Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-24, 22:11
  #1
Medlem
har beställt en 70cc Athena race cylinder till min älskade mt men har hört att kopplingen kan börja slira vid en soppas hög grad av trimning. Är det sant eller kan det funka att fortsätta med original koppling. Och om den börjar slira vad ska man göra, är det hårdare fjädrar som gäller eller vad ska man skaffa sig

Tack för svar
Citera
2017-09-24, 22:39
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
athena70cc kan räcka för att en originalkoppling ska slira och det finns flera alternativ för att styra upp det, atf-olja typ F/G, hårdare fjädrar, klass A lameller, bygga om kopplingen med en extra lamell eller byta koppling till en med 4 eller 5 lameller.

Hårdare fjädrar räcker till athena70cc.
Citera
2017-09-25, 08:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
athena70cc kan räcka för att en originalkoppling ska slira och det finns flera alternativ för att styra upp det, atf-olja typ F/G, hårdare fjädrar, klass A lameller, bygga om kopplingen med en extra lamell eller byta koppling till en med 4 eller 5 lameller.

Hårdare fjädrar räcker till athena70cc.

ok tack
Citera
2017-09-25, 10:37
  #4
Medlem
INTPs avatar
En frisk originalkoppling ska klara all effekt du kan få med köpetrim. Är lamellerna utslitna kan det däremot slira lite för lätt.
Citera
2017-09-25, 16:42
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En frisk originalkoppling ska klara all effekt du kan få med köpetrim. Är lamellerna utslitna kan det däremot slira lite för lätt.
Athena 70cc, jamarcol och 16mm förgasare räckte för att min koppling skulle slira, dock hade jag 25år gamla fjädrar som tappat en del spänst, flera millimeter kortare än specifikationen för nya fjädrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback