Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-17, 15:18
  #13
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Jag har aldrig sett svartmyror bygga stack. Varför detta intresse för myror?

Jag vill ju ha svar och eventuell information om vad det kan ha varit för myror.

Väldigt få tror mig utan hävdar att det är omöjligt att myrorna var svartmyror. Men det är så jag minns dem och det är bara omöjligt att de var skogsmyror.

Jag önskar jag hade bevis.
Citera
2018-09-23, 08:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Samlade upp myror från olika stackar och släppte de i andra stackar.

Släppte skalbaggar eller sniglar i myrstackar.

Vid ett tillfälle släppte vi ned skogsmyror i svartmyrstacken, det vart ett jävla hålligång.

släppte skogsmyror på ett svartmyrbo i en jordkant bredvid en sandlåda.

Giftattack

vi släppte ned skalbaggar i svartmyrstacken

Samma dag släppte vi ned ett gäng skalbaggar i en liten skogsmyrstack.
Ser du vad du gör?


Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Jag har aldrig sett svartmyror bygga stack. Varför detta intresse för myror?
Det är bra att du har intresse för myror.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Jag vill ju ha svar och eventuell information om vad det kan ha varit för myror.

Väldigt få tror mig utan hävdar att det är omöjligt att myrorna var svartmyror. Men det är så jag minns dem och det är bara omöjligt att de var skogsmyror.

Jag önskar jag hade bevis.
Det var inte svartmyror.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Stacken var till 100 % inte befolkad av skogsmyror.

Jag har funderat lite på om det kan ha varit svart slavmyra, men jag kan inte hitta någon information på om det bygger stackar de heller. Dessutom ska svart slavmyra vara drygt dubbelt så stor som svart trädgårdsmyra och det kan jag inte minnas att dessa myror var.
Jag kan nästan garantera att det inte var någon typ av svartmyra.
Citera
2018-09-23, 23:51
  #15
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80808
Ser du vad du gör?

Nej, vad menar du?



Citat:
Det är bra att du har intresse för myror.

Tack.


Citat:
Det var inte svartmyror.

Kanske inte, men de var små och svarta och definitivt myror.


Citat:
Jag kan nästan garantera att det inte var någon typ av svartmyra.

Nästan?
Citera
2018-09-23, 23:56
  #16
Medlem
Hyddan92s avatar
Någt jag aldrig någonsin gjorde var att ta och blanda dessa svartmyror som bodde i stack med svartmyror från en vägkant, jag har alltid bara antagit att de var detsamma men just det testade jag aldrig, så jag har inte sett dem samtidigt.

I skogen fanns det heller inga andra myror än skogsmyrorna, förutom väldigt små illröda djävlar jag hittade under en sten i en lös sandbrant en gång.

Och ännu mindre illgula myror som jag också hittade i lös sand i en skogskant under en grästuva. Men de två har jag bara sett en enda gång i mitt liv.
Citera
2018-09-23, 23:59
  #17
Medlem
Flammarions avatar
Giftatacken dödade stackens urinvånare (Formica Rufa) och övertogs sedan av några svartingar av släktet Lasius.

Mamma hade rätt när hon sa att det inte var stackens myror som invaderat hemmet. Vid den tidpunkten, alltså innan giftatacken befolkades stacken alltså av de vanliga rödsvarta, som brukar hålla sig i skogen.

Problem solved.
Tack o hej.
Citera
2018-11-09, 02:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Jag vill ju ha svar och eventuell information om vad det kan ha varit för myror.

Väldigt få tror mig utan hävdar att det är omöjligt att myrorna var svartmyror. Men det är så jag minns dem och det är bara omöjligt att de var skogsmyror.

Jag önskar jag hade bevis.

utan bevis tror jag dig inte.
Citera
2018-11-09, 03:17
  #19
Medlem
Utan att svära på korrektheten i TS' iakttagelser vill jag påstå att jag sett rätt aktningsvärda "stackar" bebodda av enbart svartmyror (exakt art ej bekant); men de har alltid bestått av jord (möjligen med någon stubbe i centrum) och brukar med tiden snarast övergå till grästuvor, till skillnad från det vi vanligen menar med "myrstackar" (bestående av barr och pinnar).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback