Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-09-23, 14:30
  #85
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
De är inte konstiga de sakerna jag väljer ut. De visar på att man satsar i det här landet. Hade man inte satsat hade det varit att allt går åt pipan. Nu när man satsar är det samma skit igen att allt går åt pipan. Men herre gud... när fan tar sången slut!?

För övrigt behöver jag inte en lektion i logik. Men tack för att du bemödar dig. När du ändå är igång kan du kanske peka på felaktigheterna i påståendena i att allt är skit som basuneras ut här och att svensken håller på att dö ut och att landet går åt helvete. Du verkar ha tid för grundliga analyser.

Jag är nog fortfarande inte med på argumentet att dessa satsningar är något positivt i grunden. Dvs det är ju bra att man gör det som är nödvändigt men i övrigt blir det lite som att säga att rökning inte är skadligt för vi satsar ju pengar på din syrgasbehandling.

Visst skrivs det en massa överdrivet skit här men det betyder inte att allt är frid och fröjd direkt. I en annan värld skulle jag lägga mer tid på att debattera med förintelseförnekare, ultranationalister och "rasbiologer" men faktum är att de är ett litet problem i dagens samhälle. De har ingen politisk makt idag men kommer kanske att få det en dag om man inte bedriver en vettigare invandringspolitik.

Just nu är det helt enkelt viktigare att debattera med problemförnekarna än problemöverdrivarna eftersom det är de förstnämnda som sitter vid rodret.
Citera
2017-09-23, 15:40
  #86
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Det kanske är så att det du definierar som riktiga problem just inte är riktiga pri lwm för andra. Alltså att det är du som överdriver? Kan det vara så? Med andra ord kan man ägna sig åt sådant irationellt som gebusfrågor.

Kanske dräneras inte välfärden så.som du uppfattar det? Eller att det är en våg av våldtäkter i landet? Eller att det driver massa papperslösa?

Jag har inga siffror. Diskuterar bara ett perspektiv.

Då är de andra idioter och bör avlivas.
Citera
2017-09-23, 16:30
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om man var för folkhemmet så räckte det väl med att betala sin skatt och sådan låta de sociala ingenjörerna - Alva och Gunnar Myrdal - sköta resten inkl. barnuppfostran. (Kanske borde man ha dragit öronen åt gällande det sistnämnda med tanke på hur arg deras egen unge blev...)

Ffa så var folkhemmet en anakronism redan när det skapades eftersom det i princip var anpassat till ett brukssamhälle där folk skulle jobba på samma arbetsplats och bo på samma ställe hela livet. Då skulle det funkat bra med LAS, hyresregleringar och konsumbutiker.

Vad det skall ersättas med istället är en viktig fråga men lösningen nu är inte hållbar.
Ja, det där med "folkhemmet" är idag en anakronism som ytterst få längtar tillbaka till med tanke på att så mycket har förändrats sen då. Sverige har sedan dess gått in i en fas av irreversibla förändringar som på ett ganska dramatiskt sätt har skakat om landets historiska identitet och många av dess institutionella ramverk.

I denna spricka, den mellan gammal och nytt, mellan det land som var och det land som håller på att bli måste din lösning placeras i.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback