Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-11, 01:39
  #49
Medlem
Trillskes avatar
"Miljonär" måste ju finnas oerhört många av. Just i Sverige vetefan om inte folk köpt mer scams än Bitcoin dock. Enligt Avanza hade 50 000 köpt OneCoin. Inte intelligentaste samhället direkt.

Däremot är ju inte kruxet att köpa; det är att alla som köpt för $1 har fått höra hela omgivningen skrika att de måste sälja vid $5, $10, och vid $100 är det typ "om du inte säljer är du dum i huvudet!".

Och mitt i den omgivningen ska de tåla extrem volatilitet. Med andra ord, de flesta sålde nog snarare än blev miljardärer.
Citera
2018-01-11, 15:51
  #50
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullfitta
5 miljarder är ingen orimlig gissning. Att detta inte är mer känt är enligt mig helt oförståeligt.

Han gick in och köpte då coinsen var värda 3 dollar! Idag står det i 15000. 5000 gånger pengarna!
Han tog alla sina besparingar och maxxade ut sin kredit. Innan hade han tagit ett banklån på 1 miljon.

Det är inte helt långsökt att tänka sig att han smusslade undan pengar från alla donationer han fick, några år tidigare hade han frågat människor om donationer. Han har flera gånger uttryckt att den som inte bryter mot regler är en förlorare, jag anar ett visst normbrytande beteende.

Det handlar ENBART om vad man tror han köpte för. Jag menar att 100000 kr är lågt och 1 miljon är rimligt maxtak. Ta ingångsvärdet och gångra med 5000. Om 1 miljon, gångra med 5000! 5 miljarder svenska kronor!!!

För något år sedan gjorde han en förlust, då talade han om att han gjorde en förlust på "a shittone of money"*. 108 bitcoins förlorade han. Ha dock i åtanke att han sa att det var ett shittone of money när coinet bara stod i låt säga 1000 gånger pengarna. Hur ska man tolka det? Ser han 10000*108 som en shittone of money kan man undra, dock var detta innan det var dessa värden vi talar om idag. Ha i åtanke att han senaste året gjort den största vinsten, då det ökat mest nu.
Han sa att han hann ta ut de flesta av sina coins, om han förlorade 108 och menar att han fick ut de flesta så kan man undra vad "de flesta" betyder. Låt säga att han har 1000 coins, då snackar vi fortfarande 100 miljoner svenska kronor i dagens värde.

Ja jag har funderat på detta jättemycket, då jag är avundsjuk. Kommer ihåg när jag satt och var inne på silkroad och där fick reda på bitcoin, dock var jag så ung att jag inte ens hade en tusenlapp i handen visst jag kunde smsalånat men njaa. Det är mitt rättfärdigande.

Rick Falkvinge är med ALLRA HÖGSTA SANNOLIKHET EN MILJARDÄR!! Det är min uppfattning.

Han talade själv om bitcoin som en investering i paritet med Rockafella gjorde när de satsade allt på olja. Och han kan ha rätt, 5 miljarder är mycket men inte världsmycket. Om coinet dock går upp till de nivåerna han talar om, nämligen till miljoner då har han 500 miljarder och han är en av världens rikaste!

Japp sjukt, känner för att skära mig i handlederna, jag var sjukt nära på att satsa 50 000 kr 2010-2011 någonting, men blev avrådd från en polare... Känner dock en snubbe som fick en disk-crash på disken han hade sin bitcoin wallet och slängde disken, han hade varit miljonär idag om han hade behållit disken och restorat den hos företag som kan sånt.
Citera
2018-01-11, 15:54
  #51
Avstängd
Knullfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Japp sjukt, känner för att skära mig i handlederna, jag var sjukt nära på att satsa 50 000 kr 2010-2011 någonting, men blev avrådd från en polare... Känner dock en snubbe som fick en disk-crash på disken han hade sin bitcoin wallet och slängde disken, han hade varit miljonär idag om han hade behållit disken och restorat den hos företag som kan sånt.

50 miljoner är inget att skära sig över. hehe
2010 stod de väl ännu lägre än 3 dollar.

Jaja det är försent nu inget att hänga läppen över. Men kul är det att skiten idag går för 100laxar för en endaste lite coin när det var vad man fick 1 gram heroin för. Människor som spenderar att helt år för att få ihop de pengarna och så skulle det räckt med att man köpte lite coins tidigt, sedan är det sjukt att man får så mycket pengar för något som "bara anses vara värt". Jaja nog memd psykostankar från mig
Citera
2018-01-11, 16:16
  #52
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
"Miljonär" måste ju finnas oerhört många av. Just i Sverige vetefan om inte folk köpt mer scams än Bitcoin dock. Enligt Avanza hade 50 000 köpt OneCoin. Inte intelligentaste samhället direkt.

Däremot är ju inte kruxet att köpa; det är att alla som köpt för $1 har fått höra hela omgivningen skrika att de måste sälja vid $5, $10, och vid $100 är det typ "om du inte säljer är du dum i huvudet!".

Och mitt i den omgivningen ska de tåla extrem volatilitet. Med andra ord, de flesta sålde nog snarare än blev miljardärer.

OneCoin gick mig förbi, som dom flesta "förhoppningsvalutorna". Menar du att det var tydligt att det var ponzi (snabbgoogling), eller är det bara lätt för dig att sitta så här i efterhand och dumförklara dom som köpte?
Citera
2018-01-11, 17:46
  #53
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
OneCoin gick mig förbi, som dom flesta "förhoppningsvalutorna". Menar du att det var tydligt att det var ponzi (snabbgoogling), eller är det bara lätt för dig att sitta så här i efterhand och dumförklara dom som köpte?

Ja, det har varit tydligt sen dag 1 att onecoin är en scam som inte har något överhuvudtaget att göra med kryptovalutor.
Citera
2018-01-11, 20:01
  #54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
OneCoin gick mig förbi, som dom flesta "förhoppningsvalutorna". Menar du att det var tydligt att det var ponzi (snabbgoogling), eller är det bara lätt för dig att sitta så här i efterhand och dumförklara dom som köpte?
Det var scam i nivå med nigeriabrev. De körde samma taktik som den typen av scams: det lilla de skrev om blockchain var totalt bogus, de hade grammatik värre än google translate på facebook, felstavningar överallt (obv med flit) de sålde stulet "trading-material" de hade klippt ihop sjukt märkligt... osv.

Det vill säga det gamla knepet: hela poängen är att bara folk som är dumma i huvudet ska fastna för dessa människor ifrågasätter inget senare när de ska lasta upp mer och mer pengar, sälja konceptet vidare, kopplar inte att något är fuffens osv, kopplar inte in myndigheter; springer runt i eufori och tror att de ska bli rika.

Så om siffran på 50 000 svenskar stämmer... det vore en ny bottenivå för det här folkslaget. Det är åtminstone något år sedan, så det är mycket möjligt att inte ens 50 000 svenskar hade köpt Bitcoin.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-01-11 kl. 20:04.
Citera
2018-04-24, 11:43
  #55
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Däremot är ju inte kruxet att köpa; det är att alla som köpt för $1 har fått höra hela omgivningen skrika att de måste sälja vid $5, $10, och vid $100 är det typ "om du inte säljer är du dum i huvudet!".

Och mitt i den omgivningen ska de tåla extrem volatilitet. Med andra ord, de flesta sålde nog snarare än blev miljardärer.
Det där är nog det största problemet med Bitcoin.

Väldigt få förstår vad det faktiskt är de köper. Dollar och kronor är centraliserade, med en i det närmaste en oändlig tillgång och är (därför) extremt inflations-utsatt och dessutom föremål för manipulation av stater och ekonomisk världselit. Bitcoin är det rakt motsatta. Och trenden är kristallklar; det blir dyrare och dyrare att köpa in sig i framtiden.

Hodlare räknar därför inte förmögenhet i fiatvaluta utan i Bitcoin. Köper man (BTC) vid 10 och säljer vid 20 gör man inte vinst förens man köper tillbaka vid 15.
Citera
2018-05-31, 13:53
  #56
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Det där är nog det största problemet med Bitcoin.

Väldigt få förstår vad det faktiskt är de köper. Dollar och kronor är centraliserade, med en i det närmaste en oändlig tillgång och är (därför) extremt inflations-utsatt och dessutom föremål för manipulation av stater och ekonomisk världselit. Bitcoin är det rakt motsatta. Och trenden är kristallklar; det blir dyrare och dyrare att köpa in sig i framtiden.

Hodlare räknar därför inte förmögenhet i fiatvaluta utan i Bitcoin. Köper man (BTC) vid 10 och säljer vid 20 gör man inte vinst förens man köper tillbaka vid 15.
HODL:are är fortfarande rika! Spelar ingen roll att det faller!!
Citera
2018-06-01, 00:35
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Har inte cashat ännu å tänker inte göra på ett bra tag men portföljen visar 7-siffrigt iaf!

Står den fortfarande på 7-siffrigt efter kallduschen?
Tänker köpa på mig Bitcoin certifikat som följer värdet
på bitcoin. Orkar inte hålla på med en massa wallets och
lösenord....
Citera
2018-06-01, 06:51
  #58
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Står den fortfarande på 7-siffrigt efter kallduschen?
Tänker köpa på mig Bitcoin certifikat som följer värdet
på bitcoin. Orkar inte hålla på med en massa wallets och
lösenord....
Haha, näe nu är det sexsiffrigt som gäller.. har dock pytsat ut en hel del i gpu-riggar och annat!

Men ja, är en skaplig bit kvar till ath! 😂😂
Citera
2018-06-01, 09:00
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullfitta
Hehe sa du väl 2011 också.

Själv går jag nog all in. Falkvinge säger att bitcoim kommer gå upp 100 gånger mer.

Och tror en miljardärs åsikt i frågan är liiite bättre än människor som sedan dag 1 har sagt nejnejnje

Om han falkvinge tror att BTC kommer gå upp 100x är han en idiot. När du skrev ditt inlägg låg bitcoin på ca 14k med 240b USD i market cap om vi räknar lite nu 240.000.000.000*100=240.000.000.000.000 alltså bitcoin måste få en market cap på 240 triljarder dollar (240*1000 miljarder USD). Om man jämför det med USA's totala GDP som var på 18.7 triljarder förstår nog vilken vettig människa som helst att det inte kommer hända!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback