Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-23, 16:58
  #1
Medlem
Hej jag har en stuga där jag har en 4g bredband.
Jag kör med en 4G-AC55U problemet med den är att den tappar internet i bland och jag måste starta om den.
Det är inge bra för jag har så att jag kan starta värmen på fjärr via internet.
Och det är för långt att åka för att starta värmen och jag gillar att ha varmt när jag kommer dit.

Så vad jag behöver är en grej som känner av när internet är tappat och bryter strömmen 1 min till routern.

Finns det något sådant?
Kan tänka mig att bygga en med en Rassbery PI och en fjärrbytare men föredrar en färdig grej som kan göra det.
Citera
2017-09-23, 17:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Hej jag har en stuga där jag har en 4g bredband.
Jag kör med en 4G-AC55U problemet med den är att den tappar internet i bland och jag måste starta om den.
Det är inge bra för jag har så att jag kan starta värmen på fjärr via internet.
Och det är för långt att åka för att starta värmen och jag gillar att ha varmt när jag kommer dit.

Så vad jag behöver är en grej som känner av när internet är tappat och bryter strömmen 1 min till routern.

Finns det något sådant?
Kan tänka mig att bygga en med en Rassbery PI och en fjärrbytare men föredrar en färdig grej som kan göra det.

Köp ett bättre modem?
Citera
2017-09-23, 17:02
  #3
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Hej jag har en stuga där jag har en 4g bredband.
Jag kör med en 4G-AC55U problemet med den är att den tappar internet i bland och jag måste starta om den.
Det är inge bra för jag har så att jag kan starta värmen på fjärr via internet.
Och det är för långt att åka för att starta värmen och jag gillar att ha varmt när jag kommer dit.

Så vad jag behöver är en grej som känner av när internet är tappat och bryter strömmen 1 min till routern.

Finns det något sådant?
Kan tänka mig att bygga en med en Rassbery PI och en fjärrbytare men föredrar en färdig grej som kan göra det.


Vad jag vet så finns ingen sådan funktion, där emot brukar det finnas en automatisk omstart av routern varje natt...då kommer den igång i alla fall.
Citera
2017-09-23, 17:08
  #4
Medlem
BNCs avatar
Med någon router som kan köra openWRT, dd-WRT eller annat "upplåst" linux så är det ju inga problem att ordna med något enkelt litet script.
Citera
2017-09-23, 17:40
  #5
Medlem
Har en raspberry liggande så tror jag köper en Tellstick Duo och följer detta från en som haft liknade problem.

http://tomasheed.se/2017/04/tellstick-duo-raspberry-pi/

Vill tacka för svaren.
Men som ni kan se så ägnande jag tiden till google och hittade en färdig lösningen där.
Ingen färdig grej men all kod man behöver för att fixa det men en PI och en Tellstick Duo.
Så jag delar med mig av den här.
__________________
Senast redigerad av torba 2017-09-23 kl. 17:59.
Citera
2017-09-23, 17:55
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Låter som att du också borde investera i en ny router eller ta reda på den faktiska orsaken till att det blir sådär. Förmodligen ett problem med tilldelningen av din IP-adress.

Men du kan ordna, något som kan kontrollera vägguttag. Så skickar du bara ett kommando att stänga av och sen starta strömmen till routern när internet förloras.
Citera
2017-09-23, 18:02
  #7
Medlem
Nix den tappar simkortet hittar igen det när man startar om.
Och jag har ett nytt sim.
Händer inte ofta typ var 4-5 vecka.
Hittade en lång tråd om det på ett annat forum där jag ej är medlem där var denna lösning.

Annars är det vanligaste med denna router att den tappar internet när den växlar från 4G till 3G eller tvärsom. Löses enkelt genom att låsa den på 4G.
Det hittar man hur mycket som helst om när man söker på google om "Asus 4G-AC55U tappar internet".
__________________
Senast redigerad av torba 2017-09-23 kl. 18:13.
Citera
2017-09-23, 18:17
  #8
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Jag hittade vad du i princip behöver.

https://shop.wireboot.com/

Verkar dock vara ett källarbolag som finansierats via Kickstarter så jag vet inte hur säkert det är att beställa därifrån och vad det skulle kosta med frakt och ev tull.

Annars finns också den här:

http://resetplug.com/

Ännu krångligare med kontaktstift och kanske 110v
Citera
2017-09-23, 18:38
  #9
Medlem
Har har använt 4G i sommar Tidigare har jag använt ett ADSL men telia har tagit bort den fasta koppartråd anslutningen där i obygden. ADSL funkade stabilt men hastigheten och pinget var kasst.
Fick typ 5 Mbit/s när jag betalade för 10 Mbits/s och ett ping 250(Bredbandskollen).
Med 4G får jag 35 Mbits/s och ett ping på 35.
Har numera under 3 km till masten för 5 år sedan var närmaste mast 10 km bort.
tog ADSL för 10-15 år sedan när jag provade med 3G på den tiden så funkade det inte provade med en riktantenn funkade fortfarande skit. så då tog jag ADSL:n funkade stabilt men långsamt.
__________________
Senast redigerad av torba 2017-09-23 kl. 18:49.
Citera
2017-09-29, 10:14
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Har en raspberry liggande så tror jag köper en Tellstick Duo och följer detta från en som haft liknade problem.

http://tomasheed.se/2017/04/tellstick-duo-raspberry-pi/

Vill tacka för svaren.
Men som ni kan se så ägnande jag tiden till google och hittade en färdig lösningen där.
Ingen färdig grej men all kod man behöver för att fixa det men en PI och en Tellstick Duo.
Så jag delar med mig av den här.

Ovan känns som en krånglig lösning på ett enkelt problem.

I ställer för att skaffa 2 yttre enheter (Pi och tellstick) så bör du fixa en router som gör detta själv. Det enda du behöver göra är att rulla på open-wrt på din router och skriva ett enkelt skript som du låter crotab köra var x:e minut

ping -c 1 ping.sunet.se > /dev/null 2>&1
if [ $? -ne 0 ]; then
reboot
fi


Dessutom känns det overkill att boota om routern, det låter mer som att det räcker med att starta om interfacet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback