Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-10-07, 22:09
  #61
Medlem
Swe1227s avatar
Jag vet att det är ett jävla fokus på kalorier ut/in. Men det sägs att om man har rätt phvärde i kroppen så kommer man till slut hamna på sin idealvikt. Grönsaker har högt phvärde (basiskt) och kommer kompensera för den sura mat vi annars till övervägande del äter.
Citera
2017-10-07, 22:21
  #62
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag vet att det är ett jävla fokus på kalorier ut/in. Men det sägs att om man har rätt phvärde i kroppen så kommer man till slut hamna på sin idealvikt. Grönsaker har högt phvärde (basiskt) och kommer kompensera för den sura mat vi annars till övervägande del äter.

Är du frisk så sköter kroppen Ph-balansen utmärkt själv, vilket gör att ph-värdet varken blir för högt eller lågt, även om frukt och grönsaker självklart bör ingå i kosten.
Citera
2017-10-08, 10:40
  #63
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är du frisk så sköter kroppen Ph-balansen utmärkt själv, vilket gör att ph-värdet varken blir för högt eller lågt, även om frukt och grönsaker självklart bör ingå i kosten.

att äta fel kost är ett bra sätt att se till att kroppen inte klarar av att rensa ut allt det nödvändiga avfall (sur kemi) som bildas i vanliga fall (cellandning, muskelrörelser etc) utöver det som skapas av den syrebildande mat man stoppar i sig. njurarna kan bara hantera så mycket, och till slut slutar de fungera som de ska, med följden att avfall/syror lagras på olika ställen i kroppen, och lymfkärl täpps till. detta leder till inflammation, vilket till slut leder till allvarligare problem. inte svårt att förstå hur cystor/tumörer kan bildas på detta sätt.

hur neutraliserar man en syra? med en bas.
Citera
2017-10-08, 11:47
  #64
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefahrenheit
att äta fel kost är ett bra sätt att se till att kroppen inte klarar av att rensa ut allt det nödvändiga avfall (sur kemi) som bildas i vanliga fall (cellandning, muskelrörelser etc) utöver det som skapas av den syrebildande mat man stoppar i sig. njurarna kan bara hantera så mycket, och till slut slutar de fungera som de ska, med följden att avfall/syror lagras på olika ställen i kroppen, och lymfkärl täpps till. detta leder till inflammation, vilket till slut leder till allvarligare problem. inte svårt att förstå hur cystor/tumörer kan bildas på detta sätt.

hur neutraliserar man en syra? med en bas.

Att en ensidig kost som inte innehåller bland annat frukt och grönt skulle påverka hälsan negativt i längden är det nog ingen som säger emot. Äter man en varierad kost, enligt kostråden, med frukt och grönt så behöver man inte oroa sig över ph-balansen i kroppen.
Citera
2017-10-08, 11:49
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haneslupa
Insåg precis att jag ätit 1 kilo grönsaker idag + en burk kidneybönor + 1 burk kokosmjölk.
Kommer mitt intag idag påverka min vikt?

Har precis slutat äta socker (2 veckor sen) och idag ville jag hetsäta så hetsåt grönsaksgryta.
Nu till frågan: Var detta en idiotisk handling av mig eftersom jag bantar i vanliga fall?

1Kg grönsaker är ungefär 400-600 kcal...Mer frågor på det?

Läs innehållsförteckningen.
Citera
2017-10-08, 11:51
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefahrenheit
att äta fel kost är ett bra sätt att se till att kroppen inte klarar av att rensa ut allt det nödvändiga avfall (sur kemi) som bildas i vanliga fall (cellandning, muskelrörelser etc) utöver det som skapas av den syrebildande mat man stoppar i sig. njurarna kan bara hantera så mycket, och till slut slutar de fungera som de ska, med följden att avfall/syror lagras på olika ställen i kroppen, och lymfkärl täpps till. detta leder till inflammation, vilket till slut leder till allvarligare problem. inte svårt att förstå hur cystor/tumörer kan bildas på detta sätt.

hur neutraliserar man en syra? med en bas.

Du är definitionen på en person som tror sig veta någonting men som inte har märkt att all information som du besitter kommer ifrån bloggar.
Du använder ord som "avfall" och "syror" sen slänger du in ord som du tycker är "stora ord" som tex cellandning eller lymfkärl. Hela din text bara skriker inkompetens och okunskap.

Plocka upp lite riktiga böcker och läs några tusen sidor.
Citera
2017-10-08, 11:54
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag vet att det är ett jävla fokus på kalorier ut/in. Men det sägs att om man har rätt phvärde i kroppen så kommer man till slut hamna på sin idealvikt. Grönsaker har högt phvärde (basiskt) och kommer kompensera för den sura mat vi annars till övervägande del äter.

Med den logiken så är det väl bara att käka några matskedar kaustiksoda per dag så blir alla tjockisar smala inom loppet av några veckor?

Inkompetensen i den här tråden är så deprimerande. Läs på om kroppens buffertsystem plz. Du kan börja på wikipedia och sen röra dig mot svårare texter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Acid%E...se_homeostasis
tex
Citera
2017-10-08, 11:57
  #68
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att en ensidig kost som inte innehåller bland annat frukt och grönt skulle påverka hälsan negativt i längden är det nog ingen som säger emot. Äter man en varierad kost, enligt kostråden, med frukt och grönt så behöver man inte oroa sig över ph-balansen i kroppen.

allt handlar om hur summan av det du stoppar i kroppen påverkar den. blir det mesta surt så bidrar du till att försura kroppen.
Citera
2017-10-08, 12:04
  #69
Medlem
ArneFagers avatar
Du skriver att du bantar i vanliga fall? Om du bantar hela tiden utan att uppnå resultat så fungerar det väl inte?
Citera
2017-10-08, 12:24
  #70
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefahrenheit
allt handlar om hur summan av det du stoppar i kroppen påverkar den. blir det mesta surt så bidrar du till att försura kroppen.

En frisk kropp "försuras" inte vid en normal blandad kost, som sagt, att en näringsfattig kost påverkar hälsan negativt är det ingen som säger emot.
Citera
2017-10-08, 12:33
  #71
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
En frisk kropp "försuras" inte vid en normal blandad kost, som sagt, att en näringsfattig kost påverkar hälsan negativt är det ingen som säger emot.

det är precis vad den gör, då det "normala" i det här samhället är en extremt syrebildande kost.

sen kan man ju diskutera hur många som är friska.
Citera
2017-10-08, 14:10
  #72
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Men det är de facto så att stärkelse omvandlas till socker i kroppen. Det är simpel fakta på grundskolenivå, att stärkelse bryts ned till glukos.

Det som är faktum är att stärkelse omvandlas till glukos, vilket jag har hävdat hela tiden. Det är ni efterblivna jävlar som fortsätter argumentera semantik "neeej, stärkelse blir socker i magen!!!!!111"
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback