Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-23, 16:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Partiet SD var dessutom endast verksamt i Skåne, och detta förklarar väl att jag som bor i södra Småland, inte hörde talas om SD innan ca 2005!

Får jag ställa en fråga till andra icke skåningar, när var första gången ni hörde talas om partiet Sverigedemokraterna?

1988-89.
Citera
2017-09-23, 18:09
  #26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man har hört till leda alla beskyllningar om nazistiska rötter, som Åkesson bara duckar på.
Men varför vågar den fegisen inte betala tillbaka med samma mynt?

Faktum är att när SD:s s.k. nazi-sympatier bokfördes, var man ett helt betydelselöst parti av små snorvalpar, och 99 % av befolkningen hade aldrig hört talas om partiet.

Däremot sossarnas, moderaternas(högerns) och centerpartiets(bondeförbundets) nazist-förbrytelser ägde rum mellan ca 1920-1960, när dessa partier var väletablerade och dessutom i regeringsställning.
Det handlar t.ex. om ”rasbiologiska institutet” och sånt.

Kan någon förklara för mig, varför räddharen och fegisen Jimmie Åkesson aldrig vågar påpeka dessa fullkomligt solklara fakta?

Det är en intressant frågeställning, varför SD aldrig invänder mot beskyllningarna om "nazistiska rötter". När man begrundar det som alla (mer eller mindre ljusskygga) underrättelseorganisationer hittills har lyft fram (m.h.a. mer eller mindre ljusskygga metoder), så är det inte ens en tumme. Det mest graverande är tydligen:

1. en kassör (eller om det var en revisor) i lokalavdelningen i Skåne när SD grundades i slutet av 1980-talet, som varit frivillig soldat för Hitler-Tyskland. LO gjorde en ca 20 min (!) lång film om denne ytterligt perifere, framlidne man.

2. Att Jimmie Åkesson (enl. andrahandsuppgifter) ska ha bestämt sig för att bilda en lokalavdelning av SDU i Sölvesborg vid nyåret 1994/1995 även om han inte skred till verket förrän på senhösten 1995. Mikael Jansson från Örebro tog över partiledarskapet på våren 1995, och andrahandsuppgifterna gör alltså gällande att den femtonårige (!) Åkesson beslöt sig för att bilda en SDU-avdelning i Sölvesborg, innan Mikael Jansson hade tillträtt som partiledare, vilket avses vara graverande för Åkesson.

3. Det finns en bild på en kvinna, som själv ska ha sytt sig en brun uniformsliknande utstyrsel.

Detta är (såvitt jag vet) den substans som åberopas som s.k. nazistiska "rötter". Dvs det verkar således inte finnas något av intresse att dra fram... trots alla ljusskygga underrättelseorganisationers frenetiska letande och mer eller mindre olagliga metoder.

Så varför protesterar inte SD?

Min hypotes är, att SD tiger och pudlar eftersom det (enl. PR-rådgivare) anses vara det bästa sättet att släcka ned smutskastning, när man är i numerärt underläge. Fakta i målet blir i praktiken inte så betydelsefullt, eftersom SD ju har hela den samlade svenska s.k. journalistkåren emot sig.
__________________
Senast redigerad av Meiji 2017-09-23 kl. 18:11.
Citera
2017-09-23, 19:30
  #27
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Därför att det var så länge sedan att det har förlorat någon relevans. Få (inga?) av de politikerna som medverkade under socialdemokraternas rasbiologiska agenda på 30 talet lever idag.

Däremot så har en väldigt stor del av SDs politiker som idag sitter på maktpositioner (bland annat Jimmie själv) varit medlemmar i partiet under dess "bruna" dagar. Därför är det mer relevant för väljarna och journalister.

Det fanns dessutom ett väldigt litet politiskt motstånd mot att mäta skallar och tvångssterilisera människor på den tiden. De flesta var med på tåget.

Däremot var en stor majoritet av svenska folket emot Framstegspartiet, Sverigepartiet och Bevara Sverige Svenskt, och vilka det nu var som bildade SD 1988.

Det här är något SD får dras med. Med facit i hand hade det kanske varit bättre för Åkesson m fl om man bildat ett helt nytt parti utan denna ryggsäck, men det får vi aldrig veta.
Citera
2017-09-23, 20:18
  #28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man har hört till leda alla beskyllningar om nazistiska rötter, som Åkesson bara duckar på.
Men varför vågar den fegisen inte betala tillbaka med samma mynt?

Faktum är att när SD:s s.k. nazi-sympatier bokfördes, var man ett helt betydelselöst parti av små snorvalpar, och 99 % av befolkningen hade aldrig hört talas om partiet.

Däremot sossarnas, moderaternas(högerns) och centerpartiets(bondeförbundets) nazist-förbrytelser ägde rum mellan ca 1920-1960, när dessa partier var väletablerade och dessutom i regeringsställning.
Det handlar t.ex. om ”rasbiologiska institutet” och sånt.

Kan någon förklara för mig, varför räddharen och fegisen Jimmie Åkesson aldrig vågar påpeka dessa fullkomligt solklara fakta?

Den enkla förklaringen är att Åkesson inser att han och SD har mycket mer att förlora på att frågan tas upp, än Centerpartiet (med flera) som hade nazistanstrykningar på 30- och tidigt 40-tal. Efter 1945 var nazism dött (tvärdött!) som politisk idébas.

Det gömmer sig troligtvis en och annan gammal nynasse i SD:s gömmor, och det förtjänstfulla arbetet med att städa bort dem vill man inte riskera genom att försvara sig med "Men du då, bla bla bla".
Citera
2017-09-23, 22:22
  #29
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag är ute efter att Stefan Löfven skall betraktas som den fähund han verkligen är!!!

Dessutom är han en slashas och slöfock som försöker hålla sig undan, men detta är ju en annan sak.

Okej, Vems röst skulle detta vinna?
Tror du någon som röstar socialdemokratiskt plötsligt kommer att tycka att det är fel parti på grund av vipeholmsexperimenten och istället rösta på SD, eller sluta rösta på S ?
Tror du någon som röstar på något av de andra partierna kommer att vända sin röst till SD för att andra partier har tvivelaktig historia.

Du måste förklara vad du tror är nyttan, vart ligger vinningen?
Jag kan berätta svaret, och det är att det inte finns någon.

V,S och MPröstare lyssnar på känslor och ideologi. INTE på fakta eller logik.
Om du försöker argumentera med dessa genom att använda fakta ock logik så kommer du förlora varje gång. De enda personerna detta tilltalar är de personer som redan röstar på dem.
Citera
2017-09-24, 01:06
  #30
Medlem
smoerreboms avatar
det är dags att sluta mesa när det där snacket kommer, det har varit ett effektivt sätt att få partiet mer rumsrent, jag tror oxå att Åkesson har hyst förhoppningar om att få komma in i värmen. Dock så har de borgerliga partierna bekänt färg i det avseendet nu. Hörde honom i fredags eller torsdags mot nån idiot på Expo, han lät betydligt tuffare i och mer irriterad i tonen men har inte riktigt pondusen som krävs, vill minnas att han bl.a. sa "kom igen nu!".

Jag tror de måste träna in det där med honom hur han ska hantera det, ibland har han verkat helt tafatt som den där gången när han lät som en ledsen pojke och sa att Löfven måste sluta kalla dem elaka saker. Överhuvudtaget tycker jag han verkar vara dåligt förberedd ibland.

Egentligen borde det vara rätt enkelt, Det är samma visa varenda debatt, när Åkesson får ordet och håller brukar någon av de andra partiledarna köra sina standardharanger om att SD har sina rötter i den bruna nazistmyllan bla bla så byter de ämne i debatten. Det är det han ska påtala och skita i det där snacket, hänvisa till partiprogrammet istället t.ex. Han ska gå till attack då och säga att de förolämpar väljarnas intelligens genom att byta ämne istället för att prata om de mkt allvarliga problem som Sverige står inför (och som debatten då handlar om förstås). Han ska absolut behålla det lugn som han är rätt bra på att hålla och istället kritisera de andra så att de blir provocerade istället. Ofta så brukar han bara hemfalla i formuleringar om att SD har påtalat problemen länge, det är ointressant och biter inte, han måste istället våga vara vass och hätsk och konkret och påtala vad de andra har gjort för fel, hur abnorm den svenska invandringspolitiken har varit i jämförelse med andra länder och vad det har lett till i kostnader i budgeten, kostnader för migration jmf med rättsväsende etc.
Citera
2017-09-25, 07:09
  #31
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den enkla förklaringen är att Åkesson inser att han och SD har mycket mer att förlora på att frågan tas upp, än Centerpartiet (med flera) som hade nazistanstrykningar på 30- och tidigt 40-tal. Efter 1945 var nazism dött (tvärdött!) som politisk idébas.

Det gömmer sig troligtvis en och annan gammal nynasse i SD:s gömmor, och det förtjänstfulla arbetet med att städa bort dem vill man inte riskera genom att försvara sig med "Men du då, bla bla bla".

I slutet av 1960-talet bytte Högerpartiet namn till Moderata Samlingspartiet.
Anledningen var att man inte ville förknippas med s.k. "högerdiktaturer" eller "militärjuntor", som då fanns främst i södra Europa och Latinamerika.

Vet inte om detta skulle vara positivt för SD med ett namnbyte?
Tror personligen att "åklagarna" förlorar själva mest på att traggla sin skit om "nazistiska rötter"?
Man tappar trovärdighet i viktiga saker, med sitt jävla nonsenssnack?
Citera
2017-09-26, 00:29
  #32
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Så varför protesterar inte SD?

Min hypotes är, att SD tiger och pudlar eftersom det (enl. PR-rådgivare) anses vara det bästa sättet att släcka ned smutskastning, när man är i numerärt underläge. Fakta i målet blir i praktiken inte så betydelsefullt, eftersom SD ju har hela den samlade svenska s.k. journalistkåren emot sig.

Ja, det numerära underläget är problemet. Det spelar ingen roll om Åkesson försöker ge tillbaka med samma mynt eftersom den etablerade journalistkåren och samtliga partier i sjuklövern är totalt ointresserade av att bemöta det. Det faller liksom platt.

Däremot är det uppenbart att sossarna kommer att köra på detta spåret ända in i kaklet. "Ett rasistiskt parti med nazistiska rötter", det har alla socialdemokratiska ministrar nu övat på så de kan säga det i sömnen. Sakpolitiskt är det inte längre möjligt att angripa SD eftersom deras invandringspolitik inte skiljer sig nämnvärt från det som S + M driver. Istället får man demonisera SD och hävda att "det är inte ett parti som andra" eller att "de konkurrerar med NMR om väljarna".

Jag tror det kan vara rätt strategi av Åkesson att försöka framstå som lugn, förnuftig och samarbetsvillig snarare än aggressiv och konfrontativ. Det är ganska mycket fokus på partiledarna i Sverige, det är deras trovärdighet som mäts, och folk röstar inte på ett parti vars partiledare man inte litar på. Man behöver inte vara supersmart eller kunna svaret på alla frågor så länge man framstår som sympatisk och ärlig. Det är precis så Stefan Löfven har gjort.

För SD är det i så fall bättre att låta Mattias Karlsson och Rickard Jomshof kliva fram och ryta till någon gång ibland, för det är de ganska bra på. De kan vara "the bad cop" medan Åkesson är "the good cop".
Citera
2017-09-26, 00:42
  #33
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det handlar t.ex. om ”rasbiologiska institutet” och sånt.

Kan någon förklara för mig, varför räddharen och fegisen Jimmie Åkesson aldrig vågar påpeka dessa fullkomligt solklara fakta?
För att SD nu försöker värva PK-väljare, du vet de där 5/6 av befolkningen som inte fattar ens det som är både självklart och uppenbart samtidigt som det är omgående nödvändigt för ens överlevnad. Fattar ändå inte. När man tilltalar de som är helt och hållet obildade efter att ha gått i Tage Erlanders skola, som aldrig någonsin sett en riktig arbetsplats för att de har suttit av sitt liv som byråkrat i Tage Erlanders stalinistiska planekonomi, när man tilltalar de som aldrig någonsin har betalat för sig själva utan so malltid bara levt av påhittade krediter och stulna skattepengar, då måste man sänka sig extremt lågt intellektuellt. Prata som till små bäbisar, såsom Mona Sahlin pratar.

5 av 6 svenskar är obildade psykopatiska sektzombies. Det är därför Sverige har den allra lägsta debattnivån i hela världen. om du plockar upp en lokaltidning i Uganda så ser du extremt mycket mer intelligent och granskande journalistik än du någonsin har sett i någon svensk media. Åkesson har att anpassa sig till detta så kallade "mediaklimat".
Citera
2017-09-26, 00:48
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
För att SD nu försöker värva PK-väljare, du vet de där 5/6 av befolkningen som inte fattar ens det som är både självklart och uppenbart samtidigt som det är omgående nödvändigt för ens överlevnad. Fattar ändå inte. När man tilltalar de som är helt och hållet obildade efter att ha gått i Tage Erlanders skola, som aldrig någonsin sett en riktig arbetsplats för att de har suttit av sitt liv som byråkrat i Tage Erlanders stalinistiska planekonomi, när man tilltalar de som aldrig någonsin har betalat för sig själva utan so malltid bara levt av påhittade krediter och stulna skattepengar, då måste man sänka sig extremt lågt intellektuellt. Prata som till små bäbisar, såsom Mona Sahlin pratar.

5 av 6 svenskar är obildade psykopatiska sektzombies. Det är därför Sverige har den allra lägsta debattnivån i hela världen. om du plockar upp en lokaltidning i Uganda så ser du extremt mycket mer intelligent och granskande journalistik än du någonsin har sett i någon svensk media. Åkesson har att anpassa sig till detta så kallade "mediaklimat".


Kul att du försöker höja debattnivån.
Citera
2017-09-26, 00:59
  #35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Kul att du försöker höja debattnivån.
Man kan inte göra något annat när alla professorer och alla ministrar utan undantag alltid bara pratar så här:

"- Vi måste döda oss själva, för jag vet bara en enda sak om historia, och det är Hitler, så jag ser Hitlar överallt. Vi måste plåga oss själva till döds, vi måste ha det sämsta samhället någonsin i världshistorien, det är det vi går till val på igen."
Citera
2017-09-26, 12:42
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Man kan inte göra något annat när alla professorer och alla ministrar utan undantag alltid bara pratar så här:

"- Vi måste döda oss själva, för jag vet bara en enda sak om historia, och det är Hitler, så jag ser Hitlar överallt. Vi måste plåga oss själva till döds, vi måste ha det sämsta samhället någonsin i världshistorien, det är det vi går till val på igen."


Den gode Fri är måhända inte riktigt nyansernas mästare. Men riktigt rolig i sitt slag.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback