut lite mer exakt vad som har hänt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...ckan-laggs-ner
Citat:
Men hur kan olyckan inträffa om ingen har brustit i omsorgen eller varsamheten?

– Olyckor kan alltid inträffa. De har helt enkelt gjort det bästa av situationen. De har tittat så mycket de kan, men haft dålig sikt, säger Bengt Svensson.

Kan det bli fråga om andra brottsmisstankar?

– Nej, inte som jag kan komma på iallafall.

T ex är jag nyfiken på om det låg något i påståendet om att militären kontaktat trafikledningen och fått besked (om än av en art som jag inte hade litat på) om att tåget var stoppat eller om det var rent påhitt.
Citera
2017-11-09, 00:45
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
218 går från Vagnhärad till Trosa.
219 går inte till Trosa utan från Vagnhärad och vidare mot Studsvik.

Västerleden går in i Trosa, liksom Studsviksvägen, samt 218.
Både 218 och 219 leds över järnvägen -- och såvitt jag vet har ingen av de vägarna någon övergång där tåg och bil korsas i samma plan i det här området.

Småvägar korsar järnvägen mellan Vagnhärad och Västerljung.

https://www.google.se/maps/place/Tro...5!4d17.5494637
Jo jag vet. Jag bor där sedan 1992. Jag har nog åkt på dom flesta småvägar. En del finns inte kvar idag. Vad var det i din kommentar som förgyllde min.
Citera
2017-11-09, 10:11
  #220
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jo jag vet. Jag bor där sedan 1992. Jag har nog åkt på dom flesta småvägar. En del finns inte kvar idag. Vad var det i din kommentar som förgyllde min.
Se det som om att jag korrigerade det felaktiga påståendet

Det finns bara två vägar in till Trosa. Antingen väg 218 eller väg 219.

219 går inte in till Trosa, utan från vägverket Vagnhärad och till Studsvik/Nyköping utan att leda in till Trosa.
Dessutom finns minst tre vägar in till Trosa - 218, Stensundsvägen samt Västerleden (beroende på varifrån du kommer).

Gällande övergångar så kan ju personen tala om en mindre traktorväg där bonden har egen egen övergång mellan åkrar/mark som finns på just någon av dessa småvägar.

Ser man på bilderna där stridsfordonet står så handlar det om just en liten traktorväg och sannolikt en övergång på bondens ägor.

Den asfalterade väg som det talades om och som någon hade åkt kan handla om övergången vid Stora Väsby, beroende på var du befinner dig i Vagnhärad och vilken väg du tar till Trosa kan du köra över den övergången för att komma till trosa. Du kan ju t ex välja den vägen och bakvägen ut till 218 förbi Trosa lands kyrka - alternativt köra Hungavägen ut till Västerleden och sedan in i Trosa.

För en utsocknes kan det uppfattas som "genväg" snarare än "bakväg".
Citera
2018-01-20, 23:58
  #221
Medlem
Gefjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ser man på bilderna där stridsfordonet står så handlar det om just en liten traktorväg och sannolikt en övergång på bondens ägor.


Exakt, det ÄR en bondstig. Traktorväg ät att ta i.

Lampan finns där, det kan jag intyga.

Ägorna Hammarby, där övergången ligger (precis bredvid mangårdsbyggnaden), är för övrigt ganska nyligen såld till en annan gård i Västerljung.

Förra ägaren har en gång för väldigt länge sen plöjt upp bondstigen, men det ångrade han då det inte växte bra i småsten.
Citera
2021-11-07, 07:15
  #222
Medlem
Nu har Trafikverket satt upp en ny vägskyddsanläggning i form av ägovägsbommar på olycksövergången Hammarby i enlighet med det så kallade Alex-projektet.

Citat:
Ägovägsbommen är en ständigt fälld vägbom som ersätter eller kompletterar låsta grindar. Bommen är normalt fälld, men öppningsbar för den som har nyckel, om inget tåg närmar sig. Ägovägsbommen är föreskriftsmässigt en vägbom (för att hindra obehörig trafik) och har grå ändar med reflexerna placerade annorlunda än en järnvägsbom. Ägovägsbommen saknar röda bomsignaler, något som järnvägsbommen alltid har.

Om bommen skulle vara öppen fälls den automatiskt när ett tåg närmar sig. Ägovägsbommen är lämplig vid sporadiska lantbrukstransporter samt vid plankorsningar för järnvägens interna behov. Ägovägsbommen kan passeras av gående eftersom bommen inte täcker hela körbanan. Ett gult blixtljus visas när bommen fälls. Ägovägsbommen kan kombineras med andra skyddsalternativ, till exempel ljus- och ljudsignaler.

Så bara de som har fått en nyckel till ägovägsbommarna av Trafikverket kan passera här i fortsättningen.

Färsk video från platsen visar passerande tåg:
https://www.youtube.com/watch?v=D-0qxkjkb38

Mer info om Alex-projektet:
https://www.trafikverket.se/for-dig-...rsningar/alex/





Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Kolla skylten igen! Det står: "Passera ej spåret när lampan är släckt"

Om då lampan är trasig kommer en lydig person alltså inte gå över (sen att människan är smart/dum och kommer lista ut att lampan är trasig och gå över ändå och i enlighet med en tolkning av Murphys lag kommer tåget just då, det är en annan femma.)

Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Dessa ägovägssignaler måste ändå vara mycket ovanliga? Jag ahr aldrig någonsin sett en sådan under mina tjugofem år med körkort. Däremot har jag passerat åtskilliga helt obevakade övergångar, men de spåren kanske generellt har haft mycket mindre trafik än de spår där dessa bastarder till signaler sätts upp?

Förstår inte ens varför man använt dessa? Är priskillnaden mot en vanlig rödblinktogglande trekantig sak verkligen så stor?

Träffar man som bilist sällan eller aldrig på dom så ökar ju risken oavsett tilläggsskyltar.

Citat:
Ursprungligen postat av mEater
Det finns gott om ägovägssignaler men det finns en anledning att man inte träffar på dem vanligtvis. Ägovägssignaler, a.k.a bondsignaler, används främst på enskilda vägar där bönder och sommarstugeägare ska ha tillträde till sin mark som är reglerat sen gammalt. Det är tidigare obevakade övergångar, ingen ljud- eller ljussignalering, som har uppgraderats till detta lightskydd p.g.a. att det är ofta långsamma transporter över spåret. Numer är det inte tillåtet att bygga dem och ja, det är väldigt mycket dyrare att bygga ett vägskydd med ljud, ljus och bommar som krävs nu för tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefjon
Exakt, det ÄR en bondstig. Traktorväg ät att ta i.

Lampan finns där, det kan jag intyga.

Ägorna Hammarby, där övergången ligger (precis bredvid mangårdsbyggnaden), är för övrigt ganska nyligen såld till en annan gård i Västerljung.

Förra ägaren har en gång för väldigt länge sen plöjt upp bondstigen, men det ångrade han då det inte växte bra i småsten.

Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Oavsett signalbild så har alltid spårfordon företräde. Så oavsett signalbild så skulle inte pansarterrängbilen ha varit på spårområdet när tåget anlände.
__________________
Senast redigerad av Tarv 2021-11-07 kl. 07:21.
Citera
2021-11-07, 10:15
  #223
Medlem
Axel61s avatar
Såå militären kan rekvirera nyckel från trafikverket och köra där, status qou alltså.
Citera
2021-11-07, 11:13
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Såå militären kan rekvirera nyckel från trafikverket och köra där, status qou alltså.

Ja Armén skulle kunna kvittera ut en nyckel.
Fast bommen går inte att öppna när det är ett tåg på gång.
Skulle bommen vara öppnad när ett tåg kommer så går bommen ned.

Med
Citat:
Status Quo alltså
, menar du då denna passande låt?
https://www.youtube.com/watch?v=ObntvRcKMrE
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback