Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-25, 01:34
  #1
Medlem
Hyddan92s avatar
Hallå där Flashbackare med myrintresse nu har jag en tråd här som kan vara av intresse för er.

När jag var liten fanns det en myrstack nere i skogen utanför där jag bor, denna stack var byggd och bebodd av Svartmyror, identiska till de små jävlar som även bor i vägkanter, gräsmattor och ibland i vårt kök eller uterum.

Men när jag berättade detta nyligen för en vän med ett starkare myrintresse än mig så hävdade han med bestämdhet att Svart Trädgårdsmyra inte bygger stack. jag argumenterade emot och sade att jag fanimig såg dem med egna ögon.

Så vi konsulterade internet och se på fan, Svartmyror bygger inte stack, över huvud taget.

Ändock fanns denna stack av små svarta myror i en lagom stor stack något tätare byggd med spetsigare topp än vad jag vill minnas att pissmyror bygger.

Jag har läst lite om andra svarta myrarter, såsom svart slavmyra, men jag kan inte hitta någon konkret information huruvida de bor i stack, de verkar också bo i små samhällen, men denna stack innehöll väldigt många myror.

Så... vad är det som pågår? varför bodde dessa svartmyror i en stack?
__________________
Senast redigerad av Hyddan92 2017-09-25 kl. 01:38.
Citera
2017-09-25, 01:41
  #2
Medlem
dom håller på att para sig bror dom måste expandera familjeträdet
Citera
2017-09-25, 02:45
  #3
Medlem
"Pissmyror" aka rödmyror bygger inte heller stack utan gräver tunnlar i torra sandområden. Skogsmyror är nog de rödsvarta rackarna du åsyftar.

Svartmyror har jag aldrig sett bygga stack utan gör - som rödmyror - tunnlar i regnskyddade torra delar, gärna med en sten som tak.
Däremot kan jag tänka mig att om kolonin är riktigt stor och markens förutsättningar rätt så har de tunnlat runt så pass mycket och fraktat upp så otroligt stora mängder sand/grus att det ser ut som en liten stack. Vad som talar emot är att de bygger massvis med in/utgångar.

Nu är jag ingen myrexpert utan detta är
bara lite observationer från barnadomens dagar.
Citera
2017-09-25, 04:37
  #4
Avstängd
Plaguetongues avatar
dom kanske har vunnit på lotto och ville dra till med ett lyxhus


eller så tog du fel på myrart
Citera
2017-09-25, 05:42
  #5
Avstängd
Thunderultras avatar
Aldrig sett svartmyror bygga stack, kan bli en liten sandbula där dom håller på men ingen stack.


Sen visst är "Pissmyror" ett jävla roligt namn

- Jävla Pissmyror!
- Vi har Pissmyror på baksidan.
- Hur bekämpar man Pissmyror?

😎
Citera
2017-09-25, 12:36
  #6
Medlem
Det som skall dissekeras här är alltså TS minne, eftersom det blir allt vanligare med olika former av demenssjukdomar redan i ung ålder, så tror jag att vi satsar på det i detta fall
Citera
2018-05-14, 01:16
  #7
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det som skall dissekeras här är alltså TS minne, eftersom det blir allt vanligare med olika former av demenssjukdomar redan i ung ålder, så tror jag att vi satsar på det i detta fall

Det är fanimig inget fel på mitt minne, min bror kan intyga att denna stack var bebodd av svartmyror identiska med de man såg i diverse vägkanter och kök.

Jag minns specifikt en gång när jag inte var mer än 6 år gammal, jag och min bror gick upp väldigt tidigt på morgonen och beväpnade oss med en burk myrgift och tömde på stacken, anledningen var att en hel drös av likadana myror hade invaderat vårt kök och vi, i vår enfald, trodde att det var samma myror som bodde 25 meter från vårt hus nere i skogskanten.

Jag hade väldigt dåligt samvete efteråt då mor min var mycket missnöjd med vårt illdåd då hon förklarade att det knappast handlar om samma grupp myror.

Stacken överlevde cirkus 10 år till efter vår giftattack, och klarade av flera av våra andra små experiment...

Något jag även minns med klarhet är formen på stacken, den skilde sig på flera sätt från en typisk skogsmyrstack. T.ex. så var den tätare byggd, hade en spetsigare topp, var mindre än de större skogsmyrstackarna (men ingalunda liten) och hade en spetsigare topp, över huvud taget var den finare och jämnare.

I likhet med skogsmyrstackar så var den främst byggd av barr och kryllade av myrjävlar om man petade i den med en pinne.
Citera
2018-05-14, 01:27
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Det är fanimig inget fel på mitt minne, min bror kan intyga att denna stack var bebodd av svartmyror identiska med de man såg i diverse vägkanter och kök.

Jag minns specifikt en gång när jag inte var mer än 6 år gammal, jag och min bror gick upp väldigt tidigt på morgonen och beväpnade oss med en burk myrgift och tömde på stacken, anledningen var att en hel drös av likadana myror hade invaderat vårt kök och vi, i vår enfald, trodde att det var samma myror som bodde 25 meter från vårt hus nere i skogskanten.

Jag hade väldigt dåligt samvete efteråt då mor min var mycket missnöjd med vårt illdåd då hon förklarade att det knappast handlar om samma grupp myror.

Stacken överlevde cirkus 10 år till efter vår giftattack, och klarade av flera av våra andra små experiment...

Något jag även minns med klarhet är formen på stacken, den skilde sig på flera sätt från en typisk skogsmyrstack. T.ex. så var den tätare byggd, hade en spetsigare topp, var mindre än de större skogsmyrstackarna (men ingalunda liten) och hade en spetsigare topp, över huvud taget var den finare och jämnare.

I likhet med skogsmyrstackar så var den främst byggd av barr och kryllade av myrjävlar om man petade i den med en pinne.

Säker på att det var helsvarta myror? Skogsmyror har svarta huvuden och bakdelar, bara mitten/midjan är röd: https://www.youtube.com/watch?v=xZ2S8BIyw9Q
Citera
2018-05-14, 01:56
  #9
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Säker på att det var helsvarta myror? Skogsmyror har svarta huvuden och bakdelar, bara mitten/midjan är röd: https://www.youtube.com/watch?v=xZ2S8BIyw9Q

Ja, de var helsvarta och avsevärt mindre än skogsmyrorna.

En skogsmyra var cirka 3 gånger så lång som dessa svartmyror.

Utöver att vara små och svarta så hade de som två vaga grå ränder på bakkroppen, och var relativt satta i formen, alltså inte lika spretiga som skogsmyror.

EDIT: Faktum är att det var de första myror jag någonsin såg, jag minns än idag hur en kompis introducerade mig som liten för skogsmyror för första gången, de levde längre ned i skogen då.

Eller de första myrorna jag såg var inne i köket och på tomten men jag kan inte minnas några skillnader mellan dessa och stackmyrorna.
__________________
Senast redigerad av Hyddan92 2018-05-14 kl. 01:58.
Citera
2018-05-14, 02:01
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Ja, de var helsvarta och avsevärt mindre än skogsmyrorna.

En skogsmyra var cirka 3 gånger så lång som dessa svartmyror.

Utöver att vara små och svarta så hade de som två vaga grå ränder på bakkroppen, och var relativt satta i formen, alltså inte lika spretiga som skogsmyror.

EDIT: Faktum är att det var de första myror jag någonsin såg, jag minns än idag hur en kompis introducerade mig som liten för skogsmyror för första gången, de levde längre ned i skogen då.

Eller de första myrorna jag såg var inne i köket och på tomten men jag kan inte minnas några skillnader mellan dessa och stackmyrorna.

De du hade i köket var säkert svartmyror, de brukar hålla på med sådana hyss. Sedan kan du ju minnas fel gällande myrorna i stacken, själv minns jag inte jättedetaljerat sådant från tiden jag var sexåring. (Minns jag något är jag inte bombsäker på om jag minns rätt). Sannolikt minns du fel.
Citera
2018-05-14, 02:13
  #11
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De du hade i köket var säkert svartmyror, de brukar hålla på med sådana hyss. Sedan kan du ju minnas fel gällande myrorna i stacken, själv minns jag inte jättedetaljerat sådant från tiden jag var sexåring. (Minns jag något är jag inte bombsäker på om jag minns rätt). Sannolikt minns du fel.

Jag finner det otroligt, min bror minns detta också, och stacken fanns där under hela min barndom upp i yngre tonåren, jag var fascinerad av myror som barn och vi lekte en hel del med diverse myrstackar. Samlade upp myror från olika stackar och släppte de i andra stackar. Släppte skalbaggar eller sniglar i myrstackar. Vid ett tillfälle släppte vi ned skogsmyror i svartmyrstacken, det vart ett jävla hålligång. Svartmyran dog i högar men likt sovjet dränkte de skogsmyrorna med sin numerär.

Samma sak utspelade sig när vi släppte skogsmyror på ett svartmyrbo i en jordkant bredvid en sandlåda.

Kort efter giftattacken släppte vi ned skalbaggar i svartmyrstacken, väldigt få myror hade överlevt och de kunde inte rå på de stora skalbaggarna. Samma dag släppte vi ned ett gäng skalbaggar i en liten skogsmyrstack. Där blev de inte långlivade.

Stacken var till 100 % inte befolkad av skogsmyror.

Jag har funderat lite på om det kan ha varit svart slavmyra, men jag kan inte hitta någon information på om det bygger stackar de heller. Dessutom ska svart slavmyra vara drygt dubbelt så stor som svart trädgårdsmyra och det kan jag inte minnas att dessa myror var.
Citera
2018-05-14, 02:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Hallå där Flashbackare med myrintresse nu har jag en tråd här som kan vara av intresse för er.

När jag var liten fanns det en myrstack nere i skogen utanför där jag bor, denna stack var byggd och bebodd av Svartmyror, identiska till de små jävlar som även bor i vägkanter, gräsmattor och ibland i vårt kök eller uterum.

Men när jag berättade detta nyligen för en vän med ett starkare myrintresse än mig så hävdade han med bestämdhet att Svart Trädgårdsmyra inte bygger stack. jag argumenterade emot och sade att jag fanimig såg dem med egna ögon.

Så vi konsulterade internet och se på fan, Svartmyror bygger inte stack, över huvud taget.

Ändock fanns denna stack av små svarta myror i en lagom stor stack något tätare byggd med spetsigare topp än vad jag vill minnas att pissmyror bygger.

Jag har läst lite om andra svarta myrarter, såsom svart slavmyra, men jag kan inte hitta någon konkret information huruvida de bor i stack, de verkar också bo i små samhällen, men denna stack innehöll väldigt många myror.

Så... vad är det som pågår? varför bodde dessa svartmyror i en stack?

Jag har aldrig sett svartmyror bygga stack. Varför detta intresse för myror?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback