Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-25, 21:45
  #1
Medlem
Av någon anledning känner jag mig orolig varje dag jag ska gå till jobbet och inför nya uppgifter. Jag klarar dock dessa bra så vet inte varför jag oroar mig. Min oro gör också att jag är mer introvert och inåtvänt samt skapar mig själv en stress trots att det egentligen inte är stressigt. Detta har pågått i flera månader.

De mest dokumenterade verkar vara Rosenrot som piggar upp och Johannesört som lugnar ner. Vad ska man ta eller finns det andra alternativ?
__________________
Senast redigerad av _x3m_ 2017-09-25 kl. 21:48.
Citera
2017-09-25, 23:27
  #2
Medlem
onelostsouls avatar
Knark
Citera
2017-09-25, 23:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Knark
Dock olagligt och väldigt beroendeframkallande.
Citera
2017-09-25, 23:44
  #4
Medlem
Provat nofap?
Citera
2017-09-28, 21:31
  #5
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Min oro gör också att jag är mer introvert och inåtvänt samt skapar mig själv en stress trots att det egentligen inte är stressigt. Detta har pågått i flera månader.

De mest dokumenterade verkar vara Rosenrot som piggar upp och Johannesört som lugnar ner. Vad ska man ta eller finns det andra alternativ?

I sommras odlade jag sibirisk hjärtstilla och te på den färska växten var bra! I USA kallas den Motherwort för att effekten liknar den av en kärleksfull mor!
Den som är älskad kan vara sig själv!

Hjärtstilla fungerar bra som te färsk, men inte torkad. Ska man spara till vintern är bäst att göra en tinktur på växten d v s en inläggning i alkohol. Kanske går det att köpa en tinktur och ta några droppar varje dag i ett glas vatten.

Jag sparade frön och ska odla mer nästa sommar!
Citera
2017-10-21, 22:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
I sommras odlade jag sibirisk hjärtstilla

Var köper man det?

Gjorde en google på växten. Vad gör du TE på? Bladen, allt?
__________________
Senast redigerad av _x3m_ 2017-10-21 kl. 22:03.
Citera
2017-11-14, 18:33
  #7
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Var köper man det?

Gjorde en google på växten. Vad gör du TE på? Bladen, allt?

Frö på sibirisk hjärtstilla finns på flera olika fröfirmor men jag köpte mina från impecta.

Jag gjorde te på hela växten ovan jord (inte rötterna). Jag rullade ihop själkar och blad till ett "paket" som jag skar fint i små tunna bitar (1-2 dl) som jag lade i tekannan och hällde på kokande vatten. Sedan fick det dra någon halvtimme innan jag började dricka. Växterna låg kvar i kannan till dess allt var uppdrucket.
Citera
2017-11-19, 20:13
  #8
Medlem
Efter att ha varit allmänt oföretagsam ett tag och ändå rastlös, började jag med Hypermin som är ett johannesörtbaserat medel. Efter 2 doser gick jag till gymmet före jobbet...men kände mig hela tiden lugn, glad och fokuserad. Och i kontakt med mittinre, hade helt klart för mig vad jag stod, bevekelsegrunder och översikt över möjliga utfall/risker i jobbet.
En arbetskamrat rådde mig att testa Rosenrot. Enligt henne blev man skärpt och fokuserad av den.
Just den effekt som JÖ hade på mig. Däremot blev jag okoncentrerad och förlorade det tillförsiktsfulla lugn jag haft innan.
Var jag en person som igrunden mådde bättre på antidepressiva, än på adaptogener vilket min kompis gjorde?
Eftersom det är ganska dyra preparat är det bra att veta innan vilket man passar för.
Men ta inget av dessa piller efter kl 18 om ni inte vill vara vakna större delen av natten!
Citera
2017-11-21, 23:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Av någon anledning känner jag mig orolig varje dag jag ska gå till jobbet och inför nya uppgifter. Jag klarar dock dessa bra så vet inte varför jag oroar mig. Min oro gör också att jag är mer introvert och inåtvänt samt skapar mig själv en stress trots att det egentligen inte är stressigt. Detta har pågått i flera månader.

De mest dokumenterade verkar vara Rosenrot som piggar upp och Johannesört som lugnar ner. Vad ska man ta eller finns det andra alternativ?
Vill du verkligen förstå och lära dig varför? Kolla in ayurveda. Kinesisk medicin är också bra, men ayurveda är än mer basic och enkel. Lättare att ta till sig om man inte vill undersöka mycket, antar jag.

Låt någon som praktiserar någon av dessa undersöka dig, och följ sedan deras råd, om du inte är villig att lägga ner jobbet att undersöka dem själv och själv lära dig hur du ska göra. Detta kan innebära en del jobb.

Ashwagandha och ginseng är annars bara två bra startörter. Och med vissa, och med rätt, örter, kan man antagligen komma långt. Men förmodligen finns det fler saker du skulle behöva kika över om du vill få en sann och verklig förändring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback