Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-24, 13:35
  #1
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Har nyligen packat upp min gamla dator, som legat i träda under ett par års tid. Lite optimistisk införskaffade jag Total War Warhammer igår, och installerade spelet.

Tyvärr flyter spelet inte jättebra, och framförallt hänger sig datorn ganska ofta. Skulle därför behöva lite hjälp att lokalisera och eventuellt åtgärda problemet.

Datorn är en följande;
Core i7-4770K @ 3,5 Ghz. Moderkortet är ett Asus Z78-A.
16 GB minne och 2 st ATI Radeon 5870 i Crossfire.
Nätagget är corsair 850 W och kylare Noctua NH-D15.
Chassi är Antec 400.

När jag startar varnar spelet för att jag har gamla drivrutiner. Samtidigt har jag ATI Cataclyst 15.7.1 vilket jag tror är de nyaste för mina (gamla) grafikkort.

Hur kan jag gå tillväga och felsöka? Vilka komponenter kan vara för gamla och vad borde dessa ersättas med? Alla tips och råd välkomna!
Citera
2017-09-24, 14:47
  #2
Medlem
vreksolteos avatar
Många nya spel stödjer inte SLI/Crossfire, i många spel får man sämre resultat än med ett grafikkort. Jag hade testat att slå av ett och se hur det går.

Edit: Låter också som ett vram problem, spelet tuggar vram och du får slut på det. Vilket leder till stuttering. Iofs inte så konstigt när kortet är 8år gammalt. Minimum per kort idag brukar ligga på 3gig per kort, rekommenderar i alla fall 4gig per kort.
__________________
Senast redigerad av vreksolteo 2017-09-24 kl. 14:51.
Citera
2017-09-24, 15:38
  #3
Medlem
Jag skulle börja med att göra en ominstallation av OS och alla drivrutiner så du får en clean början.
Citera
2017-09-24, 19:36
  #4
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
Många nya spel stödjer inte SLI/Crossfire, i många spel får man sämre resultat än med ett grafikkort. Jag hade testat att slå av ett och se hur det går.

Edit: Låter också som ett vram problem, spelet tuggar vram och du får slut på det. Vilket leder till stuttering. Iofs inte så konstigt när kortet är 8år gammalt. Minimum per kort idag brukar ligga på 3gig per kort, rekommenderar i alla fall 4gig per kort.

Tack för ditt svar! Angående SLI/Crossfire så verkar det funka mindre bra. Jag laddade ner nya drivrutiner (ATI Catalyst 15.7.1) och efter att jag installerade slocknade plötsligt 1 av mina 2 skärmar. Jag gissade att det blev något knas med just Crossfire, så jag kollade med GPU-z och såg att crossfire var disabled.

Kollade jag catalyst control center så stod den på 'Enabled'. Provade att ändra till 'disabled' och vips startade skärm nummer 2 igen.

Jag gissar att du har rätt vad gäller mina grafikkort. De kort jag har ligger på 1 gb / kort. Har du någon rekommendation kring nytt grafikkort?

Mycket hinner hända på 2 år märker jag. Övriga komponenter, hur ouppdaterade skulle du säga att de är?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback