Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-23, 17:32
  #1
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Jag har ett tag nu varit ganska då slö när det kommer till läsningen och jag vill komma någonstans i böckerna igen. Varför dör läslusten? Det känns ibland hårdare för mig att få läsa. Det tar emot och blir kämpigt. Det är vill säga mycket frustrerande för jag vill så gärna läsa mina böcker utan dessa störande idéer mitt huvud för.

När er läslust dog ut hur gjorde ni då när ni fick tillbaka den? Varför slutade ni läsa en stund?
Citera
2017-09-23, 17:36
  #2
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har ett tag nu varit ganska då slö när det kommer till läsningen och jag vill komma någonstans i böckerna igen. Varför dör läslusten? Det känns ibland hårdare för mig att få läsa. Det tar emot och blir kämpigt. Det är vill säga mycket frustrerande för jag vill så gärna läsa mina böcker utan dessa störande idéer mitt huvud för.

När er läslust dog ut hur gjorde ni då när ni fick tillbaka den? Varför slutade ni läsa en stund?
Det kan vara värt att pröva läsa något, för dig, lättsmält och banalt men ändå underhållande nog för att avsluta. Poängen är att göra läsningen i sig till en vana, oavsett vad det är.
Citera
2017-09-23, 17:39
  #3
Medlem
Ljudböcker! Jag hade en lång period utan att läsa något, sedan hittade jag ljudböcker och grejen att man kan göra annat samtidigt som man lyssnar på en bok gjorde att jag även fick tillbaka den vanliga läslusten.
Citera
2017-09-23, 17:40
  #4
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Det kan vara värt att pröva läsa något, för dig, lättsmält och banalt men ändå underhållande nog för att avsluta. Poängen är att göra läsningen i sig till en vana, oavsett vad det är.
Jag läser väl inte allt för lättsmälta böcker, jag läser mycket böcker som Stephen King har skrivit och andra kända författare. Det är sällan jag läser någonting lättsmält.
Citera
2017-09-23, 17:42
  #5
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag brukar bara acceptera att min läslust är låg eller obefintlig om den är det. Vilket den är periodvis. Du får det att låta som att läsning är ett tvång och att man bör ha skuldkänslor om man inte gör det. Har man ingen lust så har man inte det, helt enkelt. Jag har haft perioder då min läslust har varit så hög (samt att jag har haft så mycket tid) att jag har läst flera skönlitterära böcker i veckan. Andra perioder har jag haft tid, men ingen lust att läsa och för tillfället har jag helt enkelt ingen tid till det.
Citera
2017-09-23, 17:47
  #6
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag brukar bara acceptera att min läslust är låg eller obefintlig om den är det. Vilket den är periodvis. Du får det att låta som att läsning är ett tvång och att man bör ha skuldkänslor om man inte gör det. Har man ingen lust så har man inte det, helt enkelt. Jag har haft perioder då min läslust har varit så hög (samt att jag har haft så mycket tid) att jag har läst flera skönlitterära böcker i veckan. Andra perioder har jag haft tid, men ingen lust att läsa och för tillfället har jag helt enkelt ingen tid till det.

Jag har sett läsning som en grej som jag försöker fortsätta med, ja det blir lite tvång och man vill vara lite enveten och läsa och förstår gör jag för det mesta och jag gillar att lära mig saker.

Det ska dock inte tynga mig.
Citera
2017-09-23, 18:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag läser väl inte allt för lättsmälta böcker, jag läser mycket böcker som Stephen King har skrivit och andra kända författare. Det är sällan jag läser någonting lättsmält.

Stephen King måste väl räknas som relativt lättsmält?

Hursomhelst har jag samma problem själv. Har ingen bra lösning. Möjligtvis droger, men det har vissa baksidor vad gäller uthålligheten.

Variera genre? Kommer ihåg att jag läste Zlatan-boken i ett sträck, och även Agassis "Open" gick mycket snabbt. Beror ju på intresse, men kanske nån självbiografi av nån inom nått intressant område.

Läs på annat språk. Kanske ett du inte är asbra på, så kan känns det som du gör dubbel nytta.

Gå på kioskvältare typ Dan Brown för att få in vanan, och sen gå vidare till bättre grejer. Fast du verkar ju redan ha vanan.

Hörböcker, som redan nämnts, är ett schysst komplement.

Men det är fan svårt. Har själv väldigt svårt att sträckläsa över flera timmar.
Citera
2017-09-23, 18:49
  #8
Medlem
Släng din smartphone så ska du se att du hittar tillbaka.
Citera
2017-09-23, 19:02
  #9
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Med tanke på det här inlägget (FB) Stephen King, så kanske du helt enkelt inte har funnit en bok som intresserar dig för tillfället? Att fortsätta att läsa en bok som man redan har konstaterat inte intresserar en låter ju inte som ett bra recept på ökad läslust.

Ovanstående är anledningen till att jag är väldigt selektiv när det kommer till skönlitteratur. Jag har läst mycket i mitt liv, men urvalsprocessen innan jag faktiskt öppnar en bok, påbörjar och fullföljer läsningen av den är ganska snäv. Med andra ord: Jag läser inte böcker som jag inte tror att jag kommer att gilla.

Du kanske bör göra en "läskarta" eller liknande. Jag vet inte om det finns något sådant begrepp, men skriv ner ett par genrer inom litteratur som du har funnit särskilt intressanta tidigare. Teckna upp en bild med hierariskt uppbyggda kategorier. Genre---->Författare---->Verk. Försök bilda dig en uppfattning om någon sorts övergripande mönster gällande vad som har tilltalat dig tidigare och använd någon av rekommendationstrådarna här i forumet för att få tips om liknande verk.
Citera
2017-09-23, 21:10
  #10
Medlem
Kebabfysikers avatar
Den brukar komma av sig själv. Har man inte läst på ett tag och sätter sig i soffan med en bok kan man återigen inse hur soft det är att läsa.
Citera
2017-09-23, 21:55
  #11
Medlem
oshin.cantwells avatar
Få tillbaka läslust? Kanske med samma recept som man får tillbaka all form av lust. (FB) Inte runka under 2017! Join in fram till 31/12
Citera
2017-09-24, 14:10
  #12
Medlem
Tror många har en överdriven respekt för böcker och känner att de måste läsa ut de böcker de tar sig an. Det är faktiskt bara papper med tecken på, och betyder ju faktiskt i sig ingenting förrän det som står där ger genklang hos dig själv. Det är inget misslyckande att tycka en bok är tråkig eller inte ger något. Testa nåt annat om det inte passar.

Tror mer än halva min bokhylla är böcker jag knappt ens lästa första sidan av. Känner inte dåligt samvete alls över detta. På alla böcker jag läser ut går minst fem jag inte läser ut, och jag jobbar med litteratur.

Det är som med livet, många är de böcker som de dagar du inte riktigt kunnat uppskatta. Varför skulle en Dostojevskj eller Vergilius eller Dante i någon avsevärd mening vara bättre än en stressig och gråmulen måndagsmorgon i september?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback