Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-24, 08:28
  #13
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Återigen, så är det ännu en som inte läser vad någon skriver, utan bara kommenterar utan att ha en jävla aning.

TS skrev att ungen föds i USA. Sen ska han ta med kvinnan och ungen/ungarna till Sverige.

Precis vad jag läste.
Alltså blir ungen amerikansk medborgare som alla andra ungar som föds där enligt amerikansk lag..
Citera
2017-09-24, 08:35
  #14
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Hur mycket kostar det att låta någon annan kvinna föda mina barn?

Har läst mycket om surrogatmammor i USA, är det lagligt för mig att göra det i USA sedan ta hem barnen & mamman till Sverige? Finns det andra länder i EU jag kan vända mig till? I så fall vilka?

Vill inte bli barnlös om jag en dag känner att jag vill ha barn.
Jag hade ansökt UT(uppehållstillstånd) för denna surrogatmamman och låtit föda barnet i Sverige och så påvis blir barnet svensk medborgare.
Citera
2017-09-27, 01:45
  #15
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Ut med en unge & aldrig se den igen? Är det så det fungerar i hjärnan hos en surrogatmamma?

Trodde du att surrogatmamma betydde att du blir ihop med mamman och att ni sen lever ihop med ert barn?

Eller hade du tänkt att mamman följer med till Sverige och så har ni barnet varannan vecka?

En surrogatmamma är inte biologiskt besläktad med det barn hon föder.

Det brukar vara så att ett par vill ha barn men kvinnan kan inte bli gravid och/eller fullfölja graviditeten. Då tar man mannen i parets sperma och kvinnan i parets ägg och skapar ett eller flera embryon. Sen inplanterar man embryon i en annan kvinna. Det är den kvinnan som är surrogatmamman.

Så ja, vanligtvis föder surrogatmamman barnet och lämnar över det till dom biologiska föräldrarna för att sedan inte ha någon kontakt med barnet.

Det låter som att du vill betala en kvinna för att bilda familj med dig eller åtminstone dela föräldraskap. Det är inte det surrogatmödraskap betyder.
Citera
2017-09-27, 07:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Precis vad jag läste.
Alltså blir ungen amerikansk medborgare som alla andra ungar som föds där enligt amerikansk lag..
Så du menar att om å min fru åker till USA på semester å min fru(som är gravid) måste föda ungen helt plötsligt, då blir vårt barn amerikansk medborgare?
Citera
2017-09-28, 09:22
  #17
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko12
Så du menar att om å min fru åker till USA på semester å min fru(som är gravid) måste föda ungen helt plötsligt, då blir vårt barn amerikansk medborgare?

Jepp, exakt så. Enligt amerikansk lag. Fnoskigt, men sant.
Och ungen kan bli draftad till militären 20 år senare, delta i amerikanska valet, etc etc.
Så vill du ha ditt ofödda barn ska bli amerikan? Åk dit och föd!
Citera
2017-09-28, 09:23
  #18
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag hade ansökt UT(uppehållstillstånd) för denna surrogatmamman och låtit föda barnet i Sverige och så påvis blir barnet svensk medborgare.

Nej, inte om surrogatmamman inte är svensk medborgare. Barnet blir inte svenskt med automatik. Måste söka medborgarskap. Enligt svensk lag.
__________________
Senast redigerad av MataRengi 2017-09-28 kl. 09:47.
Citera
2017-09-28, 18:08
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Trodde du att surrogatmamma betydde att du blir ihop med mamman och att ni sen lever ihop med ert barn?

Eller hade du tänkt att mamman följer med till Sverige och så har ni barnet varannan vecka?

En surrogatmamma är inte biologiskt besläktad med det barn hon föder.

Det brukar vara så att ett par vill ha barn men kvinnan kan inte bli gravid och/eller fullfölja graviditeten. Då tar man mannen i parets sperma och kvinnan i parets ägg och skapar ett eller flera embryon. Sen inplanterar man embryon i en annan kvinna. Det är den kvinnan som är surrogatmamman.

Så ja, vanligtvis föder surrogatmamman barnet och lämnar över det till dom biologiska föräldrarna för att sedan inte ha någon kontakt med barnet.

Det låter som att du vill betala en kvinna för att bilda familj med dig eller åtminstone dela föräldraskap. Det är inte det surrogatmödraskap betyder.

Vad kallar du kvinnor som hjälper bögpar att skaffa barn? Kvinnor som föder barn åt homosexuellt par bli samtidig biologiskt mamma till barnet. Är hon inte surrogatmamma enlig dig?
Citera
2017-09-28, 18:08
  #20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Nej, inte om surrogatmamman inte är svensk medborgare. Barnet blir inte svenskt med automatik. Måste söka medborgarskap. Enligt svensk lag.
Jo förstår det, jag uppfattade som den andra parten var svensk, eller?

I så fall är barnet svensk enligt svensk lag. Eller jag har missat något?
Ett barn som är fött efter 1 april 2015 får alltid svenskt medborgarskap om

någon av föräldrarna är svenska medborgare vid barnets födelse
en avliden förälder till barnet var svensk medborgare vid sin död.


https://www.migrationsverket.se/Priv...orgarskap.html
Citera
2017-09-28, 21:00
  #21
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vad kallar du kvinnor som hjälper bögpar att skaffa barn? Kvinnor som föder barn åt homosexuellt par bli samtidig biologiskt mamma till barnet. Är hon inte surrogatmamma enlig dig?

Nej om hon blir gravid med sitt eget ägg som du beskriver kallar jag det inte surrogatmamma. Jag skulle kalla det biologisk mamma, biomamma.
Citera
2017-09-29, 08:27
  #22
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jo förstår det, jag uppfattade som den andra parten var svensk, eller?

I så fall är barnet svensk enligt svensk lag. Eller jag har missat något?
Ett barn som är fött efter 1 april 2015 får alltid svenskt medborgarskap om

någon av föräldrarna är svenska medborgare vid barnets födelse
en avliden förälder till barnet var svensk medborgare vid sin död.


https://www.migrationsverket.se/Priv...orgarskap.html

Okej, då har lagen ändrats sen sist jag plöjde igenom lagboken.

Men vem är modern, enligt lagen? Amerikansk eller svensk lag?
Den som föder eller den som ägget kommer ifrån?

Jag tror att det finns för mycket juridiska svårigheter att använda en amerikansk surrogatmamma för att få ett eget svenskt barn. För mycket kan gå fel.
Förutom vad vi diskuterat här ovan -
Hur hantera försäkringar utifall nåt går fel?
Vem betalar sjukvårdskostnaden, och i vilket land?
Om surrmamman inte vill släppa ifrån sej barnet, vilka möjligheter finns?
Om barnet blir missbildat, vad händer?
etc etc
Citera
2017-09-29, 18:01
  #23
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Okej, då har lagen ändrats sen sist jag plöjde igenom lagboken.

Men vem är modern, enligt lagen? Amerikansk eller svensk lag?
Den som föder eller den som ägget kommer ifrån?

Jag tror att det finns för mycket juridiska svårigheter att använda en amerikansk surrogatmamma för att få ett eget svenskt barn. För mycket kan gå fel.
Förutom vad vi diskuterat här ovan -
Hur hantera försäkringar utifall nåt går fel?
Vem betalar sjukvårdskostnaden, och i vilket land?
Om surrmamman inte vill släppa ifrån sej barnet, vilka möjligheter finns?
Om barnet blir missbildat, vad händer?
etc etc
Jag har ingen susning alls, måste jag erkänna.

Men är det inte den som föder, som blir mamma?

Eftersom det är i Sverige, så blir det automatiskt svensk medborgare. Då stå under svensk lag, eller?

Det jag vet om man söker turist/besök visum ansökan, så måste man ha en speciell försäkring som täcker upp till 30 000 €. Den ska motsvara våran "sjukförsäkring", där ingå födsel också. Så det blir försäkringsbolaget som surregatmamman har tagit försäkring via som får stå för kostnaderna..

Vid godkänd UT, så blir det svenska staten som står för kostnaden, eftersom man får de 4 sista siffrorna.
Men det svåra är nog övertyga Migrationsverket om detta för att få UT tillstånd. Lättare få turistvisum o besökvisum, men det är högst 90 dagar, som går förlänga 90 dagar till.
Citera
2017-09-30, 08:16
  #24
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag har ingen susning alls, måste jag erkänna.

Men är det inte den som föder, som blir mamma?

Eftersom det är i Sverige, så blir det automatiskt svensk medborgare. Då stå under svensk lag, eller?

Det jag vet om man söker turist/besök visum ansökan, så måste man ha en speciell försäkring som täcker upp till 30 000 €. Den ska motsvara våran "sjukförsäkring", där ingå födsel också. Så det blir försäkringsbolaget som surregatmamman har tagit försäkring via som får stå för kostnaderna..

Vid godkänd UT, så blir det svenska staten som står för kostnaden, eftersom man får de 4 sista siffrorna.
Men det svåra är nog övertyga Migrationsverket om detta för att få UT tillstånd. Lättare få turistvisum o besökvisum, men det är högst 90 dagar, som går förlänga 90 dagar till.

Den som föder är surrogatmamman. Är hon kommen från USA så... ja... vete katten.
Jag tror vi rör oss i de juridiska tassemarkerna här.

Den som planerar att importera en surrogatmamma kommer att få stora juridiska problem på halsen. Om nåt går fel blir det rejält dyrt. Utan någon som helst mening.
Bättre att adoptera. Finns många barn som behöver föräldrar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback