Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-23, 16:52
  #1
Medlem
Jag ska sätta upp en spegel i hallen och några gardinstänger och behöver därför en borrmaskin. Jag har hittat två borrmaskiner (Bosch PBH 2100 RE & 2500 RE) som verkar bra och jag undrar vilken jag ska välja. Jag vill inte ha nått noname-skit från jula eller rusta utan en riktig borr från ett bra märke.
Citera
2017-09-23, 17:00
  #2
Medlem
Couplets avatar
Ska du borra mer sen, eller är det en sån där grej som kommer ligga tills om 5-6 år, när du ska sätta upp en ny tavla?

Bosch gör generellt ok hemmafixargrejer, men jag brukar föredra att hyra, om jag tycker att jag inte vill köpa det billigaste skitet och inte vill budgetera för riktig kvalitet. En hyrmaskin gör jobbet på halva tiden och kostar "inget" i jämförelse.

Priset på de maskiner du kollat på verkar ligga skäligt, så om du vill ha en så slå till. Du kan också kika lite på Ryobis grejer, det är ett prisvärt märke som har många användningsområden för samma batteri (vi har skruvdragare och grästrimmer, tex).
Citera
2017-09-23, 17:04
  #3
Medlem
BNCs avatar
Gröna Bosch är inte särskilt bra, vill nog påstå att tex. de röda Meec som säljs på Jula, klart billigare, är minst lika bra.

Köp en sån här:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...ammare-001099/

Billigare och *mycket* bättre drag (tredubbla slagkraften).
Citera
2017-09-23, 17:18
  #4
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Gröna Bosch är inte särskilt bra, vill nog påstå att tex. de röda Meec som säljs på Jula, klart billigare, är minst lika bra.

Köp en sån här:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...ammare-001099/

Billigare och *mycket* bättre drag (tredubbla slagkraften).

För betongväggar.
Citera
2017-09-23, 17:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ska du borra mer sen, eller är det en sån där grej som kommer ligga tills om 5-6 år, när du ska sätta upp en ny tavla?

Bosch gör generellt ok hemmafixargrejer, men jag brukar föredra att hyra, om jag tycker att jag inte vill köpa det billigaste skitet och inte vill budgetera för riktig kvalitet. En hyrmaskin gör jobbet på halva tiden och kostar "inget" i jämförelse.

Priset på de maskiner du kollat på verkar ligga skäligt, så om du vill ha en så slå till. Du kan också kika lite på Ryobis grejer, det är ett prisvärt märke som har många användningsområden för samma batteri (vi har skruvdragare och grästrimmer, tex).
Jag ska sätta upp några oljemålningar och TV-apparater på betongvägg och behöver även montera ett par plafonder (innertak i betong). Kommer behöva borra 20-30 hål i betongvägg och lika många i trä och gips och sedan kommer maskinen ligga i garderoben i några år. Planen är att köpa separat skruvdragare också men det blir senare av ekonomiska skäl och just nu vill jag ha en maskin som funkar överallt. Jag har riktat in mig just på Bosch eftersom det är ett europeiskt märke och jag litar inte på kedjornas egna märken.
Citera
2017-09-23, 21:42
  #6
Medlem
Du behöver dra i 5-6 skruv eller i värsta fall borra 5-6 hål, och sen inget mer? Idiot ! Du behöver ingen borrmaskin. Skruva med skruvmejsel eller låna en borrmaskin och skit fullständigt i fabrikatet.

Behöver du köpa en borrmaskin, för att du ska kanske göra lite mer än du skriver, så väljer du en av ett känt kvalitetsmärke. Meec hör definitivt inte dit, men det gör Bosch. Du får vad du betalar för, billiga grejer handlar inte bara om hur länge de håller utan också hur bra de är att använda, precision m.m.
Ju mer du ska använda den desto mer är det värt att betala. Som sagt för 5-6 hål betalar du noll och lånar en maskin.
Citera
2017-09-24, 02:47
  #7
Medlem
killawifes avatar
Beroende lite på vad det är för typ av vägg så är det inte säkert att en vanlig slagborrmaskin räcker till utan du kanske behöver en borrhammare. Hur som helst är det en enorm skillnad att borra med en slagborr jämfört med en borrhammare. Borrhammare borrar genom betong som om det vore smör medans med slagborren får man stå och mata.
Men som sagt, det är omöjligt att veta om du behöver en.
Hur som helst, för de behoven du har kan du gott köpa en billig borrhammare typ denna som är mycket prisvärd: http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...ammare-001106/

Eller denna om du vill ha ett bra märke: http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...mmare-001017/¨

De gör samma sak men det skiljer tusen spänn. Glöm inte att det är sds-fäste så köp några borr när du ändå är i butiken för det är inte alltid att rätt storlek medföljer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback