• 1
  • 2
2017-09-23, 15:17
Medlem
Passar det att blanda tonfisk och torsk i tillexempel en gryta?
Citera
2017-09-23, 15:45
Medlem
PTHJs avatar
Avser du tonfisk på burk eller hela bitar frusna eller färska?
Citera
2017-09-23, 15:49
Medlem
Jag menar tonfisk på burk.
Citera
2017-09-24, 00:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanishinggirl
Passar det att blanda tonfisk och torsk i tillexempel en gryta?

Citat:
Ursprungligen postat av Vanishinggirl
Jag menar tonfisk på burk.
Säger utan vidare kunskap i ämnet NEJ, Dom har hel olika smak, helt olika struktur och passar bäst tillsammans med helt olika smaker. Torsk passar till exempel bra med dillsmaker, äggsås och liknande, samtidigt som tonfisk till exempel passar med tomatbaserade såser (det gör iofs torsk också, men är godare med annat). Kikar man på strukturen så kommer torsken hålla ihop i stora bitar, samtidigt som tonfisken faller sönder i vad som närmast blir en röra. Jag hade definitivt inte blandat dom.

För övrigt...en del restauranger blandar torsk och lax i fiskgratängliknande rätter när dom serverar dagens lunch...passar inte alls enligt mig,...visserligen funkar de smakmässigt tillsammans i en fiskgratäng, men struktuen på köttet är helt olika, laxen blir som en sönderfallande gegga utan "stuns" i samtidigt som torsken har lite mer tuggmotstånd och är bra mycket lättare i densiteten.
Citera
2017-09-24, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Säger utan vidare kunskap i ämnet NEJ, Dom har hel olika smak, helt olika struktur och passar bäst tillsammans med helt olika smaker. Torsk passar till exempel bra med dillsmaker, äggsås och liknande, samtidigt som tonfisk till exempel passar med tomatbaserade såser (det gör iofs torsk också, men är godare med annat). Kikar man på strukturen så kommer torsken hålla ihop i stora bitar, samtidigt som tonfisken faller sönder i vad som närmast blir en röra. Jag hade definitivt inte blandat dom.

För övrigt...en del restauranger blandar torsk och lax i fiskgratängliknande rätter när dom serverar dagens lunch...passar inte alls enligt mig,...visserligen funkar de smakmässigt tillsammans i en fiskgratäng, men struktuen på köttet är helt olika, laxen blir som en sönderfallande gegga utan "stuns" i samtidigt som torsken har lite mer tuggmotstånd och är bra mycket lättare i densiteten.

Du kan verkligen ingenting överhuvudtaget i ämnet.
Torsk är en av dom mest mångsidiga fiskar, och passar absolut inte bäst med "dillsmaker".
Torsk passar jättebra med tex bourgignonongarni.
Torsk används över hela världen i vitt skilda rätter. Cevice, fish n' chips, bouillabaisse, mexikanska och kinesiska rätter.

Tonfisk passar allra bäst med medelhavssmaker, gärna frukt som mango eller ananas.
Eller med lite tuff sälta från exempelvis kapris, sardeller och oliver. Tomatsås till tonfisk är rent äckligt.

Torsk är den ultimata gryt/soppfisken.

Om den passar tillsammans med burktonfisk?
Jag hade inte testat, men smakerna finns ju där.
Funkar helt säker som en hemmamiddag.
Se bara till att lägga i tonfisken alldeles i slutet av tillagningen.
Trial an error...
Senast redigerad av cdec 2017-09-24 kl. 12:32.
Citera
2017-09-24, 12:41
Medlem
maxorrs avatar
Har blandat både makrill på burk, fin tonfisk på burk (inte den trådiga) i slutet med stekt torsk i en stuvning med cremefraishe eller bara som en såsig gryta till ris eller pasta potatis. Funkar utmärkt att blanda fisk och är riktigt gott
Citera
2017-09-24, 15:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du kan verkligen ingenting överhuvudtaget i ämnet.
Torsk är en av dom mest mångsidiga fiskar, och passar absolut inte bäst med "dillsmaker".
Torsk passar jättebra med tex bourgignonongarni.
Torsk används över hela världen i vitt skilda rätter. Cevice, fish n' chips, bouillabaisse, mexikanska och kinesiska rätter.

Tonfisk passar allra bäst med medelhavssmaker, gärna frukt som mango eller ananas.
Eller med lite tuff sälta från exempelvis kapris, sardeller och oliver. Tomatsås till tonfisk är rent äckligt.

Torsk är den ultimata gryt/soppfisken.

Om den passar tillsammans med burktonfisk?
Jag hade inte testat, men smakerna finns ju där.
Funkar helt säker som en hemmamiddag.
Se bara till att lägga i tonfisken alldeles i slutet av tillagningen.
Trial an error...
Läs om och läs rätt, jag exemplifierar vad torsk passar bra med. Jag skriver inte vad torsk passar bäst med. Lär dig läsa.
Citera
2017-09-24, 17:24
Bannlyst
Citat:
Läs om och läs rätt, jag exemplifierar vad torsk passar bra med. Jag skriver inte vad torsk passar bäst med. Lär dig läsa.

Varför skulle inte torsk och tonfisk passa ihop i en bouillabaisse menar du?
Du lagar inte särskilt mycket mat va?
Citera
2017-09-24, 18:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
TS nämnde gryta. Tonfisk på burk i en gryta faller isär och blir mest bara en gegga med tråkig färg. Hade definitivt hoppat över den ingrediensen
Citera
2017-09-24, 19:48
Bannlyst
Citat:
TS nämnde gryta. Tonfisk på burk i en gryta faller isär och blir mest bara en gegga med tråkig färg. Hade definitivt hoppat över den ingrediensen

Har man lite koll, och van vid att laga mat så funkar det alldeles utmärkt. Blir det en gegga så beror det på dina bristande kunskaper i köket.
Citera
2017-09-25, 17:22
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Jag har ätit bouillabaisse på många ställen i Frankrike men aldrig stött på tonfisk i en sådan. Men, det var kanske inte din poäng heller. I övrigt håller jag med.
Citera
2017-09-25, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag har ätit bouillabaisse på många ställen i Frankrike men aldrig stött på tonfisk i en sådan. Men, det var kanske inte din poäng heller. I övrigt håller jag med.

Spännande!
Vilken är den bästa boulabaisen du har ätit?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in