Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 21:18
  #1
Medlem
LiberalGuys avatar
Jag har länge funderat på om folket i Kanada är lika religiösa och konservativa som sina grannar i söder? Min bild av kanadensare är att dom är väldigt pryda och puritanska. Även kanadensare skär om sina pojkar vid födseln, precis som amerikaner.
Citera
2017-09-22, 21:23
  #2
Medlem
Kanada är en blandning av Europa och USA. Stora delar är ju typ precis som i Frankrike.
Citera
2017-09-22, 21:28
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Bara mina upplevelser...

Det är ju en engelsk/fransk kultur ifrån början... Det finns mycket europa i den kanadensiska kulturen givetvis...

För mig är det lite USA... big is better, Kanada tougher and nicer... typ...

--edit

Och jag tänkte helt fel, svarade på något helt annat... sorry...

Religiösa/konservativa USA vs Kanada...

Nej, Kanada framstår som inte riktigt så religiöst/konservativt som USA gör...
Citera
2017-09-22, 21:29
  #4
Medlem
TheDingos avatar
Det finns definitivt väldigt konservativa och religiösa människor i Kanada. T.ex finns det en stor följande av ortodox judendom, t.e.x. Kiryas Joel, har en "systerby" i Quebec, därtill finns det konservativa katoliker från Frankrike i Quebec också, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (Mormonerna) är också väldigt aktiva i hela Kanada. Sen finns det även Prioré de Sion, en sekt som bl.a. Grace Kelly av Monaco var medlem i som även dem är aktiva i Quebec, så ja, det finns mycket religiösa rörelser som är aktiva i Kanada, och av denna anledning är Kanadensare likamycket religiösa så som sina amerikanska bröder. Dock förekommer det som alltid undantag.
Citera
2017-09-22, 21:42
  #5
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDingo
Det finns definitivt väldigt konservativa och religiösa människor i Kanada. T.ex finns det en stor följande av ortodox judendom, t.e.x. Kiryas Joel, har en "systerby" i Quebec, därtill finns det konservativa katoliker från Frankrike i Quebec också, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (Mormonerna) är också väldigt aktiva i hela Kanada. Sen finns det även Prioré de Sion, en sekt som bl.a. Grace Kelly av Monaco var medlem i som även dem är aktiva i Quebec, så ja, det finns mycket religiösa rörelser som är aktiva i Kanada, och av denna anledning är Kanadensare likamycket religiösa så som sina amerikanska bröder. Dock förekommer det som alltid undantag.

Mycket av kulturen i Kanada kommer från Storbritannien vilket i sig är ett puritanskt och konservativt strikt land.
Citera
2017-09-22, 21:51
  #6
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detejagde
Kanada är en blandning av Europa och USA. Stora delar är ju typ precis som i Frankrike.

Ja med ett starkt inslag av USA om man avser engelsktalande kanadensare. De är kulturellt väldigt lika och pratar de inte "eut and ebeut"-dialekt så tänker man inte självklart att det är kanadensare.

Det är ganska överdrivet ibland när man påstår att de är så extremt annorlunda.

Vem tänker "Åh fan där är en typisk kanadensare" när man ser Bill Shatner eller Jim Carrey på TV?

Det blir t ex lite lustigt med kanandensares besatthet av att ha kanadensiska flaggan på ryggsäcken när de är ute och reser "för att folk inte skall tro att vi är amerikaner".

-Jaha och varför skulle de tro det då? Kanske för att du pratar som dom, klär dig som dom och beter dig som dom?

Vore jag från ett land vars mest kända artister är Bryan Adams, Celine Dion och Justin Bieber skulle jag överväga att sätta en amerikansk flagga på ryggsäcken istället...
__________________
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2017-09-22 kl. 21:55.
Citera
2017-09-22, 22:04
  #7
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ja med ett starkt inslag av USA om man avser engelsktalande kanadensare. De är kulturellt väldigt lika och pratar de inte "eut and ebeut"-dialekt så tänker man inte självklart att det är kanadensare.

Det är ganska överdrivet ibland när man påstår att de är så extremt annorlunda.

Vem tänker "Åh fan där är en typisk kanadensare" när man ser Bill Shatner eller Jim Carrey på TV?

Det blir t ex lite lustigt med kanandensares besatthet av att ha kanadensiska flaggan på ryggsäcken när de är ute och reser "för att folk inte skall tro att vi är amerikaner".

-Jaha och varför skulle de tro det då? Kanske för att du pratar som dom, klär dig som dom och beter dig som dom?

Vore jag från ett land vars mest kända artister är Bryan Adams, Celine Dion och Justin Bieber skulle jag överväga att sätta en amerikansk flagga på ryggsäcken istället...

Jag har vänner som har bott i både USA och Kanada. Med deras erfarenheter så är amerikaner mycket mer öppna och sociala än kanadicker.
Citera
2017-09-23, 09:24
  #8
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Kanada är 100% Hockey, det är inte USA.
Citera
2017-09-23, 11:32
  #9
Medlem
Leipreachans avatar
Av erfarenheter jag har efter ha varit i Kanada, så tycker jag kanadensare är väldigt lika svenskar till kynnet och sociala normer. Inte alls så öppna och sociala som den bild många svenskar har av nordamerikaner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback