Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Säger utan vidare kunskap i ämnet NEJ, Dom har hel olika smak, helt olika struktur och passar bäst tillsammans med helt olika smaker. Torsk passar till exempel bra med dillsmaker, äggsås och liknande, samtidigt som tonfisk till exempel passar med tomatbaserade såser (det gör iofs torsk också, men är godare med annat). Kikar man på strukturen så kommer torsken hålla ihop i stora bitar, samtidigt som tonfisken faller sönder i vad som närmast blir en röra. Jag hade definitivt inte blandat dom.
För övrigt...en del restauranger blandar torsk och lax i fiskgratängliknande rätter när dom serverar dagens lunch...passar inte alls enligt mig,...visserligen funkar de smakmässigt tillsammans i en fiskgratäng, men struktuen på köttet är helt olika, laxen blir som en sönderfallande gegga utan "stuns" i samtidigt som torsken har lite mer tuggmotstånd och är bra mycket lättare i densiteten.
Du kan verkligen ingenting överhuvudtaget i ämnet.
Torsk är en av dom mest mångsidiga fiskar, och passar absolut inte bäst med "dillsmaker".
Torsk passar jättebra med tex bourgignonongarni.
Torsk används över hela världen i vitt skilda rätter. Cevice, fish n' chips, bouillabaisse, mexikanska och kinesiska rätter.
Tonfisk passar allra bäst med medelhavssmaker, gärna frukt som mango eller ananas.
Eller med lite tuff sälta från exempelvis kapris, sardeller och oliver. Tomatsås till tonfisk är rent äckligt.
Torsk är den ultimata gryt/soppfisken.
Om den passar tillsammans med burktonfisk?
Jag hade inte testat, men smakerna finns ju där.
Funkar helt säker som en hemmamiddag.
Se bara till att lägga i tonfisken alldeles i slutet av tillagningen.
Trial an error...