Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-23, 14:57
  #1
Medlem
Anders Jallai är en författare som har nämnt en teori om att delar av den svenska DC3:ans besättning hoppade med fallskärm och tillfångatogs av Sovjet. De ska ha levt i en signalspaningsstation i Ryssland och tvingats lära upp ryssarna i väldigt många år med sina kunskaper, kanske ända fram till 90-talet. Det ska ha skickats ett kryptiskt vykort från Moskva någon gång på 80-talet till Sverige, som bara kunde komma från en av flygarna. Det ska också finnas vittnen som sett fallskärmar i luften den dagen 1952. Författaren hävdar också att det fanns en nionde besättningsmedlem ombord på DC3:an, en amerikan.

Det finns ytterligare en teori, nämligen att ett amerikanskt flygplan hade skjutits ned på ett liknande sätt några år tidigare, vilket inte alls skulle ha fått samma publicitet. Även där fanns en tillfångatagen besättning som aldrig frigavs av Sovjet. När jag googlade hittade jag:
13 Apr 1950 - AMERICAN PLANE SHOT DOWN IN BALTIC AREA
http://trove.nla.gov.au/newspaper/article/2775140

Denna händelse år 1950 kan vara, men behöver inte vara, den händelse jag åsyftar. Men mycket talar för att det är den.

Här är delar av artikeln, som är intressant:
(Allt är inte transkriberat rätt, men det mesta är fullt läsbart ändå).
-långt citat-
Citat:

Särskilt två passager är intressanta:
A -United States Air Force
spokesman said he did not know
if the missing plane < and the
one alleged to have been in-
volved in an incident with Soviet
fighters was the same aircraft.


Det kan alltså röra sig om två olika plan. Ungefär som DC3:an och Catalinan.

Ryssarna dumpade tydligen senapsgas i Östersjön, visste ni det?
The area where the raft was
sighted is a so-called clumping
field where Russian ships last
summer dropped thousands of
tons of mustard gas seized from
the Germans.


Jag blir lätt illamående varje gång jag tänker på dessa historier. Flygare som överlevde nedskjutningar och fick leva hela sina liv i fångenskap och aldrig träffa sin familj igen. Men kan det verkligen vara sant, borde inte sanningen i dessa historier ha kommit fram när Sovjet föll samman?

Det finns kända nedskjutningar, typ amerikanen Gary Powers som fick komma hem igen efter några år. Om honom har det skrivits massor. Sen finns det mindre kända nedskjutningar. Man kan fråga sig varför det skrivits mindre om vissa?

Svensk eftergiftspolitik mot Sovjet tycker jag är en större skam än den s.k. eftergiftspolitiken mot Tyskland. Våra fega diplomater lät Raoul Wallenberg ruttna i Sibirien för att de inte vågade ställa till med en konflikt. Kan verkligen både svensk och amerikansk utrikespolitik ha varit lika feg gentemot Sovjet, om det fanns överlevande flygare vid bägge dessa händelser? Se bara på DC3-incidenten, den har ju Sverige försökt lägga locket på i alla år, man kan undra varför det varit så känsligt.
Citera
2017-09-23, 15:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Anders Jallai är en författare som har nämnt en teori om att delar av den svenska DC3:ans besättning hoppade med fallskärm och tillfångatogs av Sovjet. De ska ha levt i en signalspaningsstation i Ryssland och tvingats lära upp ryssarna i väldigt många år med sina kunskaper, kanske ända fram till 90-talet. Det ska ha skickats ett kryptiskt vykort från Moskva någon gång på 80-talet till Sverige, som bara kunde komma från en av flygarna. Det ska också finnas vittnen som sett fallskärmar i luften den dagen 1952. Författaren hävdar också att det fanns en nionde besättningsmedlem ombord på DC3:an, en amerikan.

Det finns ytterligare en teori, nämligen att ett amerikanskt flygplan hade skjutits ned på ett liknande sätt några år tidigare, vilket inte alls skulle ha fått samma publicitet. Även där fanns en tillfångatagen besättning som aldrig frigavs av Sovjet. När jag googlade hittade jag:
13 Apr 1950 - AMERICAN PLANE SHOT DOWN IN BALTIC AREA
http://trove.nla.gov.au/newspaper/article/2775140

Denna händelse år 1950 kan vara, men behöver inte vara, den händelse jag åsyftar. Men mycket talar för att det är den.

Här är delar av artikeln, som är intressant:
(Allt är inte transkriberat rätt, men det mesta är fullt läsbart ändå).
-långt citat-


Särskilt två passager är intressanta:
A -United States Air Force
spokesman said he did not know
if the missing plane < and the
one alleged to have been in-
volved in an incident with Soviet
fighters was the same aircraft.


Det kan alltså röra sig om två olika plan. Ungefär som DC3:an och Catalinan.

Ryssarna dumpade tydligen senapsgas i Östersjön, visste ni det?
The area where the raft was
sighted is a so-called clumping
field where Russian ships last
summer dropped thousands of
tons of mustard gas seized from
the Germans.


Jag blir lätt illamående varje gång jag tänker på dessa historier. Flygare som överlevde nedskjutningar och fick leva hela sina liv i fångenskap och aldrig träffa sin familj igen. Men kan det verkligen vara sant, borde inte sanningen i dessa historier ha kommit fram när Sovjet föll samman?

Det finns kända nedskjutningar, typ amerikanen Gary Powers som fick komma hem igen efter några år. Om honom har det skrivits massor. Sen finns det mindre kända nedskjutningar. Man kan fråga sig varför det skrivits mindre om vissa?

Svensk eftergiftspolitik mot Sovjet tycker jag är en större skam än den s.k. eftergiftspolitiken mot Tyskland. Våra fega diplomater lät Raoul Wallenberg ruttna i Sibirien för att de inte vågade ställa till med en konflikt. Kan verkligen både svensk och amerikansk utrikespolitik ha varit lika feg gentemot Sovjet, om det fanns överlevande flygare vid bägge dessa händelser? Se bara på DC3-incidenten, den har ju Sverige försökt lägga locket på i alla år, man kan undra varför det varit så känsligt.


Det är allmänt känt att alla i det flygplanet dog. Det finns inget att disskuterna.
Citera
2017-09-23, 17:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julgubbe
Det är allmänt känt att alla i det flygplanet dog. Det finns inget att disskuterna.
"Allmänt känt"? På samma sätt som det är "allmänt känt" att alla i DC3:an dog?

Det bevisar ju inget.
Citera
2017-09-23, 21:20
  #4
Medlem
Sonnenwendes avatar
Det var en amerikansk Privateer, som sköts ned.

https://en.wikipedia.org/wiki/Consol...4Y-2_Privateer

De var rätt sårbara och B-24 Liberator slutade användas pga öga förlustsiffror i Europa under VKII.

Så sannolikheten att besättningen kunde hoppa och överleva en nedskjutning av Mig-15 är begränsad.

Samma sak med DC-3, däremot vill Jallai gärna dra trafik till sin blogg och sälja böcker med diverse konspirationsteorier.
Citera
2017-09-23, 21:35
  #5
Medlem
Kebabfysikers avatar
Kropparna har ju hittats
Citera
2017-09-24, 16:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Kropparna har ju hittats
Länka gärna till vidare läsning
Citera
2017-09-25, 00:20
  #7
Medlem
När det gäller den PB4Y-2 som sköts ner över Östersjön 8 april 1950, så har man väl varken hittat flygplan eller besättning. Alla ur besättningen är MIA.

Enligt ett av vittnesmålen från de sovjetiska piloterna som sköt ner planet, började planet brinna efter beskjutningen och exploderade i luften och sönderdelades.

Enligt ett uppsnappat meddelande till Stalin och Bulganin, genomförde Sovjet ett eftersök efter planet med 45 fartyg och 160 dykare mellan 22 april-14 juni 1950, men hittade det inte. Detta skulle tyda på att ingen av PB4Y-2:s besättningsmän återfanns.

Källa:The Price of Vigilance, Attacks on American Surveillance Flights (Larry Tart, Robert Keefe)
Citera
2017-09-25, 15:11
  #8
Medlem
Ett av planets landställ hittades flytande en tid efter. Tror det var enda spåret.
Citera
2017-09-25, 17:10
  #9
Medlem
Spännande. Det medför ju att teorin kan stämma.
Citera
2017-09-25, 17:36
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Spännande. Det medför ju att teorin kan stämma.
Vilket då, att planet exploderade i luften eller att man hittade ett landningsställ? Det första talar snarare mot teorin och det senare säger ingenting.
Citera
2017-09-26, 01:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilket då, att planet exploderade i luften eller att man hittade ett landningsställ? Det första talar snarare mot teorin och det senare säger ingenting.
"...så har man väl varken hittat flygplan eller besättning"

Och

Ett av planets landställ hittades flytande en tid efter. Tror det var enda spåret.

Det kan tala för att teorin i trådstarten stämmer, nämligen att besättningen togs till fånga.

Att sovjetiska piloter sagt att planet exploderade kan man ju inte sätta någon större tilltro till. Det kan vara maskirovka.
Citera
2017-10-01, 22:29
  #12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
"...så har man väl varken hittat flygplan eller besättning"

Och

Ett av planets landställ hittades flytande en tid efter. Tror det var enda spåret.

Det kan tala för att teorin i trådstarten stämmer, nämligen att besättningen togs till fånga.

Att sovjetiska piloter sagt att planet exploderade kan man ju inte sätta någon större tilltro till. Det kan vara maskirovka.
Typen var känslig för beskjutning och flygvapnets variant togs ur tjänst i förtid i Europa. Orsaken var högre förlustsiffror än B-17 flygande fästning.
Besköts den med akan kan den ha exploderat eller sönderdelats redan i luften.

Typ så här ( dock en B-24)
https://m.youtube.com/watch?v=OZNTPjICv8k
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback