Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-25, 14:54
  #1
Medlem
Freedom Fighters avatar
Hej!

Ska kompilera en linux-kärna, och jag behöver säkerställa att en specifik kernelmodul kommer med vid kompileringen av den nya kerneln. Modulen finns ej med i min nuvarande kernel. Hur skall jag bära mig åt?
Citera
2017-09-25, 15:25
  #2
Medlem
acuras avatar
Är det en extern modul som ska länkas in mot kärnan eller en del av kärnan som ska byggas som modul?

Bygger du lokalt för din egen maskin eller för något annat?

Om det är något i kärnan som ska vara som en modul och du bygger på och för din egen maskin så borde det bara vara att se till att du kör: make modules_install
Citera
2017-09-25, 16:12
  #3
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Är det en extern modul som ska länkas in mot kärnan eller en del av kärnan som ska byggas som modul?

Bygger du lokalt för din egen maskin eller för något annat?

Om det är något i kärnan som ska vara som en modul och du bygger på och för din egen maskin så borde det bara vara att se till att du kör: make modules_install
Alltså, det jag behöver göra är att se till att det finns stöd för NFS-server i den nya kärnan. knfsd.ko tror jag modulen heter. Den finns inte i min nuvarande kärna, men jag vill att min nya kärna ska ha den. Går det att statiskt bygga in modulen i kärnan? Det är på egen maskin jag bygger.
Citera
2017-09-25, 17:14
  #4
Medlem
fimbuls avatar
Nu var det ett antal år sedan jag rullade någon kernel själv, men på den tiden fanns make menuconfig alternativt make xconfig.
Där väljer du själv vad som ska kompileras in.
Citera
2017-09-26, 12:00
  #5
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Alltså, det jag behöver göra är att se till att det finns stöd för NFS-server i den nya kärnan. knfsd.ko tror jag modulen heter. Den finns inte i min nuvarande kärna, men jag vill att min nya kärna ska ha den. Går det att statiskt bygga in modulen i kärnan? Det är på egen maskin jag bygger.
Ja det ska bara vara att konfigurera den som =y i din config.
Om det sedan är med kan du ju verifiera i /proc/config.gz
Citera
2017-09-26, 22:15
  #6
Medlem
Xploits avatar
Jag tror också att
Kod:
make menuconfig
är enklast. Då kan du interaktivt välja vad för komponenter du vill kompilera i din kernel, och även om du vill kompilera dem statiskt eller som moduler. Det kan vara lite svårt ibland att hitta i det väldiga trädet med alla tänkbara drivrutiner för mer eller mindre obskyra arkitekturer och hårdvara. Via / kan du söka i trädet; skriver jag /nfs i min kernel (4.12) finner jag flera versioner för NFS-serverstöd. Glöm inte
Kod:
make modules
make module_install
om du väljer att kompilera något som modul!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback