Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-24, 22:54
  #1
Medlem
Tjenare!

jag vill leva som bonde ge mig gärna tips på hur jag ska gå tillväga
jag har ett heltids jobb just nu men jag vill sträva högre och jag är inte ute efter dom stora pengarna
utan bara leva på gården resten av livet
Citera
2017-09-24, 22:57
  #2
Medlem
Jag fullt medveten om att det krävs stora pengar att starta det. om jag startar smått det som bekymrar mig mest är att ha råd med hyran. glömde tillägga det.
Citera
2017-09-24, 22:57
  #3
Medlem
köp en gård, och driv jordbruk eller skogsbruk eller en blanding av de båda,


problemet brukar ju vara att få ihop pengar till gården,
Citera
2017-09-24, 22:58
  #4
Medlem
franges avatar
Du kan ju börja med att skaffa en bondgård med ett antal hektar åkermark till.
Citera
2017-09-24, 23:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
köp en gård, och driv jordbruk eller skogsbruk eller en blanding av de båda,


problemet brukar ju vara att få ihop pengar till gården,

jag är intresserad av en gård som har tillhört en gammal släkting till mig från 1800 talet som även min morfar sålde för 50 år sedan. han visste inte hur han ville göra men man får se. kan tilläga att jag bor i norrland.
Citera
2017-09-24, 23:02
  #6
Medlem
huset och gården står och förfaller bara
Citera
2017-09-24, 23:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
jag är intresserad av en gård som har tillhört en gammal släkting till mig från 1800 talet som även min morfar sålde för 50 år sedan. han visste inte hur han ville göra men man får se. kan tilläga att jag bor i norrland.



okej norrland då är det ju helt andra pengar jämfört med södra sverige,

hur mkt mark och skog finns är det, hur mkt är redo att avverkas?

vad tror du priset hamnar på ?
Citera
2017-09-24, 23:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
okej norrland då är det ju helt andra pengar jämfört med södra sverige,

hur mkt mark och skog finns är det, hur mkt är redo att avverkas?

vad tror du priset hamnar på ?

vet inte riktigt men det är en åkermark rätt stor yta tydligen så hade gubben jag pratade med i telefon fått ett bud på 20.000 av nån kärring men frågade aldrig ifall det var för hela eller bara en bitmark. men alltså jag köper hellre en annan kåk och mak
Citera
2017-09-24, 23:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
vet inte riktigt men det är en åkermark rätt stor yta tydligen så hade gubben jag pratade med i telefon fått ett bud på 20.000 av nån kärring men frågade aldrig ifall det var för hela eller bara en bitmark. men alltså jag köper hellre en annan kåk och mak

med tanke på gubbens barnbarn så vettifan om dom säljer iväg det
Citera
2017-09-24, 23:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du kan ju börja med att skaffa en bondgård med ett antal hektar åkermark till.


ett hus åkermark, koser och höns ah det är en del jag måste läsa på.
Citera
2017-09-24, 23:21
  #11
Medlem
jag får nog börja smått. aldrig bra ide att gå all in
Citera
2017-09-25, 00:33
  #12
Medlem
Du kan ju börja anlägga din trädgård i största möjliga mån om du bor i villa. Det krävs enorma kunskaper för att uppnå optimala skördar samt att hjälpa grödorna till en optimal tillväxt. Bara hur man behandlar skadedjur, hur tätt grödor ska stå för att inte mögla, förstå vädret och väderprognoser i hur de kommer påverka din skörd.

Därutöver finns en hel jävla gård med maskiner som ska ses över. Piss-EU motarbetar dig också med sina regelverk. MP motarbetar dig eftersom du övergöder haven (med all konstgödsel du får skicka ut för att få en lönsam skörd).

Plugga hårt om grödorna, växelbruk, pollinering (som inte sköts av sig själv på stora fält) med mera och se om det inte är en övermäktig uppgift.
Jag brinner för odling men att driva jordbruk är mig en för stor uppgift och jag ids inte arbeta 7 dagar i veckan.

Norrland = Ännu svårare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback