Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 10:09
  #1
Medlem
Som det lyder. ska köpa skärm snart och undrar o jag ska ha en med eller utan g-sync. vad gör g-sync egentligen? ska var 144hz
Citera
2017-09-26, 10:30
  #2
Medlem
mahutma_homos avatar
Det synkroniserar GPUs framerate med bildskärmens uppdateringsfrekvens. Ungefär som V-sync, där man låser uppdateringsfrekvensen i spel till bildskärmens maxfrekvens. Men G-sync ska vara lite mer adaptivt då det är mera hårdvaru-baserat

Hur det fungerar i praktiken kan jag inte svara på. Har inte provat själv.
Citera
2017-09-26, 10:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskelurrepro
Som det lyder. ska köpa skärm snart och undrar o jag ska ha en med eller utan g-sync. vad gör g-sync egentligen? ska var 144hz

G-sync är ett chip som sitter i skärmen.

Det chippet kommunicerar med nvidia grafikkorten och syncar hz:en mellan din skärm och din dator.

Säg tex att din dator har prestandan att mata ut 400hz, istället för att datorn "floodar" din skärm med hz och ökar risker för saker som screen tearing så säger G-sync till datorn att den skall köra i 144hz.

Samma sak gäller åt andra hållet, tex om din dator bara klarar av att köra 100hz, medans din skärm klarar av att köra i 144hz, så sänker skärmen sin hz till 100hz

G-sync är motsatsen till V-sync i princip.

V-sync = låser hz
G-sync = anpassar hz
Citera
2017-09-27, 10:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ampute
G-sync är ett chip som sitter i skärmen.

Det chippet kommunicerar med nvidia grafikkorten och syncar hz:en mellan din skärm och din dator.

Säg tex att din dator har prestandan att mata ut 400hz, istället för att datorn "floodar" din skärm med hz och ökar risker för saker som screen tearing så säger G-sync till datorn att den skall köra i 144hz.

Samma sak gäller åt andra hållet, tex om din dator bara klarar av att köra 100hz, medans din skärm klarar av att köra i 144hz, så sänker skärmen sin hz till 100hz

G-sync är motsatsen till V-sync i princip.

V-sync = låser hz
G-sync = anpassar hz
aha men gör inte lägre fps högre responstid? så varför ska den annpasa.
Citera
2017-10-19, 13:46
  #5
Medlem
Fishdickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskelurrepro
aha men gör inte lägre fps högre responstid? så varför ska den annpasa.

Det som gör gsync så underbart är att det tar bort all screen tearing och stuttering.
Tänk dig att du har en monsterdator som matar ut 100 bilder per sekund.
Men din skärm ligger på 60z och kanske bara kan visa dig 50 bilder per sekund.
(Påhitttade siffror)

Det betyder att datorn processerar bilden snabbare än skärmen kan visa, det är då du får enligt mig jobbigt "lag".
Alltså screentearing och stutter lag. Upplevelsen blir laggig och hackig.

Det Gsync gör är att säga åt grafikkortet hur många bildsignaler den skall skicka oavsett fps.

Hoppas du förstod min lilla förklaring.
Står själv inför valet och kvalet, då jag skall köpa en helt ny dator.
Jag hade köpt en Gsync skärm tror jag om de inte kostade runt 5000kr.
Synd att dom är så jäkla dyra. Men många säger det är värt det. Upp till var och en.


Har du ett AMDkort finns Freesync som är deras motsvarighet till gsync och kostar inte alls lika mycket.
Är dock inte påläst hur bra just Fsync är kontra gsync. Någon som vet? Är lite nyfiken ang det jag med.
Citera
2017-10-20, 10:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishdicks
Det som gör gsync så underbart är att det tar bort all screen tearing och stuttering.
Tänk dig att du har en monsterdator som matar ut 100 bilder per sekund.
Men din skärm ligger på 60z och kanske bara kan visa dig 50 bilder per sekund.
(Påhitttade siffror)

Det betyder att datorn processerar bilden snabbare än skärmen kan visa, det är då du får enligt mig jobbigt "lag".
Alltså screentearing och stutter lag. Upplevelsen blir laggig och hackig.

Det Gsync gör är att säga åt grafikkortet hur många bildsignaler den skall skicka oavsett fps.

Hoppas du förstod min lilla förklaring.
Står själv inför valet och kvalet, då jag skall köpa en helt ny dator.
Jag hade köpt en Gsync skärm tror jag om de inte kostade runt 5000kr.
Synd att dom är så jäkla dyra. Men många säger det är värt det. Upp till var och en.


Har du ett AMDkort finns Freesync som är deras motsvarighet till gsync och kostar inte alls lika mycket.
Är dock inte påläst hur bra just Fsync är kontra gsync. Någon som vet? Är lite nyfiken ang det jag med.
jadå tack så mycket
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback