Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-23, 15:12
  #13
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Ska du ha barn är det bäst att fixa det i god tid före 40.
Inte kul att vara gammal förälder (även om du har en ung partner).
Citera
2017-09-23, 15:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det har blivit relevant för mig att fundera på vad jag borde göra av mitt liv. Jag börjar nu komma upp i medelåldern och har inte lyckats hitta "kvinnan i mitt liv", och det känns inte speciellt troligt att jag kommer göra det inom någon snar framtid.

Sedan är det också så att, visst, även om det vore trevligt att ha en tjej för att kunna ha ett regelbundet sexliv, så är jag faktiskt inte så intresserad av att bli farsa i nuläget. Det känns som om det är väldigt mycket slit med barn.

Jag vet att jag nog någon gång vill ha barn, mest av själviska skäl, för att ha någon som kan ta över efter mig, men just nu känns det inte som prio ett i livet.

Så, jag funderar på vad jag skall göra i stället, och en ide som seglat upp är att helt flytta från sverige och dra på äventyr till något varmt land, leva och bo där i några år.

Frågan är om jag kommer ångra mig när jag blir 40 att jag inte satsade allt på villa, vovve, volvo när jag var 30?

Risken är dock, om jag inte gör något att det i stället bara blir så att jag lever här själv och jobbar häcken av mig tills jag blir 40 och då inte heller har fått uppleva nått alls.

Har lagt ned väldigt många år på plugg kan ju sägas. När jag var 23 hade jag varken råd eller tid att flytta utomlands. Nu har jag dock kapital, och tillräcklig erfarenhet för att kunna jobba med det jag gör varsomhellst i världen.
Nu vet vi ju inte hur gammal du är nu, men något att tänka på är att mannens spermiekvalitet minskar med åldern och det är svårare att det blir ett barn. Att kvinnors fertilitet minskar efter 30 är väl känt, men det gäller även män. Barn till äldre fäder har också en ökad risk för autism, adhd, schizofreni och bipolär sjukdom. Risken är drygt tre gånger högre om pappan är 45 mot om han är 25. Nu är risken totalt rätt liten men den finns.
Något att ta hänsyn till men det bör ju inte innebära att man rusar in i en relation. Men om man lever i en stabil relation och tänker att man ska skaffa barn senare så bör man kanske fundera ett varv till.
Citera
2017-09-23, 15:46
  #15
Medlem
Snusovics avatar
Ska man ha barn så ska man skaffa dom tidigt. 18-24. Är själv 38 och känner att det absolut är för sent ens om jag önskat några (vilket jag så absolut inte gör). Vänta är något kvinnor gör, män bestämmer sig och följer sitt program som regel.
Citera
2017-09-23, 16:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jo visst, frågan är väl snarare varför du inte har en partner. Finns mängder av bra kvinnor i 25-35 års åldern som drömmer om en stabil och ansvarstagande man att bilda familj med. Så varför är du singel?

För att dessa bra kvinnor inte drömmer om mig. Jag är bara en neurotisk arbetsnarkoman, och sedan är jag inte speciellt snygg heller. Är överviktig exempelvis. Sedan har jag aldrig haft någon lycka med tjejer.

Jag har dock tagit rådet att sluta bry mig och satsa på mig själv i stället. Ärligt talat så mår jag ganska bra för det mesta nu förtiden, det enda som tynger är stressen på jobbet.

Men grejen är kanske att jag borde skita i barn och familj helt. Jag tror helt enkelt inte är något för mig.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2017-09-23 kl. 16:41.
Citera
2017-09-23, 16:38
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Ska man ha barn så ska man skaffa dom tidigt. 18-24. Är själv 38 och känner att det absolut är för sent ens om jag önskat några (vilket jag så absolut inte gör). Vänta är något kvinnor gör, män bestämmer sig och följer sitt program som regel.

När man är 18-24 så pluggar man ju på högskolan, går på studiebidrag och bor på korridor.

Helt orealistiskt att skaffa barn i den miljön.
Citera
2017-09-23, 16:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nu vet vi ju inte hur gammal du är nu, men något att tänka på är att mannens spermiekvalitet minskar med åldern och det är svårare att det blir ett barn. Att kvinnors fertilitet minskar efter 30 är väl känt, men det gäller även män. Barn till äldre fäder har också en ökad risk för autism, adhd, schizofreni och bipolär sjukdom. Risken är drygt tre gånger högre om pappan är 45 mot om han är 25. Nu är risken totalt rätt liten men den finns.
Något att ta hänsyn till men det bör ju inte innebära att man rusar in i en relation. Men om man lever i en stabil relation och tänker att man ska skaffa barn senare så bör man kanske fundera ett varv till.

Det må så vara, men jag kan dö i en bilolycka i morgon också.
Citera
2017-09-23, 18:32
  #19
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
När man är 18-24 så pluggar man ju på högskolan, går på studiebidrag och bor på korridor.

Helt orealistiskt att skaffa barn i den miljön.

Tro mig: tänker man praktiskt är det aldrig någonsin en god tid att skaffa barn.
Citera
2017-09-23, 19:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det må så vara, men jag kan dö i en bilolycka i morgon också.
Ja, då är det. Ingen av oss har fått garantier för någonting. Lev som om denna dag var din sista och planera för att du blir 100 år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback